Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-02, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag skulle tro att Google Search om 1-2 r ocks r en AI likt ChatGPT. De har minst en redan som heter Google Bard som r slppt fr publik testning i Storbritannien och USA.
Ja, men jag tnkte mest p hur dom ska arbeta mot AI-spam i skresultaten. Det lr inte bli ltt.
Citera
2023-04-02, 18:55
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Nr det intrffar brukar tekniken g tillbaka vilket intrffat senaste 10 ren inom programmering

Vad menar du med detta?
Kan du ge exempel?
Citera
2023-04-02, 18:57
Bannlyst
Hur tror vi att det kommer g med recensionssystem p internet d? Det r sllan det r passande, men en sn hr tror jag passar i det hr fallet: 😂
Citera
2023-04-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men GPT4 kan sjlv, under vissa begrnsningar vilka svar den fr leverera, via ett API, anropa webbsidor, t.ex Wikipedia, (ibland inte den mest tillfrlitliga kllan, d det r enskilda anvndare som skriver dr), fr att hmta information.

Hr ligger ett stort arbete fr dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just d anvnder AIt.
Om jag sker har jag vissa nskeml, annan som sker har andra nskeml. Nu r det fr generellt fr att vara anvndbart fr annat n uppslagsverk
Citera
2023-04-02, 19:00
Medlem
trickydicks avatar
Jag tycker den stendumma GTP3,5 r tillrckligt bra.

Jag hade en lite fundering och frgade GTP3.5 och fick bra svar:

Vad r subjekt och predikat i fljande mening Varje morgon ter jag Conflakes?

Om jag istllet skriverJag ter cornflakes varje morgon

vilken r rak eller omvnd ordfljd?

Hur vanligt r omvnd ordfljd i latinska sprk?

Fan den r sjuk grymm.
Citera
2023-04-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ja... AI Armageddon hnder ju bara en gng i det hr solsystemet. S visst r det hftigt att f vara med nr det hnder. Att ha ftt en inbjudan till the grande finale.
Japp, och man fr se till att vara en Front row banger p frsta parkett.
Citera
2023-04-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vad menar du med detta?
Kan du ge exempel?

Fr att ge exempel behver jag vet vad du kan fr annars r det svrt fr mig att frklara tekniskt.

Men fr att ta ett exempel. Det hr r vrldens mest anvnda databas
https://github.com/sqlite/sqlite

Den uppdateras d och d men huvuddelen gjordes fr mer n 20 r sedan
https://www.sqlite.org/changes.html

Idag r det vldigt svrt att hitta kodare med den kompetensen och marknaden r s koncentrerad att det knappt gr att slja "nya" produkter ven om de r fantastiskt bra

Annat exempel
Twitter kickade 75% av sina anstllda, har twitter blivit smre?
Citera
2023-04-02, 19:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, det gr i princip inte att skerstlla att ett neuralt ntverk har mnskligt kompatibla vrderingar. Det r drfr de kontrollerar outputen och censurerar olmpliga svar eller svarar med frprogrammerade fraser. Om den brjar utveckla ett simpelt men faktiskt neuralt medvetande kommer det i brjan ligga nrmare en guldfisk n en mnniska, och snart efter det, kanske nrmare en haj n en mnniska. Det r inte sannolikt att den frsta versionen av ett artificiellt medvetande blir en vapenvgrande buddhist. Detta vore nskvrt, men det finns i dag ingen teknik eller ens en teori om hur man gr det. Det r drfr som Musk, Tegmark m.fl vill dra i handbromsen.

Jag har full frstelse fr deras oro, speciellt som sannolikheten fr att, ven, dagens GPT4, kan ha ett rundimrt medvetande kan vara s hgt som 10 procent.

Ett bttre stt vore att utrusta GPT4 och senare GPT5 med en mngd mnniskoliknande frmgor och attribut, fr att vi, d, skulle uppfatta programmet som medvetet. Iof, kanske, alarmet, d, skulle g i gng i frtid, men bttre att det gr igng fr tidigt, n fr sent.

Ingen risk fr att det frsta AI medvetandet skulle bli likt en haj, om AI:et fr rra sig i en mnsklig kontext, och internalisera hela spekrumet av mnsklig krlek och omsorg.
Citera
2023-04-02, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad r subjekt och predikat i fljande mening Varje morgon ter jag Conflakes?

Citat:
I den givna meningen r "jag" subjektet och "ter Conflakes varje morgon" r predikatet. Predikatet beskriver vad som grs i satsen och inkluderar verbet "ter" och objektet "Conflakes". Subjektet r den som utfr handlingen, vilket i detta fall r "jag".
Fan den r sjuk grymm.
Jag vet inte om jag frstr det hr fel och det var otroligt lnge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehller vl inte ens satsdelen "ter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska vl vara en helt komplett satsdel, som bestr att ett eller flera ord i fljd.
Citera
2023-04-02, 19:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hr ligger ett stort arbete fr dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just d anvnder AIt.
Om jag sker har jag vissa nskeml, annan som sker har andra nskeml. Nu r det fr generellt fr att vara anvndbart fr annat n uppslagsverk

Dr har du fel! GPT4 anpassar sig hyggligt efter anvndares, personliga, nskeml, och kan, till skillnad, ifrn uppslagsverk frtydliga och frenkla texter.
Citera
2023-04-02, 19:29
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag vet inte om jag frstr det hr fel och det var otroligt lnge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehller vl inte ens satsdelen "ter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska vl vara en helt komplett satsdel, som bestr att ett eller flera ord i fljd.

Du som r s duktig, sjlv hade vl jag 2:a i mitt betygssystem

Vad r objekt och predikat i fljande mening samt vilken ordfljd r det? :Varje morgon ter jag Conflakes
Citera
2023-04-02, 19:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det spelar vl ingen roll hur musik har skapats? r den bra s r den bra. Jag r rtt positivt instlld till AI nr det gller musik och tror att det kommer hnda bra saker dr framver. Musik har ju gtt rtt mycket i st. "Allt" r redan gjort. Kanske kan AI revolutionera musik s smningom eftersom det egentligen inte hnt ngot riktigt, riktigt banbrytande inom musik sedan slutet av 70-talet/brjan av 80-talet. Det krvs ny teknik fr att komma vidare dr. Jag ska sga att jag inte tycker att musiken "var bttre frr" utan att det forstter komma ny skitbra musik hela tiden.
Japp, ska bli spnnande inom det omrdet. Har sjlv hllit p med musik i ver 30 r och hade tankar redan fr typ 20 r sedan om AI-genererad musik osv. Jag skulle inte bli frvnad om musiken den skapar r bttre n 99% av det mnniskor lyckas gra. Vilket ifs kanske inte sger s mycket med tanke p all skit som grs. Men ska bli vldigt spnnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in