2022-12-05, 06:53
Medlem
revsaxens avatar
Får den rökpuffande kvinnan skylla sig själv och hur är det möjligt att totalförstöra en bostad så?

På kort tid blev den nyproducerade lägenheten totalförstörd av nikotin. Det anser ägaren, bostadsbolaget MKB i Malmö, som återigen drar en före detta hyresgäst inför domstol i jakt på en enorm ersättning. Enligt rapporten var hela inredningen och lösa saker ”missfärgade av nikotinet”. Men det står även om skador av fukt. Enligt utlåtande krävdes det en enorm renovering för att återställa allt.

- Hyresgästen: ”Jag rökte ju alltid på balkongen”, säger den oförstående kvinnan.
https://www.hemhyra.se/nyheter/ny-ch...t-sinnessjukt/
Allt upptäcktes när hyresgästen flyttade ut. På knappt två år blev den nyproducerade trerummaren i Malmö totalförstörd. Det menar bostadsbolaget, som pekar ut rökning som den främsta orsaken. I slutet av förra sommaren skickade MKB ut en räkning med en instruktion om att skyndsamt betala in 337 000 kronor. Räkningen blev aldrig betald. Nu har värden, via sitt inkassobolag, vänt sig till domstol för att få hjälp att driva in det enorma beloppet.
Citera
2022-12-05, 07:01
Medlem
Kongruensbojds avatar
Önskar någon kunde betala henne för en second opinion, dvs en oberoende expert får uttala sig om huruvida det ska kosta 340 000 för att sanera lägenheten. Jag tror bostadsbolaget bluffar.
Citera
2022-12-05, 07:02
Medlem
Riddarhusets avatar
vad är det för människa?
En knarkare eller alkoholist?
Eller bara en vanlig tjockskalle?
Eller kanske en mentalt sjuk person?
Om hon inte får skylla sig själv, vem skall hon skylla på då?
vad jag förstår finns det ingen annan i bostaden.
Sitt inne och rök ett paket John silver om dan utan att vädra i två år så blir ju allt förstört.
Citera
2022-12-05, 07:05
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Önskar någon kunde betala henne för en second opinion, dvs en oberoende expert får uttala sig om huruvida det ska kosta 340 000 för att sanera lägenheten. Jag tror bostadsbolaget bluffar.

Om lgh är gul av nikotin, varför behövs det då en second opinion? För att intyga att det var ett spöke som gjort den gul?

Varför skulle bostadsbolaget bluffa? Du verkar tro bolag inte har bättre saker för sig än att renovera lägenheter som renoverats helt nyligen.....
Citera
2022-12-05, 07:07
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Om lgh är gul av nikotin, varför behövs det då en second opinion? För att intyga att det var ett spöke som gjort den gul?

Varför skulle bostadsbolaget bluffa? Du verkar tro bolag inte har bättre saker för sig än att renovera lägenheter som renoverats helt nyligen.....
Att den är nikotinskadad kan vi nog vara ense om. Att det ska kosta 340 skära laxar att renovera lyan kan man kanske omvärdera.
Senast redigerad av Kongruensbojd 2022-12-05 kl. 07:10. Anledning: Rättade kostnaden
Citera
2022-12-05, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
vad är det för människa?
Om hon inte får skylla sig själv, vem skall hon skylla på då?
Sitt inne och rök ett paket John silver om dan utan att vädra i två år så blir ju allt förstört.

Äh, det är tidskriften som borde byta namn till HH&H (hittepå-Hem&Hyra).

Det finns inte en enda artikel där som inte skulle platsa i "En Ding Ding Värld".
Citera
2022-12-05, 07:15
Medlem
revsaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
vad är det för människa?
Om hon inte får skylla sig själv, vem skall hon skylla på då? (fläktsystemet kanske)

Du får nog alla rätt, sen om kvinnan rökte John Silver eller inte, kan nog bli en funderare.

MKB verka vara det ända bostadsbolaget som är på hugget att kräva hyresgäster på stora belopp efter rökskador, finns det fler bostadsbolag som är lika, eller är det deras hyresgäster som söker mer än andra.
Citera
2022-12-05, 08:13
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Tycker snarare att det låter billigt om man måste byta ut fast inredning m.m.

/AI
Citera
2022-12-05, 08:17
Medlem
CrazyWorlds avatar
Vadå? Det är dyrt att röka. Trodde folk visste det..
Citera
2022-12-05, 10:14
Bannlyst
Någon ljuger här och dokumentation finns naturligtvis från minst en av parterna.

Om kärringen rökt utomhus blir inte lägenheten nikotingul. Om lägenheten är nikotingul har inte kärringen enbart rökt utomhus.
Citera
2022-12-05, 10:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Du har lite förvriden syn på vad saker kostar.

Om man måste byta ut alla köksluckor, måla om alla ytor, nytt kakel i köket osv så låter det snarare som en låg summa...
Citera
2022-12-05, 11:13
Medlem
Durgas avatar
Jag kan åka ned och fixa läg för 50K+moms och material , tar inte mer än två veckor så det blir en bra timpenning.
Tar vi det på timme så kostar det 80 tim x 500 kr + moms och material.

Har renoverat många nikotinskadade bostäder , rökning var vanligare förr.
En riktig gammaldags oljefärgspatentering som spärrskikt fixar nikotinet , tar max två dag sedan är
det som vilken renovering som helst.

Hyresvärden gör en fuling ,aldrig i livet att han betalar entreprenören dessa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in