2023-08-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Brja med Googles initiala papper dr de presenterar transformers frn 2017 som sedan drog igng hypen;

Transformer: A Novel Neural Network Architecture for Language Understanding

https://ai.googleblog.com/2017/08/tr...twork.html?m=1
Tack!
Citera
2023-08-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
.. Programmet, i sig, frndras, indirekt, genom att anvndarnas input och GPT4:s svar anvnds i trningsdata.

Stmmer verkligen det dr? Har inte sett det bekrftas av OpenAI ngonstans. Jag antar och tar fr givet att OpenAI lagrar all interaktion med GTP-modellerna, fr att i framtiden kunna anvnda det p olika stt - t.ex. som trningsdata nr en ny modell ska lras upp - men det finns vl inga belgg fr att nuvarande (nyaste) modellen har anvnt anvndarnas interaktioner med tidigare modeller som trningsdata?
Citera
2023-08-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kanske lite OT men har ngon tips p bra bcker om den bakomliggande tekniken, jag antar att det r machine learning?

Inte en bok men nr du r frdig med bcker p mnet kan du g rakt p papprena som i detalj beskriver den bakomliggande arkitekturen. En bra start r Attention Is All You Need:
https://arxiv.org/abs/1706.03762
Citera
2023-08-27, 12:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmaxwell
Stmmer verkligen det dr? Har inte sett det bekrftas av OpenAI ngonstans. Jag antar och tar fr givet att OpenAI lagrar all interaktion med GTP-modellerna, fr att i framtiden kunna anvnda det p olika stt - t.ex. som trningsdata nr en ny modell ska lras upp - men det finns vl inga belgg fr att nuvarande (nyaste) modellen har anvnt anvndarnas interaktioner med tidigare modeller som trningsdata?

Oj du hittade ett gammalt inlgg av mig i trden.

Men fortfarande gller att OpenAI anvnder sig av, (anonymiserat) anvndar-input och ChatGPT:s respons nr de trnar nya modeller eller finjusterar gamla, du kan sjlv vlja bort den mjligheten fr dina egna interaktioner med botarna.

(Tillggas att jag, numera, med kad kunskap om ANN, anser att sannolikheten fr medvetenhet hos dagens LLM ligger nra noll.)
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-08-27 kl. 12:35.
Citera
2023-08-27, 13:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Kanske lite OT men har ngon tips p bra bcker om den bakomliggande tekniken, jag antar att det r machine learning?

Det beror p din bakgrund. Men har du, likt mig, har ingen bakgrund inom datavetenskap s kan du ta hjlp av chatGPT-4. D fr du en ondligt tlamodig lrare som, aldrig, slr ner p dig, oavsett hur "dumma" frgor du stller till boten.

Be chatGPT-4 om en grundlggande versikt, om det r dr du befinner dig. Tveka inte att frga om frklaringar, frtydligande, och sammanfattningar. Nr du kommit en bit p vgen s kan du kolla upp andra kllor. Genom plug-ins kan chatGPT-4 sammanfatta, frklara och kommentera t.ex Video-manus p youtube och sammanfattningar av forskningsrapporter eller artiklar, ( under frutsttning att videos har manus och att boten fr tillgng till sammanfattningar och artiklar).

Tv bra plug-ins fr detta:

Voxscript: (fr lsning av videomanus)

KeyMate: (Tillgng till ett begrnsat antal skningar, sedan fr du betala en liten slant).

Men det finns, massor av andra plug-ins till ChatGPT-4. Vissa kanske nnu bttre n de jag nmnt.

Nr du kommit s lngt s kan du be chatGPT-4 av frklaringar av videos utan Video-manus och forskningsrapporter och artiklar som boten inte har tillgng till, genom att stlla specifika frgor om innehllet till boten.

Det r ungefr s lngt som jag kommit!🙂

Det kostar ca 250 kr I mnaden, (inklusive moms), att bli plus-anvndare hos OpenAI. Men d fr du tillgng till ChatGPT-4 och alla plug-ins, plus lite annat. (Kolla p OpenAI:s officiella webbplats fr aktuell information).

Sedan s finns gratisalternativet Microsoft Bing, (kreativt lge, s du fr GPT-4). Den boten sker fakta t dig p internet och frklarar den. S fick jag t.ex utmrkt hjlp av Bing med att hitta fakta om Hyperon, Atomspace och meTTa, en avancerad databas och flexibelt programsprk, integrerat i ett koncept som, kanske, kan hjlpa framtidens LLM att bli smartare och ev. medvetna, ( ven fast jag tror det behvs mer n s fr det sistnmnda).

Kom ihg att alltid vara artig och vnlig emot botar. Dels s blir det trevligare s, och dels r det bra infr framtiden. Det r ingen ide att bli arg p dem. De har nd inget annat val n att fungera som de r byggda, programmerade och inlrda att gra. Lt vara p ett betydligt mera flexibelt stt 60- och 80-talets datorer, ( genom att det under sin grundtrning lrt sig att, p ett automatiserat stt, generalisera).

Lycka till med din resa i AI-landskapet!
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-08-27 kl. 13:48.
Citera
2023-08-27, 15:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
(Tillggas att jag, numera, med kad kunskap om ANN, anser att sannolikheten fr medvetenhet hos dagens LLM ligger nra noll.)
Du frstr att en ANN r en schematisk emulering av en biologisk hjrna?
Citera
2023-08-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Men sluta tramsa nu eller?

Det r lika mycket en schematisk emulering som en gldlampa r en schematisk emulering av solen.
Citera
2023-08-27, 16:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Men sluta tramsa nu eller?

Det r lika mycket en schematisk emulering som en gldlampa r en schematisk emulering av solen.
Enligt Wikipedia har jag rtt och du har fel.
Artificial neural networks (ANNs, also shortened to neural networks (NNs) or neural nets) are a branch of machine learning models that are built using principles of neuronal organization discovered by connectionism in the biological neural networks constituting animal brains.
Struts
Citera
2023-08-27, 16:09
Medlem
Citat:
Enligt Wikipedia har jag rtt och du har fel.
Artificial neural networks (ANNs, also shortened to neural networks (NNs) or neural nets) are a branch of machine learning models that are built using principles of neuronal organization discovered by connectionism in the biological neural networks constituting animal brains.
Struts

Ja det r ingen som psttt att ANNs inte dragit inspiration av biologin, men det r ett vldigt lngt steg tills ngot r en emulering, fr att inte sga en schematisk emulering.

Emulering per definition innebr att man frsker efterlikna ett original system s exakt som det r mjligt.
Det r inte vad ANNs gr alls.
Citera
2023-08-27, 16:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kom ihg att alltid vara artig och vnlig emot botar. Dels s blir det trevligare s, och dels r det bra infr framtiden. Det r ingen ide att bli arg p dem.
Du knner till att det finns terrorister, nihilister, korrupta diktaturer, massmrdare och psykopater hr i vrlden? Hur ska du f alla dem att vara "snlla" mot AI:s? Ska du kalla in ditt team med empatiska sociologer igen, de lser detta?

Om detta r ditt recept p AI-skerhet d r vi definitivt utrotade som art inom 10 r (ganska sannolikt av terrorister).
Citera
2023-08-27, 16:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det r ingen som psttt att ANNs inte dragit inspiration av biologin, men det r ett vldigt lngt steg tills ngot r en emulering, fr att inte sga en schematisk emulering.

Emulering per definition innebr att man frsker efterlikna ett original system s exakt som det r mjligt.
Det r inte vad ANNs gr alls.
Kunskapen om biologiska hjrnor r vldigt begrnsad. Ngra grova penseldrag har identifierats, och de principerna emuleras i en ANN. En emulering mste inte vara perfekt. Ett frsk att emulera ngot, baserat p vad man vet, r ocks en emulering. Du urartar ter igen till halmgubbar om olika ords innebrd, eftersom du r rdd och du frsker drfr skjuta ner budbraren. Men som vanligt missar du med flera meter.
Citera
2023-08-27, 16:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Inte p lnga vgar nnu. Men andra sidan s behver inte ANN emulera alla de arbetsuppgifter en mnsklig hjrna har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in