2022-11-29, 11:52
Medlem
TheKhurgans avatar
Cykelgarage i sig är väl ingen dålig ide, men de behöver ju inte ta i så fasligt.
Det räcker väl med ställ som bygger på höjden eller där du ställer cykeln upp för att minska ytan per cykel, med ett tak över. Måste ju inte vara ett skrytbygge med limträbalkar och värme kanske.

För cyklar tar ju en del plats när de står i vanliga ställ och det ser ganska tråkigt ut.

Frågan är också, som någon skrev tidigare i tråden, om inte elsparkcyklar kommer ta över mer och mer.

Också lite barnsligt att göra det här reportaget mitt i vintern. Man får fan vara bra jävla hurtig om man kastar sig upp i sadeln i 10 minus, snö och blankis.
Citera
2022-11-29, 11:56
Medlem
Det känns som att politikerna har kollat hur de gör i Japan och kopierat. Skillnaden är att i Tokyo bor det mer än 20 miljoner invånare och medeltemperaturen där är 14 grader om man slår ut det på ett år. därav ingen snö
Citera
2022-11-29, 12:58
Medlem
Jag cyklar till och från Uppsala central varje vardag. Utomhus är det ALLTID halvfullt på cykelparkeringen, så 47 miljoner för att vissa vill ha en torr sadel utan att använda sittskyd är fan galenskap.
Citera
2022-11-29, 13:00
Medlem
Problemet är att det blir en samlingsplats för cyklar som tjuvar kan gå till för att ta en cykel.

Har man en vettig cykel så kommer den bli stulen för eller senare på ett sånt ställe.

Bor man i villa så vill man ju ha sin cykel i garaget eller låst på tomten.
Dock inte så vanligt att folk går in på någons tomt och snor en cykel även om det förstås händer.

Bor man i bostadsrätt så parkerar man ju på gården eller i förådet där cyklar kan stå i som många bostadsrättet som där jag själv bor har.

Hade som sagt aldrig ställt en fin cykel över natten på ett sånt ställe.
Senast redigerad av Regnpojken 2022-11-29 kl. 13:02.
Citera
2022-11-29, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Vem cyklar på vintern?
I alla fall inte dessa medelklasskvinnor med en Hövding runt halsen på en av skattebetalarna subventionerad elcykel. De försvann så fort det blev en aning bistrare klimat.
Citera
2022-11-29, 15:06
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Helt ärligt.
Finns några saker som behövs fixas för an cyklismen ska fungera i sverige.

1) poliser
2) poliser
3) mindre folk som begår brott.

Sen i öveigt information och kunskap hos cyklister och bilister.

Har man allt detta behövs inga jävla garage eller annat för folk som inte sköter sig får uppläxning eller böter.
Skulle aldrig ställa någon av mina fina cyklar utomhus, MINST SAGT i SMUTS-SALA.
Citera
2022-11-29, 15:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I en stad som Uppsala är det mycket vettigt att satsa på cykelparkering.

Det finns även stora cykelparkeringar utomhus vid järnvägsstationen. Dessa syns i reportaget. Där är det proppfullt med cyklar.
Öh, det nya garaget är tomt? Du blandar inte ihop dina drömmar med verkligheten?

Räntan som Uppsalaborna får betala via skatten, 4% på 50 mkr = 2 mkr. Med 200 cyklister som använder garaget dagligen så är det en subvention med 10.000 kr per cyklist. De kunder åkt el-taxi för samma kostnad.
Citera
2022-11-29, 15:24
Medlem
Kan någon förklara varför man behöver garage till cyklar - blir de mer lättstartade när de är varma`

Är det varmgarage.

Rostar de bort annars?

Slits de mindre med färre kallstarter osv
Citera
2022-11-29, 15:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Måste det kosta 50 miljoner? Kan tänka mig en lösning för en miljon.

Jag vet inte vad som är ett rimligt pris för cykelgaraget. Du behöver tänka på att det är attraktiv mark. Därför kan det vara befogat att ha ett garage i 2 våningar, istället för dom cykelställ som breder ut sig utomhus och upptar värdefull mark.
Citera
2022-11-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan någon förklara varför man behöver garage till cyklar - blir de mer lättstartade när de är varma`

Är det varmgarage.

Rostar de bort annars?

Slits de mindre med färre kallstarter osv

Stöldrisk och rostar mindre i ett uppvärmt utrymme.

Ställer alltid in min egen cykel i cykelstallet i källaren, de håller bra mycket längre jämfört med cyklar som står utomhus. Därmed inte sagt att kommunalt cykelgarage är vettigt.
Citera
2022-11-29, 15:43
Medlem
Soperents avatar
Uppsala och Umeå är väl städer där man tycker att det borde gå hem med cykelgarage. Det är väl max 25% av de som cyklar som gör det på vintern så de borde ha gjort en undersökning så man har underlag för hur stort man ska bygga och vad som ska finnas i garaget. Förmodligen hade man pengar "över" i budgeten som måste spenderas.
Senast redigerad av Soperent 2022-11-29 kl. 16:05.
Citera
2022-11-29, 16:03
Medlem
Ännu sjukare att det läggs pengar på bryggor och stränder, de är tomma allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in