Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 04:57
  #757
Medlem
En bil behöver inte vara en börda med höga omkostnader.
Vill man så går det att lätta på utgifterna avsevärt eller tillochmed göra bilen till en resurs som genererar inkomst.

Själv leasade jag en e-golf för drygt 1.5 år sen. Leasing-avgiften ligger idag på 4k.

När jag skrev på avtalet så förklarade jag för bilhandlaren att bilen kommer att vara lokerad i Göteborgs innerstad ca 40 timmar i veckan.
Det bor ungefär 100 tusen i innerstan och ytterligare 20-30 tusen som pendlar in.
Väldigt många kommer kunna se bilen helt enkelt.

Så jag frågade honom helg enkelt om han kunde tänka sig att sätta upp sin logga med kontaktuppgifter på bägge framdörrar för 2500 kr i månaden. Efter en liten diskussion om pris och utseende/utformning samt renhållning så skakade hand på 2000kr under 36 månader.

Sen eftersom jag arbetar 14-18 timmar pass så arbetar jag bara 3 dagar dagar i veckan och har i regel bara användning för bilen dessa dagar.
Så en kompis som arbetar för det mesta under helgerna får låna bilen fram och tillbaka från jobbet + för att utföra sina privata ärenden frän Torsdag eftermiddag till Söndag eftermiddag för 500 spänn i veckan och driftkostnader tar jag hand om då det inte handlar om så stora sträckor och ligger utan problem inom sina årliga 1500 mil.
Min parkering kostar 500 i månaden så jag har egentligen inte några utgifter att prata om när det gäller bilen.

Skulle jag hitta någon som vill sätta reklam på min bakdörr så hade det ju gjort att bilen istället generar en inkomst för mig.
Jag är dessutom relativt billig för jag vet att andra har fått de dubbla för sina sidodörrar täckta, och 500 spänn i veckan för en bil med alla driftkostnader inräknat 4 dagar i veckan är såklart kompris.
Men då kan jag också känna mig trygg blir misskött. Så det är helt klart värt det.

Men är man driftig av sig så går det att dra in några tusenlappar på bilen varje månad som man in sin tur sen använder för att betala ens riktiga bruksbil för att på såvis hålla nere utgifterna. Om man ny inte vill köra runt i en liten töntig, ful och skrikig reklampelare till bil.
__________________
Senast redigerad av HejFrans 2022-12-18 kl. 05:16.
Citera
2022-12-18, 09:03
  #758
Medlem
Studsbolls avatar
Nå, minskade försäljningen av elbilar på grund av detta, utöver de första dagarna? Elen är rekorddyr och bonusen borta, så rimligtvis säljs det färre elbilar också?
Citera
2023-11-07, 10:13
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrsked
Tur man väntar på att få en elbil levererad, samt att begpriset på nuvarande dieselbil kanske hoppar upp lite.
Ska bli kul och se hur nybilsförsäljningen elbilar kommer påverkas..

batteribilarna behöver komma ned i pris, bidrag ökar priset

tesla ska bygga en ny "folkvagn" i tyskland

"BERLIN, Nov 6 (Reuters) - Tesla (TSLA.O) plans to build a 25,000-euro ($26,838) car at its factory near Berlin, a source with knowledge of the matter said on Monday, in a long-awaited development for the electric vehicle maker which is aiming for mass uptake of its cars."

https://www.reuters.com/business/aut...ce-2023-11-06/

hade nu bara 1 euro kostat 8:- så hade det varit ännu bättre..

"Det är fortsatt skakigt för den europeiska valutan. Krisen i eurozonen har sänkt förtroendet rejält och på torsdagen föll euron till ny bottennivå på 8,28 mot den svenska kronan. Så låg har den europeiska valutan inte varit sen andra kvartalet år 2000.

Den absoluta bottennoteringen för euron var i maj 2000, då kostade en euro 8,05 kronor"

https://www.svd.se/a/5ea51628-1554-3...-ny-bottenniva
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-11-07 kl. 10:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback