2022-12-01, 09:30
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Ja, men det skulle aldrig fungera med energi. Om du inte förstår detta så är du nog förståndshandikappad.

För jag kan ta energin och omvandla den till något mer värdefullt, tex bitcoin eller vad fan som helst och det finns inget tak på hur mycket jag kan använda.

Du citerade inte mig men jag svarar på din Producenterna och elnäten och underhållet alltså nätdelen har jag förståelse för. Men den påhittade elmarknaden, vadfan är det för scam, vad tillför den, varför finns den?
Citera
2022-12-01, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Bra. Och varför göra man det?
För att kunna flytta mer el från produktionsplats till konsumtionsplats.

Svenska Kraftnät jobbar bara med transmission, inte produktion.

Inget av detta är svårt eller komplicerat, du kan läsa på och bilda dig.
Citera
2022-12-01, 10:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
För att kunna flytta mer el från produktionsplats till konsumtionsplats.

Svenska Kraftnät jobbar bara med transmission, inte produktion.

Inget av detta är svårt eller komplicerat, du kan läsa på och bilda dig.

Ja och jag ställer nu en massa retoriska frågor till dig (som du kanske inte märker, eller märker)

Om man då bygger ett kärnkraftverk i södra Sverige. Man bygger alltså ut den planerbara energin där den används som mest, kommer man då vara i lika stort behov av att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder?
Citera
2022-12-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ja och jag ställer nu en massa retoriska frågor till dig (som du kanske inte märker, eller märker)

Om man då bygger ett kärnkraftverk i södra Sverige. Man bygger alltså ut den planerbara energin där den används som mest, kommer man då vara i lika stort behov av att öka överföringskapaciteten mellan norr och söder?
Jodå jag märker tydligt att du ställer dumma frågor som ett barn eller en autist.

Om du vill diskutera intelligent så är du välkommen men då måste du byta spår.

Om du bara vill framstå som dum så är det redan uppnått och du kan sluta nu.

Av någon anledning vill du inte förstå att transmissionsavgifter/flaskhalsintäkter inte får användas till att bygga kärnkraftverk. Det är mycket hårt reglerat hur pengarna får användas.

Jag tycker man borde bygga ett gäng nya kärnkraftverk, men det har ingenting med dessa avgifter att göra, de pengarna är öronmärkta och så är det ofta i finanssystemet.

De 55 miljarderna är avgifter som uppstod när elpriserna gick upp. Det är en rent matematiskt modell och har ingen koppling till Svenska Kraftnäts verkliga utgifter. Det är kundernas pengar som hamnat på fel ställe. Nu betalas en del tillbaka.
Citera
2022-12-01, 10:52
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jodå jag märker tydligt att du ställer dumma frågor som ett barn eller en autist.

Om du vill diskutera intelligent så är du välkommen men då måste du byta spår.

Om du bara vill framstå som dum så är det redan uppnått och du kan sluta nu.

Av någon anledning vill du inte förstå att transmissionsavgifter/flaskhalsintäkter inte får användas till att bygga kärnkraftverk. Det är mycket hårt reglerat hur pengarna får användas.

Jag tycker man borde bygga ett gäng nya kärnkraftverk, men det har ingenting med dessa avgifter att göra, de pengarna är öronmärkta och så är det ofta i finanssystemet.

De 55 miljarderna är avgifter som uppstod när elpriserna gick upp. Det är en rent matematiskt modell och har ingen koppling till Svenska Kraftnäts verkliga utgifter. Det är kundernas pengar som hamnat på fel ställe. Nu betalas en del tillbaka.

Men pengarna ska väl heller inte betalas ut i bidrag??Pengarna ska väl inte betalas tillbaka utan återinvesteras i ett utbyggd av överföringen!.

Det är ju dit jag försöker komma med dig. Istället för att betala ut dom i bidrag som man nu gör, investera dom i ett nytt kärnkraftverk.
Citera
2022-12-01, 11:08
Medlem
Om elen vore gratis skulle det finns många idioter som skulle använda hur mycket el som helst helt i onödan eftersom det inte drabbar dem själva. Man skulle ha 25 grader varmt inomhus och samtidigt vädra med öppna fönster vintertid för att få in frisk luft
Citera
2022-12-01, 11:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Med gratis el i Sverige hade vi haft världens värsta elkris. Ett pris gör att vi använder exakt rätt mängd.

Det sägs att gamla Sovjetunionen hade enhetspriser på mat, så att alla hade råd. Så en limpa kostade 1 kopek i årtionden. Därför köpte bönderna bakade limpor till sina grisar istället för grismat, brödet var billigare.

Svaret på TS är alltså att allt ingenting är gratis. Och om man låtsas att något är gratis så uppstår slöseri.

Detta kan appliceras på absolut allt, t.ex de stollar som tycker att det ska vara gratis att åka buss.
Citera
2022-12-01, 17:56
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Om elen vore gratis skulle det finns många idioter som skulle använda hur mycket el som helst helt i onödan eftersom det inte drabbar dem själva. Man skulle ha 25 grader varmt inomhus och samtidigt vädra med öppna fönster vintertid för att få in frisk luft

Haha nej nej. Gör du samma sak med vatten? Låter du en vattenslang ligga och spola en halvtimme extra bara för att det är billigt?
Citera
2022-12-01, 17:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Med gratis el i Sverige hade vi haft världens värsta elkris. Ett pris gör att vi använder exakt rätt mängd.

Det sägs att gamla Sovjetunionen hade enhetspriser på mat, så att alla hade råd. Så en limpa kostade 1 kopek i årtionden. Därför köpte bönderna bakade limpor till sina grisar istället för grismat, brödet var billigare.

Svaret på TS är alltså att allt ingenting är gratis. Och om man låtsas att något är gratis så uppstår slöseri.

Detta kan appliceras på absolut allt, t.ex de stollar som tycker att det ska vara gratis att åka buss.

Haha förklara för mig hur det skulle bli ett slöseri om folk fick åka gratis buss? Du tänkte att man skulle åka buss hela dagarna? Åka en extra tur efter jobbet bara för att det är gratis?
Citera
2022-12-01, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Am I right? Vi bor i ett samhälle. Vi betalar skatt. Elen är till för fägnad för oss alla var sig vi är socialbidragstagare eller stålindustrifsbrik.

Elen borde väl ändå var en nationell angelägenhet som berör och vars frälsande kraft tillkommer oss alla?

Men varför är den då privatiserad, rationaliserad, på entrepenad, uppstyckad mellan olika intressenter, när det är en nationell angelägenhet?

Varför är det inte staten som direkt, utan märkliga mellanhänder och kufiska bolagskonstruktioner, äger och administrerar vår nationella livskraft?

Varför ska det vara så djävla krångligt och omständligt för? Vem tjänar på det? Verkar som att alla förutom den lilla singulära medborgaren vinner på det här upplägget.

Den stora energikrävande industrin kan teckna lukrativa elavtal. Facebook och Google får massiva skattelättnader. Bosse som har en villa i Lindsdal får vända fickorna ut och in för att ha råd att värma upp sin sketna villa från sjuttiotalet. Det var ingen som varnade honom om en elkris när han köpte huset på 00-talet. Han är bara en av många som lockats in i det som staten och samhället uppmuntrat honom till. Smartskaft som vet bäst kanske tycker att det inte är en rättighet att bo i villa. Men det är en av vanligaste boendeformerna som premierats av samhället. Det är inte Bosses fel att politikerna misslyckats med att bygga, eller i detta fallet så har politkerna medvetet nedmonterat en samhällelig infrastruktur.

Så, varför tillåts den här cirkusen fortfå, och vem tjänar på den att staten inte tar ett fast grepp om den nu så viktiga elproduktionen?

Vi lever faktiskt i ett samhälle och ett tidevarv där elen har större betydelse än någonsin.
Det är fritt fram för dig och andra med samma uppfattning att starta elproduktion och ge bort elen gratis.

Varför har du inte redan gjort det?
Citera
2022-12-01, 21:02
Medlem
Citat:
Haha nej nej. Gör du samma sak med vatten? Låter du en vattenslang ligga och spola en halvtimme extra bara för att det är billigt?

Jag har hört att en del som bor i höghuslägenhet med fjärrvärme duschar väldigt ofta och extra länge.
Citera
2022-12-01, 21:09
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag har hört att en del som bor i höghuslägenhet med fjärrvärme duschar väldigt ofta och extra länge.

Jaså, vad är ofta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in