2022-12-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Hej blev nyss rånad hur får jag tag på killen. Jag var full men vet hur han såg ut.

Har inte skummat igenom tråden men du får väl kontakta närmsta polisstation och inte fråga här! Har du signaliment är det ju bara bättre!

Vad exakt blev du rånad på?
Citera
2022-12-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ring försäkringsbolaget. Jag blev måttligt knivhuggen och fick telefonen stulen i Rio. När jag kom hem gick jag till Folksam och medgav att jag varit borta längre än hemförsäkringens reseskydd medgav. Då var de schyssta och sade att jag kunde få för överfallet. Det täckte telefonen. Riopolisen tog räkningen för akutmottagningen. Jag gick nästan jämnt ut. (Långt efteråt kan man skratta åt det, det gjorde man inte då.)
Ouff.. Behövde du sy eller?
Citera
2022-12-18, 01:39
Medlem
112 är rätt. Viktigt att de snabbt blir varse eftersom GM troligtvis inte nöjer sig med ett rån.
Citera
2022-12-18, 01:46
Medlem
Flusens avatar
Blir man rånad kan man ringa 112, om det finns potential att gripa gärningsmannen i nära anslutning till det inträffade rånet,

en stöld däremot, som du kanske upptäcker dagen efter, då är det 114 14 som gäller.
Citera
2022-12-18, 08:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Ouff.. Behövde du sy eller?
Jag vill inte gå in på alla detaljer. Det läkte helt på någon månad. Alla vet att man direkt skall släppa grejorna, inte försöka hålla kvar, men det blir en reflex att hålla i. Sedan jagade jag honom och skrek polis vilket också är fel, men han tappade då min väska. Ingen brydde sig om att jag skrek. Sedan kom en grupp vita (ett ganska svart område) och ringde polisen som var stor som ett hus och hade maskingevär på bröstet och tog mig till akuten. De haffade faktiskt killen och kom till hotellet några dagar senare, visade bild på honom och ville att jag skulle identifiera. Jag var inte hundra på vem det var. Det går fort, man ser mest kniven. Kanske bra för mig att jag inte identifierade honom. Köpte sedan ny telefon på största varuhuset och kreditkortet blev skimmat (liksom i Mexiko några år senare) med åtföljande strul men full återbetalning när jag kom hem. Vanligen använder jag bara kreditkort i bankomater. Jag har varit tillbaka i Rio sedan dess. Det skedde helt enkelt i ett område där man inte använder telefon på gatan. Den gången hade jag rest ett knappt år i Sydamerika utan problem. Man måste se upp på vissa platser. Hoppas inte Sverige når den nivån. En fördel med kontantlöst samhälle. Hemma bär man inte med sig lika mycket som på resa, heller. Man kan inte lämna saker på hotellet. Det går fortare att ordna problem med kreditkort etc när man är hemma. Jag tror hemförsäkring med allriskskydd täcker ett rån?

Den tidigare presidenten Moreno i Ecuador var en del i media i samband med Assangefallet. Han sitter i rullstol efter ett rån med vapen där man tog hans bil.
Senast redigerad av wwr 2022-12-18 kl. 08:52.
Citera
2022-12-18, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ring försäkringsbolaget. Jag blev måttligt knivhuggen och fick telefonen stulen i Rio. När jag kom hem gick jag till Folksam och medgav att jag varit borta längre än hemförsäkringens reseskydd medgav. Då var de schyssta och sade att jag kunde få för överfallet. Det täckte telefonen. Riopolisen tog räkningen för akutmottagningen. Jag gick nästan jämnt ut. (Långt efteråt kan man skratta åt det, det gjorde man inte då.)

Min erfarenhet av Folksam är att dom är schyssta.. Köpte en dyr resa, blev att jag inte kunde åka, man var tvungen att säga till inom viss tid enligt försäkringen, vilket jag inte gjorde, de brydde sig inte och jag fick tillbaka allt. Spelar väl kanske in att man betalat i typ 35 års tid till dom och sällan använt dom...
Citera
2022-12-18, 12:19
Medlem
Säg inte att du var onykter när du blev rånad. Då lär du inte få se några försäkringspengar.
Citera
2022-12-18, 12:21
Medlem
Citat:
Hej blev nyss rånad hur får jag tag på killen. Jag var full men vet hur han såg ut.
Så full att man surfar i på Flashback😂.
Citera
2022-12-18, 13:48
Medlem
Raket-torskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Det spelar ingen roll vad du tycker.

Man ringer polisen om man har blivit utsatt för ett brott. Och 112 är inte numret till polisen.

Sämsta rådet någonsin, jisses. Om 112 dyker upp i tanken ska man alltid ringa 112, inte stå och väga vad som är viktigt eller inte. Det tar 5 sekunder för SOS-operatören att skicka ditt samtal till 11414 om han eller hon tycker det är lämpligt, man överbelastar inte deras växel med 1 samtal. Betänk att polisen själv understryker att du ska ringa 112, inte 11414, vid viltolyckor där ingen har skadats, ribban ligger inte särskilt högt. Om man har ett seriöst ärende är dom bara glada att man tar det via SOS alarm så dom kan prioritera ärendena själva istället för att allmänheten ska sitta och gissa vad som ska till vilken myndighet.

I OP's fall är det (eventuellt) ett nyligen begånget brott med fängelse i straffskalan det gäller, solklart läge att skicka ärendet till operatören först som får avgöra hur samtalet och ärendet ska hanteras vidare
Citera
2022-12-18, 15:23
Medlem
snooper123s avatar
Kan du ge en uppdatering TS?
Hut gick det?
Citera
2022-12-18, 16:07
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Snubbe som sprang förbi mig bara hade luren i handen löst kanske inte tänkte så mycket men på något sätt fick han tag på den
Da ar det bara och glomma. Det ar inte som att han kommer vistas i omradet any time soon.

Forresten bor du overvaga att kla dig pa ett satt sa du inte ser svennig ut. Man kan inte byta hudfarg, men sant har hander bara sadana som babbarna anser vara "svennar".
Man maste anpassa sig om man vill vara trygg, och da galler att kla sig som om man bodde i fororten.
Senast redigerad av RickRozay 2022-12-18 kl. 16:11.
Citera
2022-12-19, 02:35
Medlem
Akvavitaes avatar
Råna någon tanig jävel på dubbelt så mycket. Gör man inte det så är man gay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in