• 1
  • 2
2022-11-18, 01:56
Medlem
lone stars avatar
Citat:
Inflationen i Japan steg i oktober till 3,6 procent på årsbasis, meddelade regeringen på fredagen. Bedömare hade räknat med en inflation på 3,5 procent.
Det är den högsta inflationen i Japan sedan 1982, det vill säga på 40 år.
Inflationsökningen tillskrivs till stor del de stigande energipriserna och en svag yen som ökar kostnaden för att importera varor.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ionen-pa-40-ar

Någon som är bevandrad i Japans nationalekonomi, priset de fått betala för denna låga 40 åriga inflation samt om man bör reagera även på att deras inflation stiger om än från låg nivå.
Vill gärna höra om konsekvenserna av deras strikta låginflation!
Citera
2022-11-18, 02:10
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ionen-pa-40-ar

Någon som är bevandrad i Japans nationalekonomi, priset de fått betala för denna låga 40 åriga inflation samt om man bör reagera även på att deras inflation stiger om än från låg nivå.
Vill gärna höra om konsekvenserna av deras strikta låginflation!
Kan bara flika in att lönerna stått stilla medan skatter och pensionsavgifter etc höjts; jag får mindre i plånboken än förr helt enkelt. Det har blivit dyrare med mat men inte förskräckliga nivåer än så länge. Komiskt nog har man sänkt vissa alkoholskatter så öl är billigare nu än för några år sedan. Man har även bra handelsavtal med t ex Chile vilket ger billiga viner därifrån.

Jag ser ingen ljusning heller. Det föds för få barn och man dras med alltför många äldre. Man har visserligen satsat på avgiftsfri förskola vilket gör att barnfamiljer inte känner av recessionen fullt ut ännu. Men det kommer väl. Å andra sidan är Japan just Japan och den kulturella homogeniteten är inte till deras nackdel.
Citera
2022-11-18, 07:26
Medlem
lone stars avatar
Ok, tack..Sverige vandrar nog inte samma väg..åtminstonde inte med den kulturella och gedigna nationaliteten.. hur är det med bostadspriserna i Japan? Stilla..går nedåt? En sak som liknar här, är väl ungdomar som blir hemmasittande i vuxennålder. I Japan kanske det handlar om hård konkurrens om jobb i Sverige kanske mer pga annat.
Citera
2022-11-18, 07:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
och den kulturella homogeniteten är inte till deras nackdel.

Det var den aldrig här heller. Den var nog snarare vår största styrka.
Citera
2022-11-18, 09:02
Medlem
6stringlevins avatar
japan har haft ekonomiska problem länge men klarat sig bra för att omvärlden fungerat (sverige hade samma tur 1993). Folk har tex köpt Toyotas bilar.

Nu verkar det som om resten av världen bromsar in och jag gissar att nu är det slut på den hjälpen. Och Toyota är världens mest skuldsatta företag.
Jag gissar att vi får se bail-out av japanska staten som förvärrar allt men vad resultatet blir vet jag inte.
Citera
2022-11-18, 10:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Japan höll på att gå om USA som världens rikaste land på 1980-talet tack vare sin exportindustri. men ca 1990 sprack deras enorma finans- och bostads-bubbla och nu ligger Japan på plats 27 eller så lite före Italien, i BNP. Den som köpte aktier i Japan 1990 har MINDRE pengar kvar nu 32 år senare. Japan har världens högsta statsskuld med över 300% BNP.

I själva verket är Japan typexemplet på hur alla västländer kommer att sjunka ihop som suffleer, de var bara först.

Dessutom minskar Japans befolkning enormt och man kan numera köpa fin lägenhet mitt i Tokyo för rimligt pris. Det dör ju fler än det föds och det finns alltid tomma lägenheter.

Den japanska effektiviteten är numera sämre än Spaniens så trots att de har världens längsta arbetspass så producerar de minimalt.

Orsaken till inflationen är att Yen har sitt lägsta världen mot andra valutor sedan 30 år. Detta i sin tur beror på att räntan på bonds i Japan är 0% så om man har sina pengar i yen så får man 0%. Medans om man köper USD så får man 4% i avkastning. Så alla säljer Yen. Detta ger högre importpriser, Japan är ett av världens mest import-beroende länder t.ex energi, och detta ger inflation.

Japan, fy-fan, jag är så glad att jag bor i Sverige som skött absolut allting rätt jämfört med Japan.
Citera
2022-11-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Japan höll på att gå om USA som världens rikaste land på 1980-talet tack vare sin exportindustri. men ca 1990 sprack deras enorma finans- och bostads-bubbla och nu ligger Japan på plats 27 eller så lite före Italien, i BNP. Den som köpte aktier i Japan 1990 har MINDRE pengar kvar nu 32 år senare. Japan har världens högsta statsskuld med över 300% BNP.

I själva verket är Japan typexemplet på hur alla västländer kommer att sjunka ihop som suffleer, de var bara först.

Dessutom minskar Japans befolkning enormt och man kan numera köpa fin lägenhet mitt i Tokyo för rimligt pris. Det dör ju fler än det föds och det finns alltid tomma lägenheter.

Den japanska effektiviteten är numera sämre än Spaniens så trots att de har världens längsta arbetspass så producerar de minimalt.

Orsaken till inflationen är att Yen har sitt lägsta världen mot andra valutor sedan 30 år. Detta i sin tur beror på att räntan på bonds i Japan är 0% så om man har sina pengar i yen så får man 0%. Medans om man köper USD så får man 4% i avkastning. Så alla säljer Yen. Detta ger högre importpriser, Japan är ett av världens mest import-beroende länder t.ex energi, och detta ger inflation.

Japan, fy-fan, jag är så glad att jag bor i Sverige som skött absolut allting rätt jämfört med Japan.

Kul att se inlägg från dig igen! Som du minns förutspådde både du och jag att bostadsbubblan skulle spricka i Sverige, här på Flashback, för 1-2 år sedan. Alla rationella människor kunde förstås se det.

Japan har ganska snarlik kultur som Kina gällande arbete och detta fungerar inte i ett modernt samhälle. Japan kommer fortsätta bli fattigare och fattigare, men när bostadsbubblan i Kina smäller så kommer de ÄNNU snabbare gå tillbaka till att vara ett u-land. Japan har också slutat med innovation sedan länge, Toyota vill inte ens tänka på att göra ordentliga elbilar. Deras högskolor håller väldigt låg kvalitet och eleverna kopierar bara svaren från lärarna utan kritiskt tänkande. Det sista som håller dem tillbaka är rejäl dekadens i samhället, alla knullar runt med alla (ursäkta mitt språk men den som varit i Japan vet vad jag pratar om), detta skapar inga nya barn till samhället då alla bara vill knulla på Tinder eller nattklubbar. Samma sak sker i Kina i lite mindre utsträckning än Japan och kommer även bita dem i svansen.

Sverige har betydligt ljusare framtid än Japan och Kina, även om massinvandringen till Sverige kommer påverka oss negativt.
Citera
2022-11-18, 11:58
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Lite mer komplicerat än så: Plaza accord

https://www.youtube.com/watch?v=Ig9Sd0Ls3-o

https://www.youtube.com/watch?v=pU_yyadYgG8

Japan har i själva verket längtat efter denna inflation.
Citera
2022-11-18, 11:59
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
alla knullar runt med alla

Ja, för det gör man inte i Sverige…
Senast redigerad av provinsen-taiwan 2022-11-18 kl. 12:01.
Citera
2022-11-18, 12:01
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Japan har ganska snarlik kultur som Kina gällande arbete och detta fungerar inte i ett modernt samhälle.

Du borde uppdatera dig kring begreppen tang ping (躺平) och bai lan (摆烂)…

https://www.youtube.com/watch?v=GJ7S-nKmAr4
Citera
2022-11-18, 12:40
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Kul att se inlägg från dig igen! Som du minns förutspådde både du och jag att bostadsbubblan skulle spricka i Sverige, här på Flashback, för 1-2 år sedan. Alla rationella människor kunde förstås se det.

Japan har ganska snarlik kultur som Kina gällande arbete och detta fungerar inte i ett modernt samhälle. Japan kommer fortsätta bli fattigare och fattigare, men när bostadsbubblan i Kina smäller så kommer de ÄNNU snabbare gå tillbaka till att vara ett u-land. Japan har också slutat med innovation sedan länge, Toyota vill inte ens tänka på att göra ordentliga elbilar. Deras högskolor håller väldigt låg kvalitet och eleverna kopierar bara svaren från lärarna utan kritiskt tänkande. Det sista som håller dem tillbaka är rejäl dekadens i samhället, alla knullar runt med alla (ursäkta mitt språk men den som varit i Japan vet vad jag pratar om), detta skapar inga nya barn till samhället då alla bara vill knulla på Tinder eller nattklubbar. Samma sak sker i Kina i lite mindre utsträckning än Japan och kommer även bita dem i svansen.

Sverige har betydligt ljusare framtid än Japan och Kina, även om massinvandringen till Sverige kommer påverka oss negativt.
Tack! Jag skrev även om aktiebubblan, kryptobubblan, energikrisen utan kärnkraft, bara att läsa mina inlägg.

Japan är mycket intressant att studera och går det riktigt illa så kommer alla rika västländer att följa den banan. Jag har mycket pengar på börsen, men jag tänker inte längre "det går bara upp med tiden". Japans börs är beviset för att det plötsligt kan stå stilla i 30 år. Jag tänkter inte heller "vi kommer aldrig att bygga ikapp bostadsbristen". Rätt var det är kommer det att finnas för många lägenheter. Det är faktiskt redan så i Linköping, total kris med enorm mängd bostäder på marknaden till starkt sjunkande priser.

Japan och Kina hör ihop. Notera likheten: fattigt land, börjar handla med omvärlden med låga löner och effektiva företag, blir rikt och får stor kassa, stiger oavbrutet i BNP, enorm aktiebubbla och fastighetsbubbla, kommer nästan ikapp USA i rikedom, då kommer det enorma fallet och bubblan sjunker ihop. Medans USA fortfarande tuffar på.
Citera
2022-11-18, 12:48
Medlem
svensson1970s avatar
intressant tråd!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto