Citat:
Ursprungligen postat av
Shishio
Kul att se inlägg från dig igen! Som du minns förutspådde både du och jag att bostadsbubblan skulle spricka i Sverige, här på Flashback, för 1-2 år sedan. Alla rationella människor kunde förstås se det.
Japan har ganska snarlik kultur som Kina gällande arbete och detta fungerar inte i ett modernt samhälle. Japan kommer fortsätta bli fattigare och fattigare, men när bostadsbubblan i Kina smäller så kommer de ÄNNU snabbare gå tillbaka till att vara ett u-land. Japan har också slutat med innovation sedan länge, Toyota vill inte ens tänka på att göra ordentliga elbilar. Deras högskolor håller väldigt låg kvalitet och eleverna kopierar bara svaren från lärarna utan kritiskt tänkande. Det sista som håller dem tillbaka är rejäl dekadens i samhället, alla knullar runt med alla (ursäkta mitt språk men den som varit i Japan vet vad jag pratar om), detta skapar inga nya barn till samhället då alla bara vill knulla på Tinder eller nattklubbar. Samma sak sker i Kina i lite mindre utsträckning än Japan och kommer även bita dem i svansen.
Sverige har betydligt ljusare framtid än Japan och Kina, även om massinvandringen till Sverige kommer påverka oss negativt.
Tack! Jag skrev även om aktiebubblan, kryptobubblan, energikrisen utan kärnkraft, bara att läsa mina inlägg.
Japan är mycket intressant att studera och går det riktigt illa så kommer alla rika västländer att följa den banan. Jag har mycket pengar på börsen, men jag tänker inte längre "det går bara upp med tiden". Japans börs är beviset för att det plötsligt kan stå stilla i 30 år. Jag tänkter inte heller "vi kommer aldrig att bygga ikapp bostadsbristen". Rätt var det är kommer det att finnas för många lägenheter. Det är faktiskt redan så i Linköping, total kris med enorm mängd bostäder på marknaden till starkt sjunkande priser.
Japan och Kina hör ihop. Notera likheten: fattigt land, börjar handla med omvärlden med låga löner och effektiva företag, blir rikt och får stor kassa, stiger oavbrutet i BNP, enorm aktiebubbla och fastighetsbubbla, kommer nästan ikapp USA i rikedom, då kommer det enorma fallet och bubblan sjunker ihop. Medans USA fortfarande tuffar på.