2025-02-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Jag postade som sagt svaret frn Chat GPT. Det var ett utmrkt svar. 100% korrekt.

Det r antagligen ngon annan betydligt enklare AI du anvnt, om du fr s besynnerliga svar. Kanske ngon fejk sajt som pstr sig erbjuda Chat GPT, vem vet.

Du fr grna posta lnken till den AI du anvnder.
Hur var det med valen som simmade upp i vnern ?

Det var en ovanlig och intressant hndelse nr en val, troligtvis en knlval, simmade upp i Vnern, Sveriges strsta insj, under 2019. Valen fngade stor uppmrksamhet och vckte bde fascination och oro bland lokalbefolkningen och experter.

Det r sllsynt att valar simmar in i
Frgade samma Gpt samma frga igen och fick ett snarlikt svar, nu med rtal till och med.
Citera
2025-02-06, 19:07
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag frgade Gpt med exakt fljande ord. HUR VAR DET MED VALEN SOM SIMMADE UPP I VNERN? Varje gng svarar den med ett liknande svar, det har simmat upp knlvalar eller spckhuggare,ibland svarar den ven med vilket rtal detta skulle skett. Jag har frgat samma frga 5-10gnger senaste mnaden fr att visa kompisar och alla gnger sger den att det har synts valar i Vnern. Jag anvnt ngon gratisverision av chat Gpt svenska via mobilen som jag Googlat fram. Lste fr ett tag sedan om ngon journalist som frgade Ai om ett flygplan som strtade p Ullevi under en konsert med Springsteen. D fabulerade Ai fram en historia att detta verkligen hnt. Vet dremot inte om detta var chat gpt eller ngot annan Ai.

Stllde "din" frga till gpt och fick fljande svar:

Det finns inga knda fall av att valar har simmat upp i Vnern. Vnern r en stvattenssj belgen i inlandet, och valar r marina dggdjur som lever i saltvatten. Det r drfr mycket osannolikt att valar skulle kunna ta sig in i Vnern.

Det finns dock en Facebook-sida vid namn "Vnern whale watching" facebook.com, men detta verkar vara en humoristisk eller satirisk sida, eftersom det inte finns ngra valar i Vnern.

Sammanfattningsvis finns det inga belgg fr att valar ngonsin har simmat upp i Vnern.
Citera
2025-02-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Stllde "din" frga till gpt och fick fljande svar:

Det finns inga knda fall av att valar har simmat upp i Vnern. Vnern r en stvattenssj belgen i inlandet, och valar r marina dggdjur som lever i saltvatten. Det r drfr mycket osannolikt att valar skulle kunna ta sig in i Vnern.

Det finns dock en Facebook-sida vid namn "Vnern whale watching" facebook.com, men detta verkar vara en humoristisk eller satirisk sida, eftersom det inte finns ngra valar i Vnern.

Sammanfattningsvis finns det inga belgg fr att valar ngonsin har simmat upp i Vnern.
N det verkar skilja p svar beroende vilken Gpt man frgar.Se inlggen ver ditt dr jag lnkar till den Gpt som jag frgat med min specifika frga med exakta ord.
Citera
2025-02-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Har i princip varit med frn starten.
Men tycker att p senare tid har ChatGPT brjar ha vldigt mycket fel i sin fakta.
Enkla fel.
Upplever ni det samma ?
Upplever samma som du.
Stora fel p tillsynes vldigt basala frgor.
Jag har betalversionen.
Har ven svrt att processa info frn tex sm pdf filer som man laddar upp
Citera
2025-02-06, 20:50
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcuse
Upplever samma som du.
Stora fel p tillsynes vldigt basala frgor.
Jag har betalversionen.
Har ven svrt att processa info frn tex sm pdf filer som man laddar upp
ChatGPT r ett halvfrdigt verktyg - en prototyp - ett "proof of concept" om att mer r mjligt.

Jag laddade upp en PDF eller JPEG och bad den extrahera texten ur den.
S ChatGPT skrev ett python-skript som den sjlv sedan kra inom sin egna server.
Den misslyckades ngonstans och gav mig python-koden och svaret "Sorry, I failed to extract text out of JPEG, let my try another method..."
sen skrev den ny python-kod lite annorlunda n den tidigare och sa
"Seems like I failed again - do you want me to try another method (en annan typ av kod) fr att gra uppgiften?"
Jag bara: "ja."
Sen lyckades den.

S den krde fel ett par gnger, insg att den misslyckats, frskte p andra stt, och ett tredje stt lyckades gra exakt vad jag ville. Man skulle ju kunna tro att en AI-maskin som hanterar maskiner (kod) skulle ha koll p koden frn frsta brjan, men ChatGPT r som sagt ett halvfrdigt verktyg. Man kan sga till den "You failed, try again and succeed this time." s r det mycket mjligt att den lyckas med allt.

Sedan s fredrar jag https://aistudio.google.com/prompts/new_chat Google Gemini Flash 2 Experimental Thinking mer n ChatGPT, men kan inte sga exakt varfr. Kanske fr att man ibland har nytta av att den kan lyssna p ens rst i mikrofonen samt se ens skrm och bertta hur man gr dittan och dattan i oknda program - frn meta-niv makroorganisering till detaljstyrning p individuella-klick -niv dvs mikroniv. Sen kan man i mikrofonen frga den "what exactly are we doing right now?" s svarar den med sitt resonemang/analys. Eller s kan man sga t.ex. "I want to ... in order to get the result that ..., how do I do that?" s bekrftar den frgar och svarar p den, s man vet vad/hur den tnker s att man har kontroll ver vart den styr en.
Ibland krashar AIn men d fr man bara klicka p att teruppta sessionen, s fortstter man frn dr man var. Det r m.a.o. ocks en halvfrdig produkt (men den ser och hr och resonerar, och kan svara i ljud/dess rst - s man kan ha den i bakgrunden som assistent).

Ett use-case r att man har en PDF med sg 60 sidor, och man letar efter frasen "uncle" i den. D gr man s Gemini ser skrmen, sen sger man till den "Im gonna scroll through this PDF, tell me which pages the word uncle is on." s scrollar man skitsnabbt genom alla 60 sidor. D blir svaret typ "the word uncle was on pages 9, 11 and 28" och kollar man s stmmer det.

Man kan sker ha Gemini i bakgrunden (seendes ens skrm och hrandes ens rst, och svarandes i audio genom hgtalarna) nr man skriver inlgg p Flashback, och be den redogra vad som r bra/dligt och vad som r sant och vad som... analysera/kommentera/hjlpa till i ens utformning av inlgg. Kom p det nyss s ska testa det nu...

Med allt det sagt s r en mjlig pong/slutsats att: Gemini r bara 1 steg (av utvecklarna Google) frn att gra sjlva klickandet och skrivandet t en, dvs styra ens mus och tangenter. Det i sin tur r, i.om. att den redan ser och hr och pratar, ett steg frn humanoida robotar.
Citera
2025-02-06, 21:12
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuclearIran
ChatGPT r ett halvfrdigt verktyg - en prototyp - ett "proof of concept" om att mer r mjligt.

Jag laddade upp en PDF eller JPEG och bad den extrahera texten ur den.
S ChatGPT skrev ett python-skript som den sjlv sedan kra inom sin egna server.
Den misslyckades ngonstans och gav mig python-koden och svaret "Sorry, I failed to extract text out of JPEG, let my try another method..."
sen skrev den ny python-kod lite annorlunda n den tidigare och sa
"Seems like I failed again - do you want me to try another method (en annan typ av kod) fr att gra uppgiften?"
Jag bara: "ja."
Sen lyckades den.

S den krde fel ett par gnger, insg att den misslyckats, frskte p andra stt, och ett tredje stt lyckades gra exakt vad jag ville. Man skulle ju kunna tro att en AI-maskin som hanterar maskiner (kod) skulle ha koll p koden frn frsta brjan, men ChatGPT r som sagt ett halvfrdigt verktyg. Man kan sga till den "You failed, try again and succeed this time." s r det mycket mjligt att den lyckas med allt.

Sedan s fredrar jag https://aistudio.google.com/prompts/new_chat Google Gemini Flash 2 Experimental Thinking mer n ChatGPT, men kan inte sga exakt varfr. Kanske fr att man ibland har nytta av att den kan lyssna p ens rst i mikrofonen samt se ens skrm och bertta hur man gr dittan och dattan i oknda program - frn meta-niv makroorganisering till detaljstyrning p individuella-klick -niv dvs mikroniv. Sen kan man i mikrofonen frga den "what exactly are we doing right now?" s svarar den med sitt resonemang/analys. Eller s kan man sga t.ex. "I want to ... in order to get the result that ..., how do I do that?" s bekrftar den frgar och svarar p den, s man vet vad/hur den tnker s att man har kontroll ver vart den styr en.
Ibland krashar AIn men d fr man bara klicka p att teruppta sessionen, s fortstter man frn dr man var. Det r m.a.o. ocks en halvfrdig produkt (men den ser och hr och resonerar, och kan svara i ljud/dess rst - s man kan ha den i bakgrunden som assistent).

Ett use-case r att man har en PDF med sg 60 sidor, och man letar efter frasen "uncle" i den. D gr man s Gemini ser skrmen, sen sger man till den "Im gonna scroll through this PDF, tell me which pages the word uncle is on." s scrollar man skitsnabbt genom alla 60 sidor. D blir svaret typ "the word uncle was on pages 9, 11 and 28" och kollar man s stmmer det.

Man kan sker ha Gemini i bakgrunden (seendes ens skrm och hrandes ens rst, och svarandes i audio genom hgtalarna) nr man skriver inlgg p Flashback, och be den redogra vad som r bra/dligt och vad som r sant och vad som... analysera/kommentera/hjlpa till i ens utformning av inlgg. Kom p det nyss s ska testa det nu...

Med allt det sagt s r en mjlig pong/slutsats att: Gemini r bara 1 steg (av utvecklarna Google) frn att gra sjlva klickandet och skrivandet t en, dvs styra ens mus och tangenter. Det i sin tur r, i.om. att den redan ser och hr och pratar, ett steg frn humanoida robotar.

Okej?
Eller kanske du br inse att AI (som i AGI och chatbottar) r smoke and mirrors?
Citera
2025-02-06, 21:44
Medlem
NuclearIrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Okej?
Eller kanske du br inse att AI (som i AGI och chatbottar) r smoke and mirrors?
Ja, kanske det: den fr det onekligen se ut som det sitter 100 PhD-studenter p andra sidan internetuppkopplingen (typ tech-support fast 100 PhD:n) fast i supersnabb fart.

Jag skulle bli lurad till att tro att AI egentligen bara r 100 PhD-studenter i ngon lokal ngonstans som egentligen skriver fr att f mig att tro att AI sjlv gjorde jobbet (dvs en dator = 100 PhDn), men det gr ju s snabbt (man fr svar p sekunder) s det r verkligen AI som motsvarar 100 PhDn.

Smoke and mirrors vore ju om det hela var en bluff och det faktiskt satt 100 PhDn redo att svara p varje prompt. Men det enda som fr mig att tro att det inte r s r att det kommer svar p sekunder.

Eller vad menar du smoke and mirrors? Du har ju en dator som gr jobbet av tio dussin PhDn p sekunder... Vad trodde du jag frvntade mig av AI, som den inte uppfyller? Jag frvntar mig bara att den ska resonera och "gra jobbet av 100 PhDn t mig" - vilket rimligtvis motsvarar all hype som finns kring AI.
Citera
2025-02-09, 01:26
Medlem
heltannanmedlemss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Man ska inte anvnda AI fr att diskutera politik. Gr man det s anvnder man den fel. Om du fick ta lunch med Albert Einstein, skulle du tjafsa med honom om politik och mnniskoraser??

Vill du ha en mer objektiv AI sgs Grok eller deepseek vara mer frisprkiga.... vrt att testa kanske.

Nej hade inte tnkt det men jag ville testa den och den misslyckades HRT. Om en AI hvdar att "kn r bara en social konstruktion och vissa r fdda i fel kropp" s r det ett obestridligt faktum att den snackar skit pga dess skapares extrema PK-ism.
Citera
2025-02-09, 08:30
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heltannanmedlems
Nej hade inte tnkt det men jag ville testa den och den misslyckades HRT. Om en AI hvdar att "kn r bara en social konstruktion och vissa r fdda i fel kropp" s r det ett obestridligt faktum att den snackar skit pga dess skapares extrema PK-ism.
Okej, men knner du inte att det r lite tntigt att s hr lngt in i racet sitt och gorma om hur viktigt det r att en AI hller med om ens egna ideologier?

Jag menar, anvnder du valfri sprkmodell fr att programmera ett spel s betyder inte det att du automatiskt kommet f transsexuella menyknappar eller knsdysforiska tangentbindningar.

Det r inte s ballt att hata fikusar lngre, ta och gr ngot produktivt med AI:n, istllet fr att peka med hela handen p hur ovillig den r att rollspela Mr. Edgelord Fedorahatt.
Alternativt kp ett rejlt grafikkort eller hyr en runpodinstans fr att kra en lokal modell som kan just det fr typ fem kronor per timme.
Det r inte jttesvrt.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-02-09 kl. 08:39.
Citera
2025-02-10, 12:22
Medlem
heltannanmedlemss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Okej, men knner du inte att det r lite tntigt att s hr lngt in i racet sitt och gorma om hur viktigt det r att en AI hller med om ens egna ideologier?

Jag menar, anvnder du valfri sprkmodell fr att programmera ett spel s betyder inte det att du automatiskt kommet f transsexuella menyknappar eller knsdysforiska tangentbindningar.

Det r inte s ballt att hata fikusar lngre, ta och gr ngot produktivt med AI:n, istllet fr att peka med hela handen p hur ovillig den r att rollspela Mr. Edgelord Fedorahatt.
Alternativt kp ett rejlt grafikkort eller hyr en runpodinstans fr att kra en lokal modell som kan just det fr typ fem kronor per timme.
Det r inte jttesvrt.

Jag ville testa den efter all hype. Den levde inte upp till hypen eftersom den begrnsas av dess skapares knppa politiska ider (inte mina) dr verklighet och biologi fr stryka p foten fr att inte den del av anvndarbasen som bestr av knppisvnstern ska g i taket verkar det som. Das ist alles.

Blir kanske s.
Citera
2025-02-13, 21:54
Medlem
Hur gr man s att chatgpt alltid svarar i chatten med kod istllet fr den hger rutan nr man frgar massa kod frgor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in