Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-06, 21:33
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Ingen får ha sex. Vad är det folk inte fattar. Sverige vill inte att folk ska kontakt med varandra, inte heller ligga med varandra. Bättre att alla hatar varandra och istället kan man ge utrymme till homosexuella uttryck. Lägre födelsetal, mindre tryck på offentliga sektorn och färre människor att ta hand om. Bra va. Klimatsmart dessutom.

I övrigt: godtyckliga bedömningsgrunder för straff som dessutom belastar en grupp mer än annan är bedrägliga by design.

Det här håller inte. Homosexuella relationer är minst lika fulla av fallgropar som de heterosexuella.

Det samtyckeslagan pekar mot, är sex som transaktion. Man kommer överens innan om vad man ska göra, och kunna tänka över det noga. Sex ska inte komma från känsla och imupls, utan från intellekt och impuls.
Drivet till sin spets, är det bara köpeknullet som helt och hållet jämställt.
Citera
2024-10-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Kan du nu länka till en dom du tycker är felaktig eller åtminstone i ditt tycke märklig,

Är det ok att jag ta en hypotetisk fällande dom som har förankring i faktiska domar?

Ex att en kvinna uppsöker en gynekolog. Kvinnan blöder ur underlivet och man hittar en mans DNA.

Vittnen berätta att kvinnan ringde dom och sa samma berättelse som kvinna berätta i rätten.

Mannen förnekar att dom öht ha varit med varandra.

Mannen döms.

Det bli lättare för mig då.

För min tolkning är endast min tolkning!

Min tolkning ha inget med faktiska domar att göra.
Citera
2024-10-03, 13:04
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Är det ok att jag ta en hypotetisk fällande dom som har förankring i faktiska domar?

Min tolkning ha inget med faktiska domar att göra.
Nej det är självklart inte okej. Det är ju exakt vad du sysslat med hela tråden. Fantiserat ihop hur man kan bli dömd med dina egna bisarra tolkningar.

Eftersom du inte kan hitta någon faktiskt dom som stöder dina bisarra tolkningar kan vi istället avfärda dina knäppa påhitt som rent svammel. Och konstatera att du inte borde syssla med att tolka juridik.
Citera
2024-10-03, 16:57
Medlem
Citat:
Det är ju exakt vad du sysslat med hela tråden. Fantiserat ihop hur man kan bli dömd med dina egna bisarra tolkningar.

Nu misstolkade du mig.

Denna hypotetiska dom ha inget med mina egna tolkningar att göra. Utan denna dom är baserad på alla fällande domar jag har läst om. Är ganska säker på att 99 domare av 100 skulle fälla oberoende mina egna tolkningar av lagen.

Citat:
Eftersom du inte kan hitta någon faktiskt dom som stöder dina bisarra tolkningar

Ta Dom i mål B 18942-23, Göteborgs TR:

Domstolen skriver

”En trovärdig utsaga från målsäganden i förening med vad som i övrigt
framkommit i målet, t.ex. om målsägandens beteende och reaktioner efter händelsen och vad målsäganden berättat om denna för andra vara tillräckligt för en fällande dom”

Vilket bekräftas av BRÅ!

"I de fall som ledde till en dom för oaktsam våldtäkt är de objektiva
rekvisiten ofta mindre väl styrkta. I 9 av de 12 fallen fanns det inte
någon annan stödbevisning än personer som inte själva sett vad som
hände, men fått det berättat för sig av målsäganden. "

Men en trovärdig erkännande och vittne på att personen erkänner utan någon teknisk bevisning hade aldrig lett till en fällande dom i ett mordmål.
Citera
2024-10-03, 17:16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Men en trovärdig erkännande och vittne på att personen erkänner utan någon teknisk bevisning hade aldrig lett till en fällande dom i ett mordmål.
Jo det är väl klart som fan det hade. Om mördaren erkänner mordet till en kompis, så är vittnesmålet teknisk bevisning.

Det innebär självklart inte att man åker i finkan för att lite vem som helst ringer till snuten och påstår att Anders Andersson erkänt ett mord för honom. Lika lite som att en kvinna i Skövde kan få någon i Stockholm, som bevisligen inte satt sin fot i Skövde, fälld för våldtäkt genom att hitta på en uppdiktad historia till sin kompis.

För övrigt har jag svårt att se vad din dom har med just samtyckeslagen att göra.
Citera
2024-10-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Någon borde göra en App där med mobilt bankID godkänner sexuellt umgänge.
Man kunde ha olika val för vilka olika sexuella handlingar man går med på.
Borde räcka i en domstol som bevis.
Tveksamt såvida man inte halar upp BankID för varje ställningsbyte.
Citera
2024-11-08, 12:44
Medlem
Jag har läst tråden ett tag och jag förstår att folk är oroliga, har även läst många domar och beviskraven i våldtäktsmål är så låga att de är ett skämt, kvinnans ord värderas alltid högre än mannens även om mannen objektivt sätt är mer trovärdiga, har hon dessutom snackat skit till en polare är saken klar och mannen åker in... Vilken brud som helst kan i praktiken sätta fast vilken man som helst hon haft sex med
Citera
2024-11-08, 19:57
Medlem
Citat:
Jo det är väl klart som fan det hade.

Nja!

De svenska forskarna och barnmorskorna Monica Christiansson och Carola Eriksson. Under ett seminarium i januari 2007 menade Eriksson att en gynekolog omöjligen kan avgöra om en kvinna haft penetrerande sex eller inte.

Så en gynekologisk undersökning ( Rape kit ) som visar att kvinnan blöder och har skador samt en mans DNA. Är inget som bevisar enligt Monica Christiansson och Carola Eriksson att kvinnan och mannen ha varit med varandra.

Det motsvara ett mord mål där det inte finns några DNA,blodspår,kropp,mobiltrafik,film,vapen,motiv.

Det finns bara ett erkände. Likt Thomas Quick fallet.
Citera
2024-11-08, 20:12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Nja!

De svenska forskarna och barnmorskorna Monica Christiansson och Carola Eriksson. Under ett seminarium i januari 2007 menade Eriksson att en gynekolog omöjligen kan avgöra om en kvinna haft penetrerande sex eller inte.

Så en gynekologisk undersökning ( Rape kit ) som visar att kvinnan blöder och har skador samt en mans DNA. Är inget som bevisar enligt Monica Christiansson och Carola Eriksson att kvinnan och mannen ha varit med varandra.

Det motsvara ett mord mål där det inte finns några DNA,blodspår,kropp,mobiltrafik,film,vapen,motiv.

Det finns bara ett erkände. Likt Thomas Quick fallet.
Nu förstår jag att du inte vet vad du pratar om så jag ska låta bli att raljera. Men jodå, det finns gott om fall där vittnesmål fällt mördare. Det är ju exakt så polisen försöker sätta dit gängledare. Genom att försöka få skytten att berätta vem beställaren av mordet är. Du kan ge dig klart som fan på att om någon vittnar om att de fått kontanter och beställning på ett mord så ryker personen på anstiftan. Vittnesmål räknas absolut som bevisning i svenska domstolar.

Motiv? Du tittar för mycket på amerikansk film. Är det därifrån du får dina outgrundliga fantasier om hur juridik fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in