ChatGPT kan lite allt möjligt. Några saker jag har testat:
- Generell kunskap om fysik och kosmos. Jag fick t.ex. en väldigt bra förklaring om universums storlek och svarta hål.
- Den kan massor av språk. Du kan fråga efter låttexten till "Du gamla du fria" på spanska.
Du kan också be den att lägga till en vers som hyllar surströmming. På kinesiska.
- Den kan programmera, i massor av språk och även stilar av programmering. T.ex kan du be om ett program för att registrera telefonnummer i JavaScript. Och du kan sen be den att översätta källkoden till ett annat språk. Den kan typ alla programmeringsspråk som jag har hört talas om.
- Sjukvård. Jag frågade hur man kan bota en ganska ovanlig sjukdom. Den går inte att bota men fick flera bra förslag på behandlingar som kan mildra. Bättre svar än vad jag kunde googla fram. Den tipsade mig även att om jag har några av symptomen bör jag kontakta en läkare.
- ChatGPT kan även fungera som psykolog och mentor, detta har jag inte vågat testa än
- Udda musiktips. Vill du veta de tre bästa jazzlåtarna från Bulgarien? ChatGPT har koll.
- En lite spooky grej jag testade i dag. Frågade om jag kunde få tips på tre sci-fi filmer efter 2010, som jag inte har sett. Fick ett bra svar, har inte sett de här filmerna:
Citat:
Here are three science fiction movies that were released after 2010 that you may not have seen:
"The Endless" (2017): This independent science fiction film follows two brothers who return to the cult they escaped from years earlier, only to find that the group's beliefs may be more grounded in reality than they had thought.
"The Lobster" (2015): Set in a dystopian future where single people are turned into animals if they don't find a romantic partner within 45 days, "The Lobster" is a science fiction comedy-drama that explores the absurdity of societal pressure to conform to certain relationship standards.
"The Fly Room" (2014): This independent science fiction film follows a young girl who discovers a secret laboratory where her scientist parents are working on a time-traveling device, and the unintended consequences that arise when she accidentally activates it.