2024-06-12, 21:41
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En sprkmodell r en sprkmodell och r konstruerad fr det syftet. Fr min del s r jag fullt njd med att den r mycket bra p sociologi och psykologi. Du tycker kanske detta bara r flum. Men jag r sker p att, ven du, anvnder begrepp i din vardag som en en gng i tiden uppfunnits i seminarierum p sociologiska och psykologiska-institutioner, just fr att de r s anvndbara. Du har aldrig funderat ver varfr det r s?

Konstruerad fr vilket syfte? Det finns inget egensyfte i en sprkmodell. hela pongen r att man vill ha en dator att frst och kunna kommunicera med vanlig text. Men det man ftt nu r en illusion, baserad p statistiska mnster ver miljarder meningar.

Frhoppningen var att modellerna skulle utveckla "emergent abilities" det r hela anledningen man satsas hundratals miljarder p detta.
Det finns inget egenvrde i att ha en leksak.

Och hittills har alla bolag som frskt stta det i storskalig drift misslyckats, bde Microsoft och Google gjorde bort sig katastrofalt med "AI sammanfattningar" osv som rekommenderar folk att ta sten och allt mjligt.

Nu kommer nsta som r Apple, men de har tillskillnad frn de andra byggt sitt system p en massa sm modeller i stllet fr en stor modell, det kanske r mer plitligt det terstr att se.
Citera
2024-06-13, 03:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
r det ngon annan som tror det annat n de som siar om AGI om 2-3 r?

Det som r mrkligt r snarare att det finns personer hr som tycker det r otroligt att sprkmodellerna r bra p att diskutera och totalt inte frsttt att de r ett resultat av forskning inom NLP (Natural Language Processing).

Fr att kunna diskutera, verhuvudtaget, s r det, frsts, bra att vara bra p sprk. NPL har man vl hllet p med lnge. Det relativt nya r vl transformers-tekniken som gr det hela flyter p mera "naturligt", vilket ppnat drren fr proto-social AI. Drmed inte sagt att det rr sig om sjlvmedveten AI, och jag ser frsts "Terminator" som ett Hollywood-fenomen.
Citera
2024-06-13, 04:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag frstr rligt talat inte vad du pratar om, AGI har haft samma ml hela tiden- att kunna prestera lika bra eller bttre n en mnniska p alla genomsnittliga problem.

Absolut, och AGI r nnu inte hr, och ingen vet nr det kommer att ske, trots sjlvskra pstenden t bda hll vad gller tidsrymder.

Citat:
Du rabblar om vad som r imponerande eller inte, det spelar vl ingen som helst roll om ngon blir "imponerad" nr de inte uppfyller kriteriet fr vad man r ute efter.

Jag ser inga problem med att bli imponerad av del framgngar. Utan tvekan r de ledande modellerna bra p sociologi och psykologi. Det r ganska naturligt d LLM och LLM som r multimodal interagerar sprkligt med anvndare och att modellerna blivit proto-social av helt naturliga tekniska-, trnings- och social-psykologiska orsaker.

Citat:
Det r lite som att appldera ett fretag som anstller folk frn samhall till att sitta i kundtjnsten, de gr vad de kan ur bsta frmga men det hjlper inte kunder som blir frustrerade. (Och ironiskt nog anvnds sprkmodeller fr samma tillmpning).

Lite verdriviet. I frsta linjen kan skert LLM gra nytta, om man sedan, vid behov, kan skicka kunder vidare till mnniskor p kundtjnst. Bttre n frinspelade statiska budskap och ett ondligt antal knappval.
Citera
2024-06-13, 04:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Konstruerad fr vilket syfte? Det finns inget egensyfte i en sprkmodell. hela pongen r att man vill ha en dator att frst och kunna kommunicera med vanlig text. Men det man ftt nu r en illusion, baserad p statistiska mnster ver miljarder meningar.

Ja, vad r egentligen en "illusion"? Klart som korvspad att modellerna sysslar med Simulacra. Men att de gr det beror frsts p att de, frsker, simulera det som hnder i vr hjrna, vilket ocks r en slags simulering. Logiskt sett kan det inte frhlla sig p annat vis. Och, ja, de sker mnster i datamngder genom att de kan generalisera, vilket vi ocks gr, fast betydligt mera komplext och flexibelt. Tillkommer sedan proto-social frmga och en omedveten funktionell frstelse av kontext.

Citat:
Frhoppningen var att modellerna skulle utveckla "emergent abilities" det r hela anledningen man satsas hundratals miljarder p detta.
Det finns inget egenvrde i att ha en leksak.

Ja, hundratals miljarder, dollar, i planerade investeringar. Och du tror att alla p Microsoft, Googles och Meta r dumma i huvudet? Ok....
Framsteg har ju gjorts. terstr att se om detta rcker till fr att motivera s stora investeringar. Jag r ppen fr alla mjligheter.

Citat:
Och hittills har alla bolag som frskt stta det i storskalig drift misslyckats, bde Microsoft och Google gjorde bort sig katastrofalt med "AI sammanfattningar" osv som rekommenderar folk att ta sten och allt mjligt.

Absolut, men det verkar som att ett desperat Googles rkat mest illa ut. Ett fretag som vissa hr trodde skulle "krossa" OpenAI "p nolltid".

Citat:
Nu kommer nsta som r Apple, men de har tillskillnad frn de andra byggt sitt system p en massa sm modeller i stllet fr en stor modell, det kanske r mer plitligt det terstr att se.

Ingen aning, jag fljer inte Apple och anvnder mig inte av deras produkter i dagslget. Sjlv skulle jag tycka det vore smidigt om en AI modell fick skta om hela min telefon.
Citera
2024-06-13, 08:51
Medlem
Citat:
Ja, vad r egentligen en "illusion"? Klart som korvspad att modellerna sysslar med Simulacra. Men att de gr det beror frsts p att de, frsker, simulera det som hnder i vr hjrna, vilket ocks r en slags simulering. Logiskt sett kan det inte frhlla sig p annat vis. Och, ja, de sker mnster i datamngder genom att de kan generalisera, vilket vi ocks gr, fast betydligt mera komplext och flexibelt. Tillkommer sedan proto-social frmga och en omedveten funktionell frstelse av kontext.

Hur sprkmodeller fungerar har inget med vad hjrnan gr eller inte gr att gra, det enda som ens har lite relevans p ngon niv r det artificiella neurala ntverket, men det anvnder alla deep learning tekniker ven sdan som inte r sprkmodeller.

Citat:
Ja, hundratals miljarder, dollar, i planerade investeringar. Och du tror att alla p Microsoft, Googles och Meta r dumma i huvudet? Ok....
Framsteg har ju gjorts. terstr att se om detta rcker till fr att motivera s stora investeringar. Jag r ppen fr alla mjligheter.

Microsoft och Google r opportunister, precis som mnga andra fretag. Och ja de har inte speciellt bra omdme, som sagt du kan ju googla "Microsoft Recall" tex eller som sagt Google AI summary.

Ja framsteg har gjorts p det stt att vi har modeller som tillsynes har ngon form av sprkfrstelse, men det betyder inte att dagens satsningar r i nrheten befogade.

Citat:
Absolut, men det verkar som att ett desperat Googles rkat mest illa ut. Ett fretag som vissa hr trodde skulle "krossa" OpenAI "p nolltid".

Ingen aning, jag fljer inte Apple och anvnder mig inte av deras produkter i dagslget. Sjlv skulle jag tycka det vore smidigt om en AI modell fick skta om hela min telefon.

Och just det faktum att de inte gjorde det r den strsta och tydligaste indikationen p att nuvarande teknik inte blir bttre eller fungerar.

Google har sedan fr vrigt ljugit tskilliga gnger om deras andra AI projekt, vilket blivit uppmrksammat av experter inom olika omrden- det var bara knappt ett r sedan de pstod de med AI tagit fram miljontals nya material vilket var hel lgn.
Citera
2024-06-13, 10:23
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
det r inte simulacra. det r imitation. skillnad mellan simulation och imitera r att med simulacra ska man inte kunna avgra skillnaden mellan det riktiga och... simulerade. med en simulation ska det finnas en perfekt avbild

man r definitivt inte dr n med a.i. du beskriver kognition nr AI inte har egentlig kognition utan endast imitationen av sprklig kognition

omedveten funktion skulle krva att ingen prompt r involverad och datorn kan bara prata. vilket den inte kan
Senast redigerad av bergsdal 2024-06-13 kl. 10:37.
Citera
2024-06-13, 11:54
Medlem
Vstkustskts avatar
Citat:
Absolut, och AGI r nnu inte hr, och ingen vet nr det kommer att ske, trots sjlvskra pstenden t bda hll vad gller tidsrymder.
Frr eller senare kommer det ett genombrott, och med tanke p resurserna som ses in i det hr blir det troligen frr.
Citera
2024-06-13, 12:15
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Frr eller senare kommer det ett genombrott, och med tanke p resurserna som ses in i det hr blir det troligen frr.
bara fr man dslar resuser p ngot innebr det inte en garanti att man fr resultat. det kan innebra att man fr kunskap kring hur ett annat alternativ kan utvecklas men mngden resuser tillgnade r inte beroende till lycka. det innebr endast hgre risk ju mer resurser involverat vilket kommer innebra hgre frvntningar som man behver n upp till

som det ser ut just nu. pengar in i sjn och man mste vara ett riktigt stort fretag om man vill verleva. man behver en sido-produkt. man kommer f behva gra en omvrdering kring allt
Senast redigerad av bergsdal 2024-06-13 kl. 12:53.
Citera
2024-06-13, 17:03
Medlem
Vstkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
bara fr man dslar resuser p ngot innebr det inte en garanti att man fr resultat. det kan innebra att man fr kunskap kring hur ett annat alternativ kan utvecklas men mngden resuser tillgnade r inte beroende till lycka. det innebr endast hgre risk ju mer resurser involverat vilket kommer innebra hgre frvntningar som man behver n upp till

som det ser ut just nu. pengar in i sjn och man mste vara ett riktigt stort fretag om man vill verleva. man behver en sido-produkt. man kommer f behva gra en omvrdering kring allt
Det finns heller inga garantier att det inte blir ngra resultat.

Men om man adderar ihop extremt begvade mnniskor + extremt mycket investeringskapital + frvntad vinst + militr kapprustning + tid s blir svaret att sannolikheten r vldigt hg att vi kommer f ett resultat.
Citera
2024-06-13, 17:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det finns heller inga garantier att det inte blir ngra resultat.

Men om man adderar ihop extremt begvade mnniskor + extremt mycket investeringskapital + frvntad vinst + militr kapprustning + tid s blir svaret att sannolikheten r vldigt hg att vi kommer f ett resultat.
Med samma resonemang borde vi med hg sannolikhet f kall fusion ocks, inom kort?
Citera
2024-06-13, 18:09
Medlem
Vstkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Fast Ai r nnting som redan anvnds av mnga mnniskor varje dag redan nu ven om den inte r helt frdig.

Kall fusion finns bara som ett embryo. Vad jag vet s finns det inga mnniskor som fr strm frn nt experimentiellt kall fusion elverk n.
Citera
2024-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Eller n bttre vanlig "varm" fusion... Som det redan forskats p i ca 80 r, lagts mer pengar p n AI (https://www.nuclearbusiness-platform...h-into-reality, 62 miljarder dollar hittills)

Dessutom teknik vi redan "kan prestera"- men hittills har problemet varit att det r dyrare att hlla igng processen n den genererar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in