2022-11-30, 21:39
Medlem
JymdKjams avatar
Vad kostar det att parkera i det fina garaget? Hur ser driftkalkylen ut? Vilket avkastningskrav jobbar kommunen med?
Citera
2022-11-30, 21:39
Medlem
Jag har på äldre år av en händelse fått inblick i några kommuners ekonomiska förehavanden. Och det är ganska skrämmande hur det slösas enormt med skattemedel. Jag har personligen tidigare alltid accepterat och försvarat ett högt skattetryck, eftersom man som medborgare får mycket tillbaka. Tyvärr har jag - efter att jag fått se det enorma slöseriet och hur kommunerna öser miljoner och åter miljoner på nonsens och vansinniga projekt - tvingats ändra uppfattning. Har inte längre mycket till förtroende för hur kommunerna förvaltar skattemedlen, det tycks vara rena plundringen ibland. Allt medan viktiga samhällsfunktioner får "svälta".

Eftersom kommunerna i Sverige (ca 280 st?) i stor utsträckning har självstyre och själva beslutar om sina skattemedel och vad de ska användas till - så skiljer det sig nog väsentligt åt från kommun till kommun.Hoppas det är bättre på andra håll.
Citera
2022-11-30, 22:29
Medlem
fjiskens avatar
Om ingen annan sagt det innan; det ska dessutom snart (2åe) rivas pga bostäder.
Citera
2022-12-01, 06:31
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Om ingen annan sagt det innan; det ska dessutom snart (2åe) rivas pga bostäder.

Lär väl vara ungefär så det går för alla centralt liggande cykelgarage i alla svenska städer förr eller senare. Om det inte är ekonomiskt hållbart med smockfulla bilparkeringshus som tar ut astronomiska summor i avgift, är det rena fantasier att tro att dito skulle funka för underanvända cykelgarage. Så fort stadsplaneringskontor och byggherrar känner sig redo att ta sig an projektet och bygga något riktigt på platsen, ryker cykelgaragen all världens väg.
Citera
2022-12-01, 06:37
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
JAG cyklar i Stockholms innerstad. Visst är det färre som cyklar, men på alla cykelleder så har man sällskap. Uselt lågt att visa ett tomt cykelgarage på vintern

Tror du miljömupparna på SVT är intresserade av att missgynna cykelgarage i innerstad? De har naturligtvis tvingats till att göra reportaget mot sin vilja, eftersom siffrorna är för katastrofala för att ignorera. Du behöver inte bekymra dig över bildsättning.
Citera
2022-12-01, 07:07
Medlem
Vilket slöseri, åter igen den lilla staden Uppsala som alltid har storvansinne.
Citera
2022-12-01, 08:35
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag sköter min cykel och tvättar regelbundet kedjan och kugghjulen fram och bak och sedan har jag olika smörjmedel beroende på säsong. Ett torrare smörmedel på sommaren och ett fetare på hösten och vinter.

Jag byter vajrarna till växlar och bromsar vartannat år. Jag byter kedjan samtidigt.

Du och Helsing låter som nån som bara kör sin bil utan att serva den och så får du problem. Vaddå byta olja?

Jag sade: Det är inga problem efter som jag cyklade dagligen ner till ca 7 minus.

Ni säger: Jo, det är massor med problem (fast när man kommer till kritan så har ni inte oljat och skött om era grejer).

Jag säger: Aha, är det ni menar, att ni haft en cykel som ni inte tagit hand om. (För det fanns inte i min föreställningsvärld. Precis som det inte fanns i värld att nån inte sköter sin 20000 kr cykel (nu får jag väl Helsing på mig igen om att jag "skyter")).

Problemet är nog att ni inte tar hand om era cyklar.

Nu var det ju inte alls det du skrev. Du skrev att cykelväxlar omöjligen kunde frysa vilket är ett orimligt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Ingen cykel får fastfrusna växlar. Det är omöjigt. Du bara hasplar ur dig nonsens.

Det är givetvis inte särskilt vetenskapligt, men baserat på min bekantskapskrets och på vad jag ser i cykelställen på stan är det allra vanligaste att ha antingen en gammal Crescent (eller liknande) med minst 30 år på nacken eller en typ tio år gammal biltemahoj. Jag skulle dessutom vilja påstå att det vanligaste, oavsett vad man har för cykel, är att inte serva den alls så länge inga problem uppstår som gör den helt obrukbar.

Det är hur som helst orimligt att i sammanhanget anta att folk i allmänhet har cyklar för 20 000kr samt att inte kunna föreställa sig bristande service. Din argumentation är dålig och ändrar sig dessutom när du får mothugg.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, lite fördelar finns det.

Stöldrisken är mindre. Mindre trängsel, vilket minskar risken för skador pga att folk är oförsiktiga. Om det är blött ute kan det bli tråkigt med bromsar och växlar om det fryser på.

Men du har en poäng i att det inte är helt nödvändigt. Men samtidigt kan det finnas en poäng i att bygga två våningar, då det helt enkelt är mer platseffektivt.

När jag läser "frusna växlar"-sidans inlägg får jag intrycket att ni (SvenHelsing m.fl.) kanske egentligen inte tycker att det är något jätteproblem utan snarare argumenterar mot Tyrgils orimlighet, men om så inte är fallet måste jag nog ändå (delvis) hålla med honom.

Jag och de flesta av mina kamrater har alltså gamla skithojar i varierande grader av förfall, både med utanpåliggande- och navväxel. Visst har jag någon gång hört talas om växlar som strular när det fryser på men det hör ju inte direkt till vanligheterna och jag har aldrig varit med om det själv. Dessutom går det ju att cykla ändå. Mina växlar (3vxl nav) fungerar t.ex. knappt sedan flera år tillbaka. Antagligen krävs bara en justering men jag har inte orkat ta tag i det eftersom jag klarar mig nästan lika bra utan.
Citera
2022-12-01, 09:02
Medlem
Blondinss avatar
Står det tomt under månaderna det inte är svinhalt och snöigt?
Antagligen inte.
Citera
2022-12-01, 09:42
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
När jag läser "frusna växlar"-sidans inlägg får jag intrycket att ni (SvenHelsing m.fl.) kanske egentligen inte tycker att det är något jätteproblem utan snarare argumenterar mot Tyrgils orimlighet, men om så inte är fallet måste jag nog ändå (delvis) hålla med honom.
Så är det definitivt. Tjafset började när jag skrev detta:

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, lite fördelar finns det.

Stöldrisken är mindre. Mindre trängsel, vilket minskar risken för skador pga att folk är oförsiktiga. Om det är blött ute kan det bli tråkigt med bromsar och växlar om det fryser på.

Men du har en poäng i att det inte är helt nödvändigt. Men samtidigt kan det finnas en poäng i att bygga två våningar, då det helt enkelt är mer platseffektivt.
Tyrgil skrev nämligen att det inte fanns några fördelar alls. Hen verkar tycka om att uttrycka sig extremt kategoriskt.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-12-01 kl. 09:47.
Citera
2022-12-01, 09:53
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Står det tomt under månaderna det inte är svinhalt och snöigt?
Antagligen inte.

Funderat på att faktiskt kolla på inslaget, istället för att spekulera?
De visar även filmklipp från i september i år, då det också var -jag citerar- "halvtomt". I september var vädret fortfarande kanonfint. I princip alla cykelplatser under tak stod tomma.
Citera
2022-12-01, 09:59
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Funderat på att faktiskt kolla på inslaget, istället för att spekulera?
De visar även filmklipp från i september i år, då det också var -jag citerar- "halvtomt". I september var vädret fortfarande kanonfint. I princip alla cykelplatser under tak stod tomma.

Med andra ord står det inte tomt.
Tack för att du bekräftade.
Citera
2022-12-01, 10:10
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Med andra ord står det inte tomt.
Tack för att du bekräftade.

Okej, ställer om tonfallet till femåring:

Om ett cykelgarage står tomt, så är det tomt. Cyklarna fyller knappt ställen på utsidan, ens under cykelsäsongen.

Och vem fan bryr sig om semantik, framförallt när ingen har påstått att hela anläggningen står tom? Har någon i inslaget påstått att anläggningen står tom? Nej, vilket du hade vetat om du brytt dig med att se inslaget. Har TS påstått att anläggningen står tom? Nej. Så varför undrar du om anläggningen är tom under andra tider på året än vintertid*, när ingen påstått det?

*Som för övrigt är ungefär 4 månader om året. Naturligtvis ska man inte bygga en anläggning som står oanvänd 4 månader om året på grund av vädret. Vintern ursäktar inte på något vis att en anläggning tar upp plats och kostar pengar i över ett kvartal varje år. Vintern är däremot ett utmärkt argument för att inte bygga anläggningen över huvud taget.
Senast redigerad av fluff995 2022-12-01 kl. 10:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in