Citat:
Ursprungligen postat av
Jagejagvemedu
Vem cyklar på vintern?
Uppsala är en cykelstad, ingen dålig satsning. Allt ser rätt ut på papper.
Skulle behövas ett vid Kungsträdgården också.
Jättemånga cyklar på vintern. Uppsala har inte ens så mycket vinter. Jag cyklar oavsett årstid här, har gjort det sen jag flyttade hit för 10-15 år sedan. Har aldrig haft dubbdäck. Tycker inte det behövs om man är försiktig. Nu bor jag väldigt centralt så nu cyklar jag väl inte så ofta längre, bara när jag ska utanför stadskärnan. Jag såg dock tidigare idag att det är massor med cyklar på centralen så nog cyklar folk på vintern även om elsparkcyklar blir mer populära...
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.
Absolut kan det vara det, men jag tyckar att det är en stor miss om man tar upp en av de mest attraktiva kvadratmetrarna i staden utan att det används särskilt mycket. Jag har använt det några gånger för ett par år sedan, tyckte det var lite krångligt och jobbigt att man har risk för böter/kostnad om man lämnar över ett dygn. De behandlar inte ens uppgifter särskilt tryggt heller. Minns att jag fick ett mail om att jag var tvungen att ta bort min cykel därifrån, trots att jag hade checkat ut den. Visade sig att det blev ett massmail till alla i deras register. Känns inte tryggt att sådana klåpare sitter på mina uppgifter.
Detta kanske har nämnt, men ännu värre är väl att man måste snart riva huset när man ska bygga om stationen. Redan när "nya" stationen invigdes visste man att man skulle i relativ närtid behöva bygga om stationen på grund av befolkningsutvecklingen så man borde ju ha kunnat förutse detta om man bara gjorde en analys. När man ska börja bygga nya stationen så kommer man iallafall att behöva riva cykelgaraget. Det blir många miljoner per år vi betalar för ett cykel garage som inte särskilt många använder. Beror väl såklart på hur länge det dröjer med ett sådant bygge att börja, så vi får väl se. Lite onödigt oavsett dock, man kunde ha byggt ett stort bostadshus för 50miljoner istället. Eller finansierat anställning för ett gäng extra undersköterskor i äldrevården i ett par år. Eller se till att våra barn får tillgång till simskola. Eller betala av Uppsala kommuns (våra) gigantiska lån. Finns massor med hål att fylla. Att spendera pengar på skrytprojekt är dock viktigare i Uppsala.
Troligen hade det använts fler cykelparkeringar om man bara satt upp vanliga cykelställ eller "cykelställ med två våningar" tätt packade istället för det där huset. Betydligt billigare och mer modulärt inför ombyggnationer av stationsområdet också.