Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Bedragaren har fått ut alla pengar och banken säger att dom inte är återbetalningsskyldiga.
Varför skulle dom vara det, man har ju ingått ett avtal med villkor och bryter du mot dom så får du ju skylla dig själv, eget ansvar kallas det!
Är du efterbliven så är det inte bankens fel!
Citera
2023-01-19, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Det är alltså folk som ger ut sina uppgifter som är problemet, inte att BankID går att hacka utan att någon märker det?
Mobilt bank id går inte att hacka,kapa,kopiera,flytta men däremot om du har bank id på fil i datorn så finns där möjligheter men dom flesta bedrägerierna är ju via swish och då är det mobilt bank som gäller.
Det är skillnad på mobilt bank id och bank id vilket inte det efterblivna folket fattar trots att iallafall dom senaste 7 åren har varningar utfärdats överallt att man inte dka logga in på andras begäran, lämna ut koder osv.
Bättre att slå ihjäl alla idioter så är problemet löst!
Citera
2023-01-19, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp
Bankerna sprider också förvirring då dom till helt nyligen menade att det händer att dom ringer upp kunder. Det man då ska göra som kund är att förvissa sig om att det verkligen är banken som ringer. Jag tycker bankerna ska vara tydliga med att dom aldrig ringer till sina kunder i någotsomhelst ärende. Bank, ett trubbigt verktyg.

Mike Pence
Läs avtalet med vilkor du godkänt när du öppnar tjänsterna för bank id, mobilt bank id och swish och följ det annars får du skylla dig själv!
Citera
2023-01-19, 04:27
Medlem
SwedenIsSafes avatar
Ska man överföra 100k eller en större totalsumma på en dag så kan man gott och väl få vänta 10 sekunder innan man får trycka in koden tycker jag. Vid indikationer om bedrägeri bör en varningstext blinka: "STOPP. Se upp för bedrägerier!" etc.

Triggers kan vara när en äldre person gör en större överföring eller när flera små överföringar görs till samma konto etc.

Men det som huvudsakligen behöver göras i det här jävla landet... ÄR ATT POLIS OCH MYNDIGHETER GÖR NÅGOT ÅT ALL FÖRBANNAD KRIMINALITET!

Alltså, istället för att var tredje svensktillverkad eller importerad produkt går åt någon kriminell ägg-läggare som reproducerar små brottslingar som om de vore en myrstack i någon förort, så bör de här pengarna och resurserna gå till brottsbekämpning och brottsförebyggande åtgärder. Det vore det absolut mest effektiva. Just nu gör vår jävla skit-stat precis det motsatta.
Citera
2023-01-19, 09:58
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Mobilt bank id går inte att hacka,kapa,kopiera,flytta men däremot om du har bank id på fil i datorn så finns där möjligheter men dom flesta bedrägerierna är ju via swish och då är det mobilt bank som gäller.
Det är skillnad på mobilt bank id och bank id vilket inte det efterblivna folket fattar trots att iallafall dom senaste 7 åren har varningar utfärdats överallt att man inte dka logga in på andras begäran, lämna ut koder osv.
Bättre att slå ihjäl alla idioter så är problemet löst!
Jag minns att den fanns något som hette bank-id på fil. Men med tanke på att det idag används smartphone i 99,99% av alla fall så behövs inget bank-id på fil utan man kör helt enkelt bank-id via mobilen med QR-kod på vilken dator som helst. Jag kan se att problemet i de flesta fall beror på att folk luras att logga in på bank-id på andras begäran, då är det ju personen själv som är orsaken och inte hacking eller datavirus.
Citera
2023-01-19, 10:02
Medlem
Masingas avatar
Finns bara en regel. Banken kontaktar aldrig en och frågar efter koder etc. Är du efterbliven och ger ut dina koder ändå så har du inga sympatier från mig iaf, oavsett ålder.
Citera
2023-01-19, 10:11
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Finns bara en regel. Banken kontaktar aldrig en och frågar efter koder etc. Är du efterbliven och ger ut dina koder ändå så har du inga sympatier från mig iaf, oavsett ålder.
Frågan är om banken kontaktar kunderna oförutbestämt på telefon överhuvudtaget, jag har i alla fall aldrig varit med om det med mina banker.
Citera
2023-01-19, 18:57
Medlem
DonaldTrummps avatar
Fortfarande är det inget egentligt problem. Anmäler du till banken att du blivit lurad på 100000:- är det bara för banken att föra tillbaka pengarna till kontot. Av någon anledning läggs hela skulden på brottsoffret, helt obegripligt. Skäms på er.

Mike Pence
Citera
2023-01-20, 12:31
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Frågan är om banken kontaktar kunderna oförutbestämt på telefon överhuvudtaget, jag har i alla fall aldrig varit med om det med mina banker.

Det har hänt mig någon gång i samband med stora korttransaktioner. Det har alltså varit samtal typ "Hej jag heter NN och ringer från banken. Har du gjort ett ovanligt stort inköp på ditt kort idag?" Det är väl helt OK tycker jag. Framförallt är det ju skönt om man inte skulle ha gjort ett ovanligt stort inköp, för då har banken märkt att något är utöver det vanliga innan man själv har gjort det.

Å andra sidan så har jag swishat en bit över hundratusen en gång utan att någon hörde av sig, så de verkar inte ha dygnet runt-bevakning av allt som man har för sig. Det är på sätt och vis också skönt.
Citera
2023-01-20, 14:50
Medlem
Finns UC spärr.
Hur svårt kan de va?
Då går de inte att ta lån.
Citera
2024-10-01, 16:57
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Åtta småsparare som lurats av kriminella har rätt till ersättning från sina banker. Det beslutar Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter en färsk HD-dom.

”Nu bör mängder av bedragna bankkunder kunna få tillbaka sina pengar”, säger konsumentombudsman Cecilia Tisell.

Det gäller dock inte drabbade företagare.

Om nu banken blir återbetalningsskyldiga, är det inte dags att implementera dessa säkerhetsåtgärder som står i tråden?

Cecilia Tisell.
Cecilia Tisell de gängkriminellas bästa beskyddare.

Nu är hon i farten igen. Hon ger sig inte. Gängen ska ha sitt.

Citat:
Hon flyttade till sin nuvarande villa eller småhus för 33 år sedan (den 16 januari 1991). Här bor hon tillsammans med Claes.
Hon bor i en villa
Den är 60 kvadratmeter stor.
Vi uppskattar att bostaden är värd 613 000 till 815 000 kr.
Folkbokföringsbrott osar hett...
Senast redigerad av gofigur 2024-10-01 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in