2022-11-28, 22:24
Medlem
Uppsala: Miljöpartiet fixade cykelgarage för 47 miljoner kronor - nu nästan oanvänt

SVT Uppsala: Kostade nästan 50 miljoner att bygga – nu ekar cykelgaraget halvtomt
Snö, halka och minusgrader har inte skapat trängsel i Uppsala kommuns cykelgarage vid stationen – inte än så länge i alla fall.

När SVT besökte byggnaden, som kostat 47 miljoner kronor att få på plats, var det ordentligt luftigt i ställen.

https://www.mynewsdesk.com/se/uppsal...entrum-2442671
Pressmeddelande - 12 Mars 2018 15:08

Satsningen innebär att vi skapar ännu bättre förutsättningar för alla som vill cykla. Anslutningen till Resecentrum i centrala staden innebär att både de som pendlar och de som arbetar i centrala staden får goda möjligheter att parkera sin cykel tryggt och säkert, säger Maria Gardfjell (MP), kommunalråd med ansvar för klimat och miljö.

Vad säger ni om detta?

Jämför med ett annat Miljöpartistiskt experiment från 2018 - som snuvade även Stockholms skattebetalare på just 47 miljoner kronor: (FB) Stockholm: Helldén (MP) slösade tiotals skattemiljoner på knappt använda cykelgarage
Citera
2022-11-28, 22:27
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Vem cyklar på vintern?
Uppsala är en cykelstad, ingen dålig satsning. Allt ser rätt ut på papper.

Skulle behövas ett vid Kungsträdgården också.
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2022-11-28 kl. 23:01.
Citera
2022-11-28, 22:34
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vem cyklar på vintern?
Uppsala är en cykelstad, ingen dålig satsning. Allt ser rätt ut på papper.
Jag cyklar på vintern, men du har rätt i att det är många som inte gör det. Kan nästan tycka att det är lite halvtaskig journalistik att peka på ett tomt cykelgarage mitt i vintern.
Citera
2022-11-28, 22:45
Medlem
Sooks avatar
Jag tycker att det är bra att det är byggt. De som vill förvara cykeln torrt och varmt kan göra det. Och de som inte vill det kan parkera gratis utomhus. Nu har man ett alternativ.
Citera
2022-11-28, 22:56
Medlem
SvenHelsings avatar
Alltså, det låter ju skandaljournalistik. De pratar om att på övervåningen så fanns bara 25 cyklar. Men det är våning två det. Klart att man inte går upp till andra våningen så länge det finns en plats på första. Så att de 25 cyklarna ens finns där tyder på att garaget är ungefär halvfullt. Det tycker jag är helt acceptabelt.
Citera
2022-11-28, 22:58
Medlem
trngws avatar
Samma visa i Göteborg.

Ett cykelgarage som kostade 30 mille att bygga och som kostar 60 papp i månaden att drifta, gapar tomt dag ut och dag in.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...den-i-goteborg
Citera
2022-11-28, 22:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Hur fan kan man spendera 50 millar på ett cyckelgarage?

En lyxvilla kan man få för 10m i byggkostnad.
Citera
2022-11-28, 23:03
Gissar att cykelgarage är åt helvete fel tänkt just nu då elsparkcyklarna tar över. Folk väljer i större utsträckning att pendla till station med elsparken och tar då med den på tåget. Gör om cykelgaragen till härbärgen för hemlösa så gör de nån nytta i vart fall.
Citera
2022-11-28, 23:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Alltså, det låter ju skandaljournalistik. De pratar om att på övervåningen så fanns bara 25 cyklar. Men det är våning två det. Klart att man inte går upp till andra våningen så länge det finns en plats på första. Så att de 25 cyklarna ens finns där tyder på att garaget är ungefär halvfullt. Det tycker jag är helt acceptabelt.

Du har ju noll koll! Det är 800 platser på plan två, men bara 400 på plan ett. Plan ett är inte ens halvfullt och plan två är i praktiken helt tomt. Det finns alltså totalt ca 1200 platser i parkeringshuset, men bara ca 200 används, alltså i runda slängar 20%.
Citera
2022-11-28, 23:09
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har ju noll koll! Det är 800 platser på plan två, men bara 400 på plan ett. Plan ett är inte ens halvfullt och plan två är i praktiken helt tomt. Det finns alltså totalt ca 1200 platser i parkeringshuset, men bara ca 200 används, alltså i runda slängar 20%.
Ok, då var det sämre än jag trodde. Men jag tycker fortfarande det är dåligt rapporterat. Alternativen "20%" och "200 av 1200" låter betydligt bättre och är mer sanningsenliga.
Citera
2022-11-28, 23:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, då var det sämre än jag trodde. Men jag tycker fortfarande det är dåligt rapporterat. Alternativen "20%" och "200 av 1200" låter betydligt bättre och är mer sanningsenliga.

Ja, det var dåligt rapporterat, det håller jag med om. Men vad annat kan man förvänta sig av SVT.
Citera
2022-11-28, 23:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur fan kan man spendera 50 millar på ett cyckelgarage?

En lyxvilla kan man få för 10m i byggkostnad.

I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.

Det finns även stora cykelparkeringar utomhus vid järnvägsstationen. Dessa syns i reportaget. Där är det proppfullt med cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in