Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Konstruerad fr vilket syfte? Det finns inget egensyfte i en sprkmodell. hela pongen r att man vill ha en dator att frst och kunna kommunicera med vanlig text. Men det man ftt nu r en illusion, baserad p statistiska mnster ver miljarder meningar.
Ja, vad r egentligen en "illusion"? Klart som korvspad att modellerna sysslar med Simulacra. Men att de gr det beror frsts p att de, frsker, simulera det som hnder i vr hjrna, vilket ocks r en slags simulering. Logiskt sett kan det inte frhlla sig p annat vis. Och, ja, de sker mnster i datamngder genom att de kan generalisera, vilket vi ocks gr, fast betydligt mera komplext och flexibelt. Tillkommer sedan proto-social frmga och en omedveten funktionell frstelse av kontext.
Citat:
Frhoppningen var att modellerna skulle utveckla "emergent abilities" det r hela anledningen man satsas hundratals miljarder p detta.
Det finns inget egenvrde i att ha en leksak.
Ja, hundratals miljarder, dollar, i planerade investeringar. Och du tror att alla p Microsoft, Googles och Meta r dumma i huvudet? Ok....
Framsteg har ju gjorts. terstr att se om detta rcker till fr att motivera s stora investeringar. Jag r ppen fr alla mjligheter.
Citat:
Och hittills har alla bolag som frskt stta det i storskalig drift misslyckats, bde Microsoft och Google gjorde bort sig katastrofalt med "AI sammanfattningar" osv som rekommenderar folk att ta sten och allt mjligt.
Absolut, men det verkar som att ett desperat Googles rkat mest illa ut. Ett fretag som vissa hr trodde skulle "krossa" OpenAI "p nolltid".
Citat:
Nu kommer nsta som r Apple, men de har tillskillnad frn de andra byggt sitt system p en massa sm modeller i stllet fr en stor modell, det kanske r mer plitligt det terstr att se.
Ingen aning, jag fljer inte Apple och anvnder mig inte av deras produkter i dagslget. Sjlv skulle jag tycka det vore smidigt om en AI modell fick skta om hela min telefon.