Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-02, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Låter rimligt. Oerhört imponerande oavsett Den är obehagligt bra..

Jag testade jag att skapa en deep copy av C# objekt med reflektion men jag var tvungen att göra ett antal preciseringar som den inte tog med från början. Underobjekt, listor med objekt, listor med värden... arrayer med objekt och värden... sen ersätta dessa med IEnumerable för att klara båda utan att ha specifik kod för var och en av dem etc.

Till slut fick jag något som faktiskt skulle kunna användas, eller i vart fall byggas vidare på.

Sen försökte jag göra en enkel sida där man skulle lista artiklar. Jag specificerade artikeln, vilket lyckades, men sen ville den inte använda den specificerade artikeln i koden utan den använde sin egen artikel hela tiden, så där blev det total fail.

Så i vissa avseenden är den imponerande, men den är inte hela vägen fram för att kunna ersätta utvecklare... än...
Citera
2023-01-02, 01:47
Medlem
sinewaves avatar
Det man kan göra är enkla saker eller frågor som rör kod (men även de enklare), så fort det blir komplicerat ger den konsekvent fel svar på ett sätt som kräver att mottagaren förstår att svaret är fel. Detta i sig är något dystopiskt för börjar en stor skara bara tro på svaren utan källkritik ... Inte bra.

En festlig detalj är att den uppenbart programmerad att ge tillbaka svar som innehåller nyckelord av det man frågar och bidrar man inte själv med en del av lösningen kan den sällan faktiskt lösa problem i text. Det är också ett psykologiskt knep för att svaren ska se bättre ut än vad de är (allt överdeivetmordbajdande är också ett sådant knep, den ger ofta onödigt långa svar).

Frågar man t ex hur det kommer sig att ett hushåll kunde leva på en lön på 50-60-talet utan att själv nämna inflation och liknande finansiella termer kommer den ha svårt att gå in på det spåret själv. Dvs man måste i många fall ha kunskaper som gör att man lika väl själv kan lösa det man frågar; dvs ofta i princip veta svaret för att få bra svar (men svaret är då inte längre bra för då har man trots allt inte fått hjälp).

Något den dock kan vara bra på är att ge outlines för lösningar, men mer komplicerade frågor kräver en del jobb att få ut vettiga svar på och vissa nyckelord måste man undvika. Man kan t ex inte få ut vettiga svar om något som rör radioaktivitet på något vis utan att ändra terminologi (man får leda in den på spår som isotoper mm).
Citera
2023-01-02, 02:22
Medlem
Den är lite spännande, precis som text-till-grafik var när de kom, numera skrattar man ju åt dom versionerna, dom är så mycket bättre nu. Jag hoppas det blir samma här för det är ganska buggigt och skrattretande dåligt ibland, bl.a kan ChatGPT knappt räkna.

Avskyr de som har hand om koden dels pg.a censur (våld, sex) samt har den extrem politisk bias mot te.x Trump och konservativa. Den skriver gärna hatfulla saker om Trump och bra saker om Biden, be den skriva något dåligt om Greta och den kommer vägra, men med Trump, inga problem...

Kul just nu: skriva historier. Vet nån som skrev en sci-fi bok. däremot får man ju korrigera en del.

Lär ju komma andra som kommer med någon bättre model som inte är censurerad eller där man inte bryr sig att den läser positiva saker om te.x Trump. Då kommer det bli mycket mer roligt och intressant. Denna kommer ses som rena skiten när det väl händer, bara vänsterblivna och MSM kommer fortsätta med ChatGPT + den kommer säkert också kosta pengar!
Senast redigerad av Scribble 2023-01-02 kl. 02:28.
Citera
2023-01-02, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Har skapat mig ett konto på openai och provat en del sökord. Gillar detta. Får verkligen bra svar. Men va mer kan den göra? Någon som är insatt och fattar bättre än mig, förklara.

Om du skall på en middag, så kan du beskriva innehållet i ett tal så ordnar den det, vill du ha en liten dikt så ordnar den det.
Citera
2023-01-02, 05:16
Medlem
Citat:
Låter rimligt. Oerhört imponerande oavsett Den är obehagligt bra..
Inom snart kommer väl denna AI själv skala upp sin backend vid behov. Det framstår som en bagatell vid jämförelse. It's a brave new world.
Citera
2023-01-02, 06:00
Medlem
Citat:
Ah, gjorde precis samma! Bad den använda non-blocking sockets istället för blocking

Men den slutar skriva mitt i ibland? Den kom bara en bit på sin IP/TCP-stack som jag bad den skriva sen så stannade den? Föreståeligt iofs
Skriv bara Continue eller Go on så fortsätter den skriva ut resten.
Citera
2023-02-28, 16:44
Medlem
Det positiva med boten är att den har svar på nästan allt.

Kommer Bard vara likadan? Om jag ber den göra ett pong-spel, kommer den skriva komplett kod då åt mig?
Citera
2023-03-12, 10:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Någon som har tips på hur man kan använda chatGPT på ett vettigt sätt, eller är det bara en chat-bot som man kan småprata med? Kan man lika gärna gå in på Wikipedia och läsa?
Citera
2023-03-31, 10:36
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Någon som har tips på hur man kan använda chatGPT på ett vettigt sätt, eller är det bara en chat-bot som man kan småprata med? Kan man lika gärna gå in på Wikipedia och läsa?

Jag använder den till att sammanfatta långa textstycken, skriva ihop text för hemsidor jag jobbar med, lösa problem jag har med kodningen när jag fastnar, dokumentera koden. Den är bra på att hjälpa med idéer.

Översätta till från andra språk.

Använder chatgpt för att ta fram text som jag sedan använder i en annan ai-tjänst (Midjourney) som genererar realistiska bilder.

Det har hänt att jag frågat den vad mina drömmar betyder, visat svaren till en psykolog som vart imponerad.

Den hjälper mig med recept på mat som jag testat utomlands. Det genom att först hitta rätt namn genom en lång konversation till att den lägger upp hela receptet.

ChatGPT har på kort tid blivit min privata assistent, hittar hela tiden nya saker den kan hjälpa en med.
Citera
2023-03-31, 12:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Jag använder den till att sammanfatta långa textstycken, skriva ihop text för hemsidor jag jobbar med, lösa problem jag har med kodningen när jag fastnar, dokumentera koden. Den är bra på att hjälpa med idéer.

Översätta till från andra språk.

Använder chatgpt för att ta fram text som jag sedan använder i en annan ai-tjänst (Midjourney) som genererar realistiska bilder.

Det har hänt att jag frågat den vad mina drömmar betyder, visat svaren till en psykolog som vart imponerad.

Den hjälper mig med recept på mat som jag testat utomlands. Det genom att först hitta rätt namn genom en lång konversation till att den lägger upp hela receptet.

ChatGPT har på kort tid blivit min privata assistent, hittar hela tiden nya saker den kan hjälpa en med.
Vad roligt! Tack för ditt svar! Jag läste nån annanstans att den även kan hjälpa en att skriva mejl och liknande. Man säger bara vad det ska innehålla på ett ungefär, och vilken stil.
Citera
2023-03-31, 12:51
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vad roligt! Tack för ditt svar! Jag läste nån annanstans att den även kan hjälpa en att skriva mejl och liknande. Man säger bara vad det ska innehålla på ett ungefär, och vilken stil.

LaddR du ned microsofts webbläsare Edge så har du tom ett verktyg för att skriva mail och annat. Klick på Bing ai ikonen på övre högra sidan
Citera
2024-09-30, 20:53
Medlem
Jag minns att jag en gång frågade den om den kände till filmen "Torsk På Tallinn", och den inbillade sig att det var en film om ett gäng män som "åkte ut på en fisketur".
Men antar att den beskrivningen på sätt och vis är rätt, beroende på hur man ser det.

Förutom det så verkar den vara riktigt bra på programmeringsspråk i stil med C och MatLab;
jag har frågat den om tips på olika typer av koder till de programmeringsspråken ett otal gånger, och den skriver kod som fungerar alldeles utmärkt.
Den kan till och med kommentera mina egna programkoder, och föreslå förbättringar.

Det kan också vara rätt kul att skriva lite random fjolliga saker, typ "idag har jag varit en sötnos hela dagen lång";
den brukar svara någonting i stil med "vad skönt det låter! är det något särskilt som gör att du känner dig på extra sötnos-humör?".
Senast redigerad av Mikael861 2024-09-30 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in