Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-28, 13:46
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Å vad bra. Det får väl anses vara den bästa möjliga påföljden för honom. Med lite tur blir han stabilare och friskare av behandlingen och får möjlighet till ett värdigare liv.

Jättebra för övriga samhället också.

”En person som skrivs ut från rättspsykiatrin har i genomsnitt vårdats i fem år, eller 60 månader.”
Citera
2024-05-28, 14:08
Medlem
Han verkat ha fixat ett pass nu. Han måste kunna legitimera sig för rättspsyk m fl.

https://easyupload.io/1u9fst
Citera
2024-05-28, 20:20
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
Han verkat ha fixat ett pass nu. Han måste kunna legitimera sig för rättspsyk m fl.

https://easyupload.io/1u9fst

Frågan är om han har ett giltigt tyskt pass? Det verkade ju inte gå så bra i höstas när han besökte tyska ambassaden.

Undrar om han får tillgång till internet på Rättspsyk? Många patienter har ju det. Vi får väl se om han dyker upp på Youtube igen eller inte!
Citera
2024-05-29, 18:34
Medlem
Sonny00s avatar
Region Stockholm har i alla fall avskaffat dygnsavgiften för rättspsykiatrisk vård. Då behöver vår vän i alla fall inte bli ytterligare skuldsatt under vårdtiden

Under den tid han varit häktad har han rätt till ett häktesbidrag på 100 kr/vecka. Har han haft en betald sysselsättning på häktet så har han rätt till 11 kr/timme. Jag tvivlar dock starkt på att Bert varit särskilt arbetssugen under häktningstiden…

Visst är det så att domen på ett år och åtta månaders fängelse inte har någon betydelse längre? På Rättspsyk får han väl sitta tills läkarna anser att han är frisk?
Senast redigerad av Sonny00 2024-05-29 kl. 18:40.
Citera
2024-05-29, 19:02
Kan Richard fortsätta skicka pizza åt Peter på rättspsyk?
Citera
2024-05-29, 19:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Kan Richard fortsätta skicka pizza åt Peter på rättspsyk?

Framgår inte riktigt, men det kanske går!

Som besökare är det vanligt att man vill ta med sig eller lämna in något till sin närstående vid besöket. Avdelningar har olika regler för vad som får tas med, varför det i så fall är bra att prata med avdelningspersonalen om detta innan besöket.

https://www.rattspsykiatristockholm..../for-besokare/

Jag skulle tro att han hamnar på Löwenströmska om de har plats. Där kan han åtnjuta förmånen av fri kost och logi. Vem vet, han kanske vill stanna där för gott
Citera
2024-05-29, 19:19
Medlem
MeatballOnStickss avatar
Vård utan särskild utskrivningsprövning och ingen risk för återfall i brottslighet av allvarligt slag borde innebära att Peter Plötze rätt snabbt får fri tillgång till internet, mobil och kan röra sig tämligen fritt i samhället. Kanske blir några Youtubevideos också rätt snart.
Citera
2024-05-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Frågan är om han har ett giltigt tyskt pass? Det verkade ju inte gå så bra i höstas när han besökte tyska ambassaden.

Undrar om han får tillgång till internet på Rättspsyk? Många patienter har ju det. Vi får väl se om han dyker upp på Youtube igen eller inte!

Ja, en giltig ID-handling måste han numera ha. Häktet har väl ordnat det och transporterat BPÅ till ambassaden. Han sitter på Beateberg pga platsbrist i norrort. Hans advokat kollar upp att pass finns innan ha yrkar på det förslaget.

Den dömde har behövt legitimera sig för läkare, apoteksuthämtningar (tror nog att han har fått lite lugnande)

Jag minns från när Ulf Olsson begick självmord på rättspsyk. Inrernet är avstängt nattetid på dessa ställen. UO tajmade sin bortgång med ett avskedsbrev, båda skedde 05 eller 06 på morgonen när internet slogs på.

BPÅ på internet kan tänkas motverka behandling och framsteg så det skulle inte förvåna mig om han, åtminstone inledningsvis, fråntas den möjligheten. Det blir vi säkert varse. Någongång.
Citera
2024-05-29, 19:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ja, en giltig ID-handling måste han numera ha. Häktet har väl ordnat det och transporterat BPÅ till ambassaden. Han sitter på Beateberg pga platsbrist i norrort. Hans advokat kollar upp att pass finns innan ha yrkar på det förslaget.
.

OK! Men Beateberg verkar vara en vanlig kriminalvårdsanstalt. Jag antar att han kommer att överföras till en rättspsykiatrisk klinik snarast möjligt.
Citera
2024-05-29, 19:49
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
OK! Men Beateberg verkar vara en vanlig kriminalvårdsanstalt. Jag antar att han kommer att överföras till en rättspsykiatrisk klinik snarast möjligt.

Nu mera finns ett litet häkte på beateberg också, fast i en egen byggnad på anstalts-området.
Senast redigerad av Bushido-95 2024-05-29 kl. 20:03.
Citera
2024-05-29, 20:00
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:

Den dömde har behövt legitimera sig för läkare, apoteksuthämtningar (tror nog att han har fått lite lugnande)

Jag minns från när Ulf Olsson begick självmord på rättspsyk. Inrernet är avstängt nattetid på dessa ställen. UO tajmade sin bortgång med ett avskedsbrev, båda skedde 05 eller 06 på morgonen när internet slogs på.

BPÅ på internet kan tänkas motverka behandling och framsteg så det skulle inte förvåna mig om han, åtminstone inledningsvis, fråntas den möjligheten. Det blir vi säkert varse. Någongång.

När man är frihetsberövad så brukar det räcka med att polis/kriminalvården "styrker" ens identitet. Många får också sina pass återkallade pga. rymnings risk. Sen brukar man aldrig få några narkotikaklassade mediciner (undantag ADHD medicin och uttrappning) som häktad om det inte är absolut nödvändigt.
Citera
2024-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Visst är det så att domen på ett år och åtta månaders fängelse inte har någon betydelse längre? På Rättspsyk får han väl sitta tills läkarna anser att han är frisk?

Exakt. Du sitter tills du anses frisk SAMT kunna klara dig ute i samhälle. Dvs bo själv, tvätta, laga mat, ta hand om pengar och inte stjäla honung eller lägga ut konstiga filmer på youtube.

Rättspsykiatrisk vård är som jag förstår det ett av få sätt man får riktig psykiatrisk vård tills man är frisk i Sverige. Det är enda stället som inte kommer ställa dig på gatan med en plastkasse för fin plats behövs.

Även min misstanke är att det blir Löwenströmska för Mörten.

Som sagt innan. Det här är en bra utgång av allt kaos vi följt i två år. Flickorna verkar på rätt väg. BertMört rfår vård. Vovven får säkert komma till ett bättre hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in