Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja den verkar ofta glmma bort vilken kod den har producerat tidigare och ger drfr annan kod som inte fungerar ihop med den tidigare. Hr behvs en del frbttringar och det kommer skert.
Den verkar ocks ha problem med att skapa mer avancerade spel. Tror inte att den skulle klara av att gra ett schackspel.

Skriver man mycket krav s struntar bot:en i en del krav i sin lsning.
Citera
2023-02-19, 15:18
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Den verkar ocks ha problem med att skapa mer avancerade spel. Tror inte att den skulle klara av att gra ett schackspel.

Schack r rtt avancerat ja om man ska den ska kunna spela bra ocks, tminstone om man bygger all kod sjlv. Fuskar man dremot och anvnder frdiga packet frn npmjs kan nog ChatGpt fixa det.
Citera
2023-02-19, 15:23
Medlem
Citat:

Man ska nog inte se chatgpt som ett stt att generera frdiga program utan som ett nytt stt att programmera. Man fr rkna med att skriva ett schackspel tar ngra timmar och man mste tnka lite p vad man gr.
Citera
2023-02-19, 15:26
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man ska nog inte se chatgpt som ett stt att generera frdiga program utan som ett nytt stt att programmera. Man fr rkna med att skriva ett schackspel tar ngra timmar och man mste tnka lite p vad man gr.

Jag tnker lite framt och inte bara p vad denna version av ChatGpt klarar. Detta kan vara starten p ngot revolutionerande, vi har kanske bara sett ett litet smakprov p det nu.
Citera
2023-02-19, 15:36
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliyahMerin
Det r sant som du sger. Jag vill anvnda den till att skriva blogginlgg och inlgg p sociala media och bli influencer s jag kan tjna pengar. Jag erknner jag r lat och vill tjna pengar men arbeta s lite som mjligt. Nu jag anvnder den mest till att verstta frn engelska till svenska och den fungerar bra till det. Kanske den kan hjlpa klara SFI men rdd att dem ska upptcka fusk.

Aha okej. Ja men generera en bra text, sedan skriver du om den med en liten touch av dina egna ord.
Citera
2023-02-19, 16:06
Medlem
Jag hller med om att det r spnnande. Hur mycket kommer vara AI-skapat eller AI-styrt i framtiden? Arbete? Programkodning? Kommer framtida spel innehlla frre och mindre allvarliga buggar?
Citera
2023-02-19, 17:17
Medlem
r imponerad av vad ChatGPT klarar av att gra.

Dels kan jag be den skriva en historia dr jag ger den detaljerna jag vill ha in och den gr ett grymt bra jobb, men ocks kan man be den att programmera ett program i ett visst sprk och man frett frslag p koden till programmet som r jvligt bra. Kanske inte funkar till 100% alltid, men nra nog.
Citera
2023-02-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
r imponerad av vad ChatGPT klarar av att gra.

Dels kan jag be den skriva en historia dr jag ger den detaljerna jag vill ha in och den gr ett grymt bra jobb, men ocks kan man be den att programmera ett program i ett visst sprk och man frett frslag p koden till programmet som r jvligt bra. Kanske inte funkar till 100% alltid, men nra nog.
ChatGPT, kodningsvis, fungerar bra vid kortare funktioner. Lngre program verkar den ha svrt fr.
Senast redigerad av Heymid 2023-02-19 kl. 19:11.
Citera
2023-02-19, 19:16
Medlem
Citat:
ChatGPT, kodningsvis, fungerar bra vid kortare funktioner. Lngre program verkar den ha svrt fr.

Kanske fr att man vid strre program mste detaljera det s vldigt mycketattdet blir svrt att hantera.
Citera
2023-02-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske fr att man vid strre program mste detaljera det s vldigt mycketattdet blir svrt att hantera.
Den har stora problem med att skriva mnga rader kod. Ibland nr man skriver "continue" s brjar den bara om frn brjan och stannar p exakt samma stlle.
Citera
2023-02-19, 20:39
Medlem
Jag gr allt jag kan, men bot:en vill inte bete sig som jag vill. Den r vldigt buggig fr programkodning. Bara att acceptera att den innehller buggar.
Citera
2023-02-19, 21:44
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Jag gr allt jag kan, men bot:en vill inte bete sig som jag vill. Den r vldigt buggig fr programkodning. Bara att acceptera att den innehller buggar.

Den r inte designad fr att skriva program, precis p samma stt som den inte r gjord fr mattematik/statistik etc. Det r en large language model gjorde med machine learning, som rent generellt "gissar" sig till vad nsta ord r i en mening, baserat p statistik den samlat om vad som r vanligast etc.

Den frstr inte det den skriver, inte ens lite! Och oavsett var p internet den lrt sig om olika programmeringssprk, kanske stackoverflow, s lr den ha ftt lsa kod som inte heller fungerar, men det vet den inte!

Den r dock nd ett bra verktyg fr en programmerare, men fr att hjlpa till p olika stt, men inte att skta allt skapande.

Den r tex riktigt bra p att skapa regex utifrn en beskringing.

Ett vldigt enkelt och inkomplett exempel:
-write a regex that checks if an email is valid

"/^[^\s@]+@[^\s@]+\.[^\s@]+$/"

Man inser snabbt att denna inte r optimal, och ber den frbttra:
-what if the email contains a subdomain

"/^[^\s@]+@[^\s@]+\.[^\s@]+(\.[^\s@]+)*$/"

Fortfarande inte optimal, men genom att prata mer med den kan man f fram nskat resultat s smningom.

S som verktyg r den anvndbar, men inte fr att skriva kompletta komplexa program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in