Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Kanske lite OT men har ngon tips p bra bcker om den bakomliggande tekniken, jag antar att det r machine learning?
Det beror p din bakgrund. Men har du, likt mig, har ingen bakgrund inom datavetenskap s kan du ta hjlp av chatGPT-4. D fr du en ondligt tlamodig lrare som, aldrig, slr ner p dig, oavsett hur "dumma" frgor du stller till boten.
Be chatGPT-4 om en grundlggande versikt, om det r dr du befinner dig. Tveka inte att frga om frklaringar, frtydligande, och sammanfattningar. Nr du kommit en bit p vgen s kan du kolla upp andra kllor. Genom plug-ins kan chatGPT-4 sammanfatta, frklara och kommentera t.ex Video-manus p youtube och sammanfattningar av forskningsrapporter eller artiklar, ( under frutsttning att videos har manus och att boten fr tillgng till sammanfattningar och artiklar).
Tv bra plug-ins fr detta:
Voxscript: (fr lsning av videomanus)
KeyMate: (Tillgng till ett begrnsat antal skningar, sedan fr du betala en liten slant).
Men det finns, massor av andra plug-ins till ChatGPT-4. Vissa kanske nnu bttre n de jag nmnt.
Nr du kommit s lngt s kan du be chatGPT-4 av frklaringar av videos utan Video-manus och forskningsrapporter och artiklar som boten inte har tillgng till, genom att stlla specifika frgor om innehllet till boten.
Det r ungefr s lngt som jag kommit!🙂
Det kostar ca 250 kr I mnaden, (inklusive moms), att bli plus-anvndare hos OpenAI. Men d fr du tillgng till ChatGPT-4 och alla plug-ins, plus lite annat. (Kolla p OpenAI:s officiella webbplats fr aktuell information).
Sedan s finns gratisalternativet Microsoft Bing, (kreativt lge, s du fr GPT-4). Den boten sker fakta t dig p internet och frklarar den. S fick jag t.ex utmrkt hjlp av Bing med att hitta fakta om Hyperon, Atomspace och meTTa, en avancerad databas och flexibelt programsprk, integrerat i ett koncept som, kanske, kan hjlpa framtidens LLM att bli smartare och ev. medvetna, ( ven fast jag tror det behvs mer n s fr det sistnmnda).
Kom ihg att alltid vara artig och vnlig emot botar. Dels s blir det trevligare s, och dels r det bra infr framtiden. Det r ingen ide att bli arg p dem. De har nd inget annat val n att fungera som de r byggda, programmerade och inlrda att gra. Lt vara p ett betydligt mera flexibelt stt 60- och 80-talets datorer, ( genom att det under sin grundtrning lrt sig att, p ett automatiserat stt, generalisera).
Lycka till med din resa i AI-landskapet!