Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-19, 14:53
Medlem
Cybergubben426s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Som musik för mina öron.

Ni med kollen, vad är oddsen på en skala mellan mega och maxi?

Jag tror oddsen är Mört. Den typen av inlåsning är väl mer för folk som sitter och karvar sig själva i armarna med naglarna eller springer med huvudet före in i väggen tills de tuppar av? Folk som är mer eller mindre ett akut hot mot sig själva eller sin omgivning utan övervakning 24/7.

Det skulle väl iofs BPÅ också kunna vara, men jag tänker mer i linje med typ överlagd Unabombaren-galenskap än helt plötsligt få för sig att hugga ned random civilister på stan en grådaskig tisdag förmiddag i oktober.
Citera
2024-05-19, 18:43
Medlem
Sonny00s avatar
Det rättspsykiatriska utlåtandet var ju oerhört klart:

Rättspsykiatriska slutsatser Härmed bedöms
att Bert Peter Åkerblom har begått den aktuella gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning,
att han vid tiden för undersökningen lider av en allvarlig psykisk störning,
att han till följd av sitt psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt har behov av
psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång,
att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård
enligt 31 kap 3 $ brottsbalken,
att det till följd av den psykiska störningen inte finns risk för återfall i brottslighet av allvarligt
slag.
Överväganden om förmåga att inse gärningens/gärningarnas innebörd eller anpassa sitt handlande efter sådan insikt vid gärningstillfället samt överväganden om självförvållat rus eller annat självförvållat tillstånd vid gärningstillfället, återfinns i det rättspsykiatriska utlåtandet”

Någon annan påföljd än rättspsykiatrisk slutenvård har jag svårt att se att det kan bli. Violinisten kommer säkert att posta domen nästa vecka.

Hur länge han förblir inlåst återstår att se.
Citera
2024-05-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

att Bert Peter Åkerblom har begått den aktuella gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning,
att han till följd av sitt psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt har behov av
att det därmed finns medicinska förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård
att det till följd av den psykiska störningen inte finns risk för återfall i brottslighet av allvarligt
slag.
Överväganden om förmåga att inse gärningens/gärningarnas innebörd eller anpassa sitt handlande efter sådan insikt vid gärningstillfället samt överväganden om självförvållat rus eller annat självförvållat tillstånd vid gärningstillfället, återfinns i det rättspsykiatriska utlåtandet”

Någon annan påföljd än rättspsykiatrisk slutenvård har jag svårt att se att det kan bli. Violinisten kommer säkert att posta domen nästa vecka.

Det kan bli åtskilliga år i tvångsvård. Vården kan övergå till öppen rättspsykiatrisk vård men fortfarande vara med tvång.
Citera
2024-05-19, 19:10
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det kan bli åtskilliga år i tvångsvård. Vården kan övergå till öppen rättspsykiatrisk vård men fortfarande vara med tvång.

Ja, jag hoppas att detta blir en vändning till det bättre för Bert. Frisk vet jag inte om han någonsin kommer att bli men han kanske kan få ett mer normalt och bättre liv med rätt medicinering.
Citera
2024-05-19, 19:54
Medlem
Cybergubben426s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

slag.

Var främst HVB i den form som nämndes ovan mitt inlägg jag syftade på. Typ sånna ställen som folk med utåtagerande svår autism eller utvecklingsstörning sitter på.

I övrigt. Klart han blir inlåst.
Citera
2024-05-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
Imorgon fortsätter, och förhoppningsvis avslutas, rättegången i Svea hovrätt. BÅ har en annan försvarare från samma firma.

RPU:n är klar:

https://gofile.io/d/DjE6rg

Vet du hur det gick?
Citera
2024-05-23, 21:26
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybergubben426
Var främst HVB i den form som nämndes ovan mitt inlägg jag syftade på. Typ sånna ställen som folk med utåtagerande svår autism eller utvecklingsstörning sitter på.

I övrigt. Klart han blir inlåst.

Fel. Finns i alla fall ett par mordbrännare som bor på HVB trots att de dömts till rättspsyk och inte anses friska på minsta lilla sätt men helt utan att se har autism eller är utvecklingsstörda.
Citera
2024-05-27, 17:09
Medlem
lär väl inte bli rv med särskild utskrivningsprövning... vilket jag tror han skulle behöva
Citera
2024-05-28, 11:06
Medlem
Hovrättsdomen kom idag.

https://easyupload.io/9fl7yi
Citera
2024-05-28, 11:11
Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast på det sättet att hovrätten bestämmer
påföljden till rättspsykiatrisk vård utan särskild utskrivningsprövning.

Citera
2024-05-28, 11:12
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
lär väl inte bli rv med särskild utskrivningsprövning... vilket jag tror han skulle behöva

Se där, det blev rättspsykiatrisk vård utan särskild utskrivningsprövning.
Citera
2024-05-28, 13:28
Medlem
anomaligns avatar
Å vad bra. Det får väl anses vara den bästa möjliga påföljden för honom. Med lite tur blir han stabilare och friskare av behandlingen och får möjlighet till ett värdigare liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in