Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag frågade om ”Kejsarn av Portugallien” och fick en nonsenstext, När jag påpekade att Selma Lagerlöf skrev den 1914 så fick jag en text om Selma, körkarlen och Gösta Berlings saga. Då frågade jag vilken bok skrev Selma Lagerlöf 1914 och då fick jag samma svar som tidigare. Då skrev jag att Selma skrev boken Kejsarn av Portugallien och då fick jag bara en nonsenstext.

Det verkar inte gå att lära den eller rätta den. Dom kaske är rädd för att den skall bli som Tay som Microsoft släppte lös på Twitter och blev tränad till att bli både nazist och antifeminist.

Hon påstår att Hjalmar Söderberg är den som skrev ”Kejsarn av Portugallien”.
Citera
2022-12-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Självklart, men då använder hon ju ändå bara "fakta". Man märker att hon inte har har någon "bild" av verkligheten att ösa ur som vi kan när man vill förklara något .. hon arbetar med vetenskapliga texter. Bra så .. om det är det man behöver. Hon är ingen filosof, men fråga om Wittgenstein och hon kan svara som när jag frågade om hans syn på begrepp som en regel alternativt som en hypotes. Det kunde hon redogöra för, vilket inte ens många verksamma filosofer kan.
Du menar att hon inte spekulerar bortom de mest uppenbara svaren som är baserade utifrån dataunderlaget?
Jag har märkt att det går att resonera sig fram till andra svar än de man först får om man fortsätter diskussionen.
Ofta är svaren delvis fel, och missvisande dock, men det kommer nya versioner. Inte banna den hund som stavar fel.
Citera
2022-12-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Du menar att hon inte spekulerar bortom de mest uppenbara svaren som är baserade utifrån dataunderlaget?
Jag har märkt att det går att resonera sig fram till andra svar än de man först får om man fortsätter diskussionen.
Ofta är svaren delvis fel, och missvisande dock, men det kommer nya versioner. Inte banna den hund som stavar fel.

Hon väljer kontexten från data-setet och man kan ju undra hur konsistent/motsägelsefritt detta data-set är. När man preciserar/vinklar så ändras svaren utifrån detta tror jag. Och nu frågade jag igen fast på svenska om författaren till Kejsaren av Portugallien och fick svaret att detta är en roman skriven av Joseph Roth.
Citera
2022-12-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
En AI ljuger inte, däremot kan den bli förvirrad. Är man inte nöjd med hur den beter sig så kan man ändra på dens "personlighet" så den ger dig de svar som passar dig bättre.
Det är ingen människa du pratar med.
Förlåt för sent svar.

Jo, den ljuger. Det finns ingenting i schack som heter Sveska-öppningen. Ingen schackspelare har någonsin hört talas om ordet ”sveska” varken i schacksammanhang eller i andra sammanhang. Var den fick det ordet ifrån är ett mysterium och kan inte vara något annat än att den hittade på det för att inte lämna frågan obesvarad. Konfabulering, för att använda psykiatrispråk.

Jag tycker det är mycket illavarslande med en konfabulerande AI som inom kort kan ha viktiga uppgifter i vårt samhälle.
Citera
2022-12-28, 20:41
Medlem
trickydicks avatar
Om Flashback har den att säga:

Citat:
Flashback Forum is a Swedish internet forum that was launched in 2004. It is one of the largest and most active forums in Sweden, with over 500,000 registered members and millions of posts. The forum covers a wide range of topics, including politics, news, culture, sports, and entertainment, and is known for its open and lively discussions. It has also gained a reputation as a place where controversial and sensitive topics can be discussed freely.

In recent years, Flashback Forum has faced criticism and controversy for hosting hate speech and extremist content. The Swedish government has attempted to shut down the forum several times, and in 2018, the forum's founder and several moderators were convicted of incitement to racial hatred. Despite these controversies, the forum remains popular and continues to attract a large number of users.

Det stämmer väl inte att regeringen har försökt stänga det här stället. Den måste ha blandat ihop det med Pirate Bay
Citera
2022-12-28, 20:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Förlåt för sent svar.

Jo, den ljuger. Det finns ingenting i schack som heter Sveska-öppningen. Ingen schackspelare har någonsin hört talas om ordet ”sveska” varken i schacksammanhang eller i andra sammanhang. Var den fick det ordet ifrån är ett mysterium och kan inte vara något annat än att den hittade på det för att inte lämna frågan obesvarad. Konfabulering, för att använda psykiatrispråk.

Jag tycker det är mycket illavarslande med en konfabulerande AI som inom kort kan ha viktiga uppgifter i vårt samhälle.
Nej, att ljuga innebär att man vet om att man far med osanning. AI babblar bara självsäkert, det är ingen medveten lögn.
Citera
2022-12-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, att ljuga innebär att man vet om att man far med osanning. AI babblar bara självsäkert, det är ingen medveten lögn.
Om du definierar lögn som en medveten handling så kan AI inte ljuga eftersom den inte är medveten, men vad är det för poäng med en sådan definition?
Citera
2022-12-28, 21:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om du definierar lögn som en medveten handling så kan AI inte ljuga eftersom den inte är medveten, men vad är det för poäng med en sådan definition?
Det är en viktig distinktion för att inte projicera alltför många mänskliga egenskaper på en maskininlärningsmodell. Den har alltså ingen aning om huruvida indata är sanna eller inte.
Citera
2022-12-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är en viktig distinktion för att inte projicera alltför många mänskliga egenskaper på en maskininlärningsmodell. Den har alltså ingen aning om huruvida indata är sanna eller inte.
Mest intressant är dock den funktionella definitionen av lögn. Att påstå det som inte är sant, oavsett om det är en medveten organism som står för lögnen. Om vi har en AI som ljuger enligt denna funktionella definition så är det ett allvarligt problem för mänskligheten och något som måste åtgärdas.
Citera
2022-12-28, 21:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Mest intressant är dock den funktionella definitionen av lögn. Att påstå det som inte är sant, oavsett om det är en medveten organism som står för lögnen. Om vi har en AI som ljuger enligt denna funktionella definition så är det ett allvarligt problem för mänskligheten och något som måste åtgärdas.
Osanning som tas som sanning är ett problem, ja. Det bör åtgärdas genom moderering, men bäst vore ju självverifiering.
Citera
2022-12-29, 09:48
Medlem
Citat:

Du får ta det för vad det är och anlägga ett skeptiskt perspektiv som vanligt. Frågade om den gamle svenske sociologen Zetterberg som hon menade sig känna till och redogjorde korrekt för om ett flertal saker, så hon pratade om rätt person, men gav honom förnamnet Sven. Jag frågade om inte det rätta namnet var Hans, varpå hon genast medgav att så var fallet. Strange ..
Citera
2022-12-29, 23:39
Medlem
konversation som ska försöka efterlikna Eurocop's gröt-busringning. Beskrev på engelska men sa att jag ville ha konversationen på svenska;

Här är en möjlig konversation på svenska mellan en skämtringare och en gammal man:

Skämtringare: Hej, jag ringer från en matleveransföretag. Vi har brakt 50 kilo havregröt till er adress. Grattis, ni har vunnit en tävling!

Gammal man: Vad i helvete pratar du om? Jag hatar havregröt!

Skämtringare: Men ni måste ta emot den, annars får ni inte priset.

Gammal man: Skit i priset! Jag vill inte ha en massa jävla gröt här!

Skämtringare: Men det är ju en stor mängd prisvärd gröt!

Gammal man: Sluta ringer mig med dina dumma skämt! Jag vill inte ha gröt!

Skämtringare: Men ni kommer att älska den när ni väl smakat den.

Gammal man: Nej, nej, nej! Jag hatar gröt! Lämna mig i fred med din jävla gröt!

Skämtringare: Ok, ok, jag ska se om jag kan få tillbaka den. Men ni kan inte vinna något mer i våra tävlingar.

Gammal man: Bra! Jag vill inte ha något mer av era jävla tävlingar! Bara lämna mig i fred!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in