Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag frgade om Kejsarn av Portugallien och fick en nonsenstext, Nr jag ppekade att Selma Lagerlf skrev den 1914 s fick jag en text om Selma, krkarlen och Gsta Berlings saga. D frgade jag vilken bok skrev Selma Lagerlf 1914 och d fick jag samma svar som tidigare. D skrev jag att Selma skrev boken Kejsarn av Portugallien och d fick jag bara en nonsenstext.

Det verkar inte g att lra den eller rtta den. Dom kaske r rdd fr att den skall bli som Tay som Microsoft slppte ls p Twitter och blev trnad till att bli bde nazist och antifeminist.

Hon pstr att Hjalmar Sderberg r den som skrev Kejsarn av Portugallien.
Citera
2022-12-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Sjlvklart, men d anvnder hon ju nd bara "fakta". Man mrker att hon inte har har ngon "bild" av verkligheten att sa ur som vi kan nr man vill frklara ngot .. hon arbetar med vetenskapliga texter. Bra s .. om det r det man behver. Hon r ingen filosof, men frga om Wittgenstein och hon kan svara som nr jag frgade om hans syn p begrepp som en regel alternativt som en hypotes. Det kunde hon redogra fr, vilket inte ens mnga verksamma filosofer kan.
Du menar att hon inte spekulerar bortom de mest uppenbara svaren som r baserade utifrn dataunderlaget?
Jag har mrkt att det gr att resonera sig fram till andra svar n de man frst fr om man fortstter diskussionen.
Ofta r svaren delvis fel, och missvisande dock, men det kommer nya versioner. Inte banna den hund som stavar fel.
Citera
2022-12-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Du menar att hon inte spekulerar bortom de mest uppenbara svaren som r baserade utifrn dataunderlaget?
Jag har mrkt att det gr att resonera sig fram till andra svar n de man frst fr om man fortstter diskussionen.
Ofta r svaren delvis fel, och missvisande dock, men det kommer nya versioner. Inte banna den hund som stavar fel.

Hon vljer kontexten frn data-setet och man kan ju undra hur konsistent/motsgelsefritt detta data-set r. Nr man preciserar/vinklar s ndras svaren utifrn detta tror jag. Och nu frgade jag igen fast p svenska om frfattaren till Kejsaren av Portugallien och fick svaret att detta r en roman skriven av Joseph Roth.
Citera
2022-12-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
En AI ljuger inte, dremot kan den bli frvirrad. r man inte njd med hur den beter sig s kan man ndra p dens "personlighet" s den ger dig de svar som passar dig bttre.
Det r ingen mnniska du pratar med.
Frlt fr sent svar.

Jo, den ljuger. Det finns ingenting i schack som heter Sveska-ppningen. Ingen schackspelare har ngonsin hrt talas om ordet sveska varken i schacksammanhang eller i andra sammanhang. Var den fick det ordet ifrn r ett mysterium och kan inte vara ngot annat n att den hittade p det fr att inte lmna frgan obesvarad. Konfabulering, fr att anvnda psykiatrisprk.

Jag tycker det r mycket illavarslande med en konfabulerande AI som inom kort kan ha viktiga uppgifter i vrt samhlle.
Citera
2022-12-28, 20:41
Medlem
trickydicks avatar
Om Flashback har den att sga:

Citat:
Flashback Forum is a Swedish internet forum that was launched in 2004. It is one of the largest and most active forums in Sweden, with over 500,000 registered members and millions of posts. The forum covers a wide range of topics, including politics, news, culture, sports, and entertainment, and is known for its open and lively discussions. It has also gained a reputation as a place where controversial and sensitive topics can be discussed freely.

In recent years, Flashback Forum has faced criticism and controversy for hosting hate speech and extremist content. The Swedish government has attempted to shut down the forum several times, and in 2018, the forum's founder and several moderators were convicted of incitement to racial hatred. Despite these controversies, the forum remains popular and continues to attract a large number of users.

Det stmmer vl inte att regeringen har frskt stnga det hr stllet. Den mste ha blandat ihop det med Pirate Bay
Citera
2022-12-28, 20:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Frlt fr sent svar.

Jo, den ljuger. Det finns ingenting i schack som heter Sveska-ppningen. Ingen schackspelare har ngonsin hrt talas om ordet sveska varken i schacksammanhang eller i andra sammanhang. Var den fick det ordet ifrn r ett mysterium och kan inte vara ngot annat n att den hittade p det fr att inte lmna frgan obesvarad. Konfabulering, fr att anvnda psykiatrisprk.

Jag tycker det r mycket illavarslande med en konfabulerande AI som inom kort kan ha viktiga uppgifter i vrt samhlle.
Nej, att ljuga innebr att man vet om att man far med osanning. AI babblar bara sjlvskert, det r ingen medveten lgn.
Citera
2022-12-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, att ljuga innebr att man vet om att man far med osanning. AI babblar bara sjlvskert, det r ingen medveten lgn.
Om du definierar lgn som en medveten handling s kan AI inte ljuga eftersom den inte r medveten, men vad r det fr pong med en sdan definition?
Citera
2022-12-28, 21:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om du definierar lgn som en medveten handling s kan AI inte ljuga eftersom den inte r medveten, men vad r det fr pong med en sdan definition?
Det r en viktig distinktion fr att inte projicera alltfr mnga mnskliga egenskaper p en maskininlrningsmodell. Den har allts ingen aning om huruvida indata r sanna eller inte.
Citera
2022-12-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det r en viktig distinktion fr att inte projicera alltfr mnga mnskliga egenskaper p en maskininlrningsmodell. Den har allts ingen aning om huruvida indata r sanna eller inte.
Mest intressant r dock den funktionella definitionen av lgn. Att pst det som inte r sant, oavsett om det r en medveten organism som str fr lgnen. Om vi har en AI som ljuger enligt denna funktionella definition s r det ett allvarligt problem fr mnskligheten och ngot som mste tgrdas.
Citera
2022-12-28, 21:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Mest intressant r dock den funktionella definitionen av lgn. Att pst det som inte r sant, oavsett om det r en medveten organism som str fr lgnen. Om vi har en AI som ljuger enligt denna funktionella definition s r det ett allvarligt problem fr mnskligheten och ngot som mste tgrdas.
Osanning som tas som sanning r ett problem, ja. Det br tgrdas genom moderering, men bst vore ju sjlvverifiering.
Citera
2022-12-29, 09:48
Medlem
Citat:

Du fr ta det fr vad det r och anlgga ett skeptiskt perspektiv som vanligt. Frgade om den gamle svenske sociologen Zetterberg som hon menade sig knna till och redogjorde korrekt fr om ett flertal saker, s hon pratade om rtt person, men gav honom frnamnet Sven. Jag frgade om inte det rtta namnet var Hans, varp hon genast medgav att s var fallet. Strange ..
Citera
2022-12-29, 23:39
Medlem
konversation som ska frska efterlikna Eurocop's grt-busringning. Beskrev p engelska men sa att jag ville ha konversationen p svenska;

Hr r en mjlig konversation p svenska mellan en skmtringare och en gammal man:

Skmtringare: Hej, jag ringer frn en matleveransfretag. Vi har brakt 50 kilo havregrt till er adress. Grattis, ni har vunnit en tvling!

Gammal man: Vad i helvete pratar du om? Jag hatar havregrt!

Skmtringare: Men ni mste ta emot den, annars fr ni inte priset.

Gammal man: Skit i priset! Jag vill inte ha en massa jvla grt hr!

Skmtringare: Men det r ju en stor mngd prisvrd grt!

Gammal man: Sluta ringer mig med dina dumma skmt! Jag vill inte ha grt!

Skmtringare: Men ni kommer att lska den nr ni vl smakat den.

Gammal man: Nej, nej, nej! Jag hatar grt! Lmna mig i fred med din jvla grt!

Skmtringare: Ok, ok, jag ska se om jag kan f tillbaka den. Men ni kan inte vinna ngot mer i vra tvlingar.

Gammal man: Bra! Jag vill inte ha ngot mer av era jvla tvlingar! Bara lmna mig i fred!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in