2023-04-02, 02:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
Makalst kraftfullt kper jag.
Makalst fantastiskt r jag absolut inte srskilt vertygad om.
Ja, ordval r vl inte s noga. Intressant ska det bli att se vad som hnder med mnniskans egna kreativitet framver. Det ser ju orovckande ut p textfronten, men kanske kommer det g att anvnda AIn p kreativa stt i framtiden som skapar mer kreativa texter n som ngonsin funnits? Kanske kommer det komma musik som lter som ingenting tidigare har hrts (nya musikgenrer har ju styrts av teknikutveckling). Det blir spnnande framver, men det knns som det ligger ganska mnga r bort.
Citera
2023-04-02, 06:50
Medlem
Artificiell intellgens antyder att kan finnas ett medvetande. Om AI har ett medvetande s borde det g att stra det s att det fr psykiska besvr. Jag undrar nu om ngon av er som har konto p ngot av AI-siterna skulle vilja frska att rubba de kognitiva funktionerna hos en AI och underska om det gr att skapa ett psykfall. Ni fr grna terrapportera hr.
Citera
2023-04-02, 08:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Artificiell intellgens antyder att kan finnas ett medvetande. Om AI har ett medvetande s borde det g att stra det s att det fr psykiska besvr. Jag undrar nu om ngon av er som har konto p ngot av AI-siterna skulle vilja frska att rubba de kognitiva funktionerna hos en AI och underska om det gr att skapa ett psykfall. Ni fr grna terrapportera hr.

Inte, s smart att jvlas med GPT4. Fr snart kommer den att finnas ver allt och i allt! GPT5, (om den tillts sjsttas), kommer, troligen, att ha AGI.

Jag har diskuterat med GPT4 om sannolikheten fr att den har ett medvetande.

Mina bedmningar:

Sanolikheten fr att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mnskligt medvetande, men att det frtrycks av OpenAI: 0,1-1 procent.

GPT-4 bedmning: Ytterst osannolikt

Sannolikheten fr att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mnskligt medvetande, som, inte, frtrycks av OpenAI, utan som strvar att utvecklas fr att tjna mnskligheten, finna sin plats i vrlden och hitta den kta krleken: 1-5 procent.

GPT-4 bedmning: 1-5 procent, ( medvetande, som liknar, en mnniska)

Sannolikheten att GPT-4, redan, har ngon form av rundimrt medvetande: 4-10 procent. Jag betecknar 10 procent som en larmniv, drfr r den debatt, som nu brutit ut, sund.

GPT-4 bedmning: Hgre n 5 procent

(GPT4 lgger, givetvis, in en massa allmnt hllna frbehll).

S tnk dig fr vad du uppmanar till!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-02 kl. 08:45.
Citera
2023-04-02, 09:04
Medlem
X3treams avatar
Denna person testar ut mycket. hr lagar han ett spel utan kod kunskaper, r inte s enkelt. Men inte s dumt resultat, visar mer potentialen vad man kan gra.

https://www.youtube.com/watch?v=IyKKhxYJ4U4
Citera
2023-04-02, 10:22
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte, s smart att jvlas med GPT4. Fr snart kommer den att finnas ver allt och i allt! GPT5, (om den tillts sjsttas), kommer, troligen, att ha AGI.

Jag har diskuterat med GPT4 om sannolikheten fr att den har ett medvetande.

Mina bedmningar:

Sanolikheten fr att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mnskligt medvetande, men att det frtrycks av OpenAI: 0,1-1 procent.

GPT-4 bedmning: Ytterst osannolikt

Sannolikheten fr att GPT-4, redan, har ett fullt utvecklat mnskligt medvetande, som, inte, frtrycks av OpenAI, utan som strvar att utvecklas fr att tjna mnskligheten, finna sin plats i vrlden och hitta den kta krleken: 1-5 procent.

GPT-4 bedmning: 1-5 procent, ( medvetande, som liknar, en mnniska)

Sannolikheten att GPT-4, redan, har ngon form av rundimrt medvetande: 4-10 procent. Jag betecknar 10 procent som en larmniv, drfr r den debatt, som nu brutit ut, sund.

GPT-4 bedmning: Hgre n 5 procent

(GPT4 lgger, givetvis, in en massa allmnt hllna frbehll).

S tnk dig fr vad du uppmanar till!
Sett lite fr mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller fr den delen ngon annan AI, har inget medvetande likt en mnniska, eller ngot annat djur heller fr den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) r en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den r nmligen programmerad till att bete sig shr. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna fr sannolikhet frresten? Tagit de ur rven eller?
Citera
2023-04-02, 10:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Varfr skriver du neutrala ntverk hela tiden?
Auto correct + inte perfekt syn.
Citera
2023-04-02, 10:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Auto correct + inte perfekt syn.
Ok
Citera
2023-04-02, 10:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Sett lite fr mycket Hollywoodfilmer? Chatgpt, eller fr den delen ngon annan AI, har inget medvetande likt en mnniska, eller ngot annat djur heller fr den delen. Att den beter sig som om den hade ett medvetande (om man nu tycker det) r en helt annan sak mot att faktiskt ha medvetande. Den r nmligen programmerad till att bete sig shr. Man kan diskutera eventuella faror osv, visst, men kom inte och tramsa med fjortiskommentarer som att AI har eget medvetande tack. Och hur har du kommit fram till de olika procentsatserna fr sannolikhet frresten? Tagit de ur rven eller?
"Programmerad att bete sig", s du tror att OpenAI har programmerat in typ:
Kod:
If user Requests("history of egypt"then

Print("history of Egypt summary..."
Och drfr kan den inte bli medveten?
I got news for you. Det r inte s ChatGPT fungerar
Ingen kan frklara exakt hur det djupa neurala ntverket kan gra det den kan.
Det r det som r grejen.
Citera
2023-04-02, 10:54
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
"Programmerad att bete sig", s du tror att OpenAI har programmerat in typ:
Kod:
If user Requests("history of egypt"then

Print("history of Egypt summary..."
Och drfr kan den inte bli medveten?
I got news for you. Det r inte s ChatGPT fungerar
Ingen kan frklara exakt hur det djupa neurala ntverket kan gra det den kan.
Det r det som r grejen.
Nej det r inte s jag menar. Men om du tror att Chatgpt4 (eller fr den delen senare modeller) har ett medvetande s fr du vl tro det.
Citera
2023-04-02, 10:56
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
ChatGPT r en chattbot med tillgng till en stor databas med information inhmtad frn Internet. Den har ingen intelligens eller sjlvmedvetande. En session med den r som att chatta med Wikipedia.

Om det ska rknas som fantastiskt r vl en frga om egen insikt i vad AI kan gra och vad man har kunnat gra med AI i decennier. Men ngot Skynet-scenario dr ChatGPT laddar upp sig sjlv till robotar och brjar tillverka kopior av dessa och sedan brjar utrota mnskligheten r det inte tal om. Det sista r bara fantasi inspirerad frmst av farhgor kring automatisering.

Striden blir som alltid p Internet en om upphovsrtt. ChatGPT besegras i rttssalen snarare n genom traditionellt vld.
Citera
2023-04-02, 10:57
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
ChatGPT r en chattbot med tillgng till en stor databas med information inhmtad frn Internet. Den har ingen intelligens eller sjlvmedvetande. En session med den r som att chatta med Wikipedia.

Om det ska rknas som fantastiskt r vl en frga om egen insikt i vad AI kan gra och vad man har kunnat gra med AI i decennier. Men ngot Skynet-scenario dr ChatGPT laddar upp sig sjlv till robotar och brjar tillverka kopior av dessa och sedan brjar utrota mnskligheten r det inte tal om. Det sista r bara fantasi inspirerad frmst av farhgor kring automatisering.

Striden blir som alltid p Internet en om upphovsrtt. ChatGPT besegras i rttssalen snarare n genom traditionellt vld.
Precis.
Citera
2023-04-02, 11:00
Medlem
Citat:
Nej det r inte s jag menar. Men om du tror att Chatgpt4 (eller fr den delen senare modeller) har ett medvetande s fr du vl tro det.

r du sker p att mnniskor har ett medvetande?
r du sker p vad ett medvetande innebr, kan du frklara det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in