2022-11-29, 21:41
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
vad pratar du om? vem har sagt att jag inte har en cykel? har jag sagt att någon tvingar någon ?
varför skulle jag vilja vara nära din cykel?
Och om jag hypotetiskt sett inte skulle haft en cykel, varför skulle jag inte prata om ämnet?
Måste man ha en cykel i uppsala för att ha en åsikt om hur skattepengar används?

Du verkar mycket trög

Du har ingen cykel va ljuger du för? Hur skattepengar används ska du avgöra det? Du betalar knappt 3-5 miljoner i ditt ruttna liv, fokusera på det som är för dig.
Kom nära min cykel så får du se vad jag gör med dig.
Citera
2022-11-29, 21:46
Medlem
De bygger ett cykelgarage för 47 mille.
Av skattemedel.
Men det har inte varit gratis att ställa cykeln där.
Nu har de höjt avgiften för parkering vilket innebär att många inte ställer cykeln där.
Citera
2022-11-29, 21:48
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Du har ingen cykel va ljuger du för? Hur skattepengar används ska du avgöra det? Du betalar knappt 3-5 miljoner i ditt ruttna liv, fokusera på det som är för dig.
Kom nära min cykel så får du se vad jag gör med dig.
jag vet inte ens var din cykel bor... Jag har många cyklar. antagligen fler cyklar än du kommer ha under hela ditt liv.
jo jag avgör hur mina skattepengar ska användas 1 gång var fjärde år
Citera
2022-11-29, 21:49
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har cyklat året om innan cykling blev ”inne”.

Cyklar mår inte dåligt av att stå utomhus. Det finns inget negativt alls.

Så hela tanken med cykelparkering under tak är feltänkt. Och vem vill gå upp på våning två för att hämta sin cykel?

Jag vill ha min cykel lättillgänglig. Inte gå i trappor.

Nån autistisk grönpartist har tänkt ut denna dyra poänglösa idé.
Nja, lite fördelar finns det.

Stöldrisken är mindre. Mindre trängsel, vilket minskar risken för skador pga att folk är oförsiktiga. Om det är blött ute kan det bli tråkigt med bromsar och växlar om det fryser på.

Men du har en poäng i att det inte är helt nödvändigt. Men samtidigt kan det finnas en poäng i att bygga två våningar, då det helt enkelt är mer platseffektivt.
Citera
2022-11-29, 21:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag cyklar på vintern, men du har rätt i att det är många som inte gör det. Kan nästan tycka att det är lite halvtaskig journalistik att peka på ett tomt cykelgarage mitt i vintern.

De kommunala strandbaden är också tomma nu...
Citera
2022-11-29, 21:55
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
jag vet inte ens var din cykel bor... Jag har många cyklar. antagligen fler cyklar än du kommer ha under hela ditt liv.
jo jag avgör hur mina skattepengar ska användas 1 gång var fjärde år

Så du har vilken budget som som ska gå igenom innan valet? Intressant verklighet du lever i. Berätta lite mer om den?
Citera
2022-11-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
47 miljoner
Nej, 213 miljoner och det var för sex år sedan.
Citera
2022-11-29, 21:59
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, lite fördelar finns det.

Stöldrisken är mindre. Mindre trängsel, vilket minskar risken för skador pga att folk är oförsiktiga. Om det är blött ute kan det bli tråkigt med bromsar och växlar om det fryser på.

Men du har en poäng i att det inte är helt nödvändigt. Men samtidigt kan det finnas en poäng i att bygga två våningar, då det helt enkelt är mer platseffektivt.
Stöldrisken mindre? Knappast om inte vakter patrullerar.

Bromsar och växlar fryser? Glöm det. Jag har cyklat året om. Ingenting fryser.

För säkerhets skull nämner jag att jag hade utanpåliggande växlar och vanliga ”calliper” bromsar, inga skivbromsar.
Citera
2022-11-29, 22:02
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Stöldrisken mindre? Knappast om inte vakter patrullerar.
Det är ju värre för en tjuv att behöva bryta sig in i ett garage, alternativt bråka med att använda appen som kräver registrering. Men då ska man involvera en bulvan. Så de lär prioritera de som står utomhus.

Citat:
Bromsar och växlar fryser? Glöm det. Jag har cyklat året om. Ingenting fryser.

För säkerhets skull nämner jag att jag hade utanpåliggande växlar och vanliga ”calliper” bromsar, inga skivbromsar.
Mina växlar och bromsar har frusit.
Citera
2022-11-29, 22:02
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Så du har vilken budget som som ska gå igenom innan valet? Intressant verklighet du lever i. Berätta lite mer om den?
i min budget läggs alla pengar på att tvinga alla medborgare att vallfärda till din cykel och röra den
Citera
2022-11-29, 22:07
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Tvärt om så är det för billigt. Kan vem som helst skaffa sig tillträde "gratis" så lär fel folk besöka garaget.

Fast 40 kr/dag är väl lika billigt i såna fall om det är en person som bara vill gå in stjäla en cykel?
Citera
2022-11-29, 22:08
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.

Det finns även stora cykelparkeringar utomhus vid järnvägsstationen. Dessa syns i reportaget. Där är det proppfullt med cyklar.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Öh, det nya garaget är tomt? Du blandar inte ihop dina drömmar med verkligheten?

Räntan som Uppsalaborna får betala via skatten, 4% på 50 mkr = 2 mkr. Med 200 cyklister som använder garaget dagligen så är det en subvention med 10.000 kr per cyklist. De kunder åkt el-taxi för samma kostnad.

Jag har en bild i huvudet där jag ser ett hav av parkerade cyklar utanför Uppsalas järnvägsstation. Var det bara en dröm?

Det ser ut som att Googles karttjänst har drömt samma dröm som jag. Här är platsen där cykelgaraget senare byggdes. Och det här är längre norrut. Och det här är stationens östra sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in