2022-12-01, 11:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag cyklar på vintern, men du har rätt i att det är många som inte gör det. Kan nästan tycka att det är lite halvtaskig journalistik att peka på ett tomt cykelgarage mitt i vintern.
Nästan? Cherry picking av värsta sort.
Citera
2022-12-01, 11:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Eftersom kommunerna i Sverige (ca 280 st?) i stor utsträckning har självstyre och själva beslutar om sina skattemedel och vad de ska användas till - så skiljer det sig nog väsentligt åt från kommun till kommun.Hoppas det är bättre på andra håll.
Det är en nedåtgående trend i hela Sverige, att våra politiker blir mer och mer inkompetenta. Min förra hemstad Lund byggde en spårväg med 6 hållplatser ut till ett ställe där ingen bor, totaltid att cykla hela sträckan ca 8 minuter, tåget kostar ca 1 miljard och nästan ingen åker det. Naturligtvis MP som hittade på det men med understöd av S som ville sitta vid makten. Denna investering slår cykelparkeringen tiofalt i idiot. Och innan Lund bodde jag i Malmö...
Citera
2022-12-01, 16:54
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Jag har faktiskt aldrig stått på en elsparkcykel, så jag vet inte. Känns spontant som att de inte tål minusgrader och väta särskilt bra dock. Sedan, som du säger, så är det nog svårt att manövrera dom i slask och is.
När jag sade att de kanske kommer ta över, syftade jag mest på den varmare delen av året.

Det skulle vara tråkigt ifall svenskarna byter cykeln mot ett fordon som bara går att använda vissa delar av året.

Frågan blir hur elsparkscykel-användarna kommer att göra vintertid. Kommer dom att byta elsparkcyklarna mot en vanlig cykel? Eller kommer dom att ta bil och buss istället? Risken är att svenskarna skaffar vanor som ger större beroende av bil.

Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Bra jobbat, att cykla året runt. Har du dubbdäck då?

Ja. Men jag har ännu inte lagt på dubbdäcken för den här vintern. Det börjar bli hög tid nu.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Stöldrisken mindre? Knappast om inte vakter patrullerar.

Bromsar och växlar fryser? Glöm det. Jag har cyklat året om. Ingenting fryser.

I synnerhet lås har en tendens att kunna frysa.

Citat:
För säkerhets skull nämner jag att jag hade utanpåliggande växlar och vanliga ”calliper” bromsar, inga skivbromsar.

Jag undviker cyklar med den sortens bromsar. Jag vill ha broms i baknavet. Jag vill inte vara beroende av någonting som går genom en vajer för att kunna bromsa.
Citera
2022-12-02, 05:06
Medlem
Planekonomi är i regel en dålig idé. Bättre att följa vad konsumenterna faktiskt efterfrågar. Att inte kunna ta med cykeln på tåget är naturligtvis en stor brist. Vem vill köpa en extra cykel som bara ska bli stående i något garage, blir stulen eller tappar luften. Cyklar är nästan som levande ting. Behöver ständig service och omvårdnad.
Citera
2022-12-02, 07:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det skulle vara tråkigt ifall svenskarna byter cykeln mot ett fordon som bara går att använda vissa delar av året.

Frågan blir hur elsparkscykel-användarna kommer att göra vintertid. Kommer dom att byta elsparkcyklarna mot en vanlig cykel? Eller kommer dom att ta bil och buss istället? Risken är att svenskarna skaffar vanor som ger större beroende av bil.

Ja. Men jag har ännu inte lagt på dubbdäcken för den här vintern. Det börjar bli hög tid nu.

I synnerhet lås har en tendens att kunna frysa.

Jag undviker cyklar med den sortens bromsar. Jag vill ha broms i baknavet. Jag vill inte vara beroende av någonting som går genom en vajer för att kunna bromsa.

Hydraliska bromsar fungerar utmärkt. Aldrig varit med om frusna bromsar. Ej heller växlar som använder vajer. Kanske vettigt underhåll då och då gör skillnad.
Citera
2022-12-02, 08:05
Avstängd
Citat:
Utanpåliggande växlar behöver ofta justeras.

En en-petare model farfar behövde ingen omsorg.

Men alla flerväxlade cyklar behöver justering för att inte hoppa över en växel eller ligger och slirar.

Oavsett interna växlar eller externa.

Men glöm ”fastfrusna” växlar. Det finns inte.

Fastfrusna växlar existerar i allra högsta grad. Det beror nästan alltid på fukt innanför växelvajerns hölje.
Åtgärd kan vara nya höljen ändar och vajer för att slippa det upprepade gånger.
Citera
2022-12-02, 19:42
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Tror du miljömupparna på SVT är intresserade av att missgynna cykelgarage i innerstad? De har naturligtvis tvingats till att göra reportaget mot sin vilja, eftersom siffrorna är för katastrofala för att ignorera. Du behöver inte bekymra dig över bildsättning.

Kag är inte särdeles bekymrad över all enögdhet. Tänk om en journalist var objektiv? Denne skulle inte ha jobb länge till...
Citera
2023-01-08, 10:40
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vem cyklar på vintern?
Uppsala är en cykelstad, ingen dålig satsning. Allt ser rätt ut på papper.

Skulle behövas ett vid Kungsträdgården också.

Jättemånga cyklar på vintern. Uppsala har inte ens så mycket vinter. Jag cyklar oavsett årstid här, har gjort det sen jag flyttade hit för 10-15 år sedan. Har aldrig haft dubbdäck. Tycker inte det behövs om man är försiktig. Nu bor jag väldigt centralt så nu cyklar jag väl inte så ofta längre, bara när jag ska utanför stadskärnan. Jag såg dock tidigare idag att det är massor med cyklar på centralen så nog cyklar folk på vintern även om elsparkcyklar blir mer populära...

Citat:
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.

Absolut kan det vara det, men jag tyckar att det är en stor miss om man tar upp en av de mest attraktiva kvadratmetrarna i staden utan att det används särskilt mycket. Jag har använt det några gånger för ett par år sedan, tyckte det var lite krångligt och jobbigt att man har risk för böter/kostnad om man lämnar över ett dygn. De behandlar inte ens uppgifter särskilt tryggt heller. Minns att jag fick ett mail om att jag var tvungen att ta bort min cykel därifrån, trots att jag hade checkat ut den. Visade sig att det blev ett massmail till alla i deras register. Känns inte tryggt att sådana klåpare sitter på mina uppgifter.

Detta kanske har nämnt, men ännu värre är väl att man måste snart riva huset när man ska bygga om stationen. Redan när "nya" stationen invigdes visste man att man skulle i relativ närtid behöva bygga om stationen på grund av befolkningsutvecklingen så man borde ju ha kunnat förutse detta om man bara gjorde en analys. När man ska börja bygga nya stationen så kommer man iallafall att behöva riva cykelgaraget. Det blir många miljoner per år vi betalar för ett cykel garage som inte särskilt många använder. Beror väl såklart på hur länge det dröjer med ett sådant bygge att börja, så vi får väl se. Lite onödigt oavsett dock, man kunde ha byggt ett stort bostadshus för 50miljoner istället. Eller finansierat anställning för ett gäng extra undersköterskor i äldrevården i ett par år. Eller se till att våra barn får tillgång till simskola. Eller betala av Uppsala kommuns (våra) gigantiska lån. Finns massor med hål att fylla. Att spendera pengar på skrytprojekt är dock viktigare i Uppsala.

Troligen hade det använts fler cykelparkeringar om man bara satt upp vanliga cykelställ eller "cykelställ med två våningar" tätt packade istället för det där huset. Betydligt billigare och mer modulärt inför ombyggnationer av stationsområdet också.
Citera
2023-01-21, 21:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Absolut kan det vara det, men jag tyckar att det är en stor miss om man tar upp en av de mest attraktiva kvadratmetrarna i staden utan att det används särskilt mycket.

Jag tänkte att det var det bästa argumentet för att satsa på cykelparkering i 2 plan, istället för utspritt i markplan. Det handlar om värdefull markyta.

I övrigt håller jag med dig om att Uppsala behöver vara försiktiga med utgifterna. Men det berör inte mig eftersom jag bor på annat håll i Uppland, och inte i Uppsala kommun.

Är det bara Uppsala kommun som betalar för cykelgaraget? Jag tänker att företagen som kör tåg och bussar också borde ha ett intresse av att det finns cykelparkeringar till deras kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har använt det några gånger för ett par år sedan, tyckte det var lite krångligt och jobbigt att man har risk för böter/kostnad om man lämnar över ett dygn. De behandlar inte ens uppgifter särskilt tryggt heller. Minns att jag fick ett mail om att jag var tvungen att ta bort min cykel därifrån, trots att jag hade checkat ut den. Visade sig att det blev ett massmail till alla i deras register. Känns inte tryggt att sådana klåpare sitter på mina uppgifter.

Detta kanske har nämnt, men ännu värre är väl att man måste snart riva huset när man ska bygga om stationen. Redan när "nya" stationen invigdes visste man att man skulle i relativ närtid behöva bygga om stationen på grund av befolkningsutvecklingen så man borde ju ha kunnat förutse detta om man bara gjorde en analys. När man ska börja bygga nya stationen så kommer man iallafall att behöva riva cykelgaraget. Det blir många miljoner per år vi betalar för ett cykel garage som inte särskilt många använder. Beror väl såklart på hur länge det dröjer med ett sådant bygge att börja, så vi får väl se. Lite onödigt oavsett dock, man kunde ha byggt ett stort bostadshus för 50miljoner istället. Eller finansierat anställning för ett gäng extra undersköterskor i äldrevården i ett par år. Eller se till att våra barn får tillgång till simskola. Eller betala av Uppsala kommuns (våra) gigantiska lån. Finns massor med hål att fylla. Att spendera pengar på skrytprojekt är dock viktigare i Uppsala.

Troligen hade det använts fler cykelparkeringar om man bara satt upp vanliga cykelställ eller "cykelställ med två våningar" tätt packade istället för det där huset. Betydligt billigare och mer modulärt inför ombyggnationer av stationsområdet också.
Citera
2023-01-21, 21:55
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Jag tänkte att det var det bästa argumentet för att satsa på cykelparkering i 2 plan, istället för utspritt i markplan. Det handlar om värdefull markyta.

I övrigt håller jag med dig om att Uppsala behöver vara försiktiga med utgifterna. Men det berör inte mig eftersom jag bor på annat håll i Uppland, och inte i Uppsala kommun.

Är det bara Uppsala kommun som betalar för cykelgaraget? Jag tänker att företagen som kör tåg och bussar också borde ha ett intresse av att det finns cykelparkeringar till deras kunder.

Hmm OK, jag förstår vad du menar. Hur som helst verkar det som att man inte har tänkt jättelångt eftersom plan 2 inte används och har kostat jättemycket. och ska rivas när de ska bygga ny station. Uppsala kommuns skattebetalare har stått för notan. Nya stationen kanske staten är med och bekostar sen dock, åtminstone fyrspåret och hälften av bygget för spårväg (om det kommer) står staten för.

Företagen som använder infrastrukturen tror jag inte betalar mycket alls (om något).
Citera
2023-01-21, 21:59
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Man skulle ju också kunna låta cyklister parkera i centralgaraget. Det ägs av Uppsala kommuns företag Uppsala Parkerings AB. Finns massor av plats om man skulle vilja upplåta det till cyklister utan att ta yta ovanför mark i anspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in