Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 08:08
Medlem
fikasugens avatar
Har skapat mig ett konto på openai och provat en del sökord. Gillar detta. Får verkligen bra svar. Men va mer kan den göra? Någon som är insatt och fattar bättre än mig, förklara.
Citera
2022-12-30, 08:14
Medlem
Kreativa saker är den ju rätt bra på, men annars är den förhållandesvis värdelös.

Den är programmerad för att inte använda sig av machine learning och få "subjektiva" åsikter eller värderingar.

Varför den enbart blir en interaktiv Wikipedia och sökmotor, och inte mycket mer. I slutändan är det ett derivat av ett derivat av mänskliga tankar. Man har helt enkelt satt för många begränsningar för att det skall bli intressant, men Microsofts "AI" gick ju sådär.
Citera
2022-12-30, 08:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Tycker den fungerar jättebra till att lära mig nya saker på ett hyggligt effektivt sätt.

Om jag frågar "how does AI work" så kan den dra en lång, men inte alldeles för lång, harang om ditten och datten med inferens och allt vad det heter.
Eftersom jag inte visste vad inferens var så skrev jag "elaborate om inference", och så får jag en förklaring om det.
Och så ber jag den utveckla ytterligare begrepp som dyker upp.

Är väldigt likt hur jag brukar browsa Wikipedia, men mycket mer effektivt då man täcker större område så här, istället för att kanske stöta på en extremt mattetung artikel där det knappt står hyggligt lättläst om vad något egentligen är.

Sedan är det rätt så praktiskt till att skriva små kodsnuttar om man programmerar.
Längre stycken kan bli tokiga, men skriver man ingående vad man vill ha och det går koda på max sju rader så blir det väldigt ofta helt rätt.
Citera
2022-12-30, 12:14
Medlem
Den kan skriva kod vilket jag tycker är häftigt. Testa tex "fizzbuzz code in java" så kommer den ge dig den. Det går att skriva in diverse andra problem också och vilket språk du vill ha det i.

Om man inte förstår koden så är den också väldigt duktig på att förklara om man tex frågar "i dont understand line 4"
Citera
2023-01-01, 13:10
Medlem
uman231s avatar
På en bas nivå är den bra på att koda men inte om det bliver över bas för då gör den ofta fel. Libs är den ganska bra att förklara på en nivå så man vet vad de används till.
Citera
2023-01-01, 19:16
Medlem
ChatGPT kan lite allt möjligt. Några saker jag har testat:

- Generell kunskap om fysik och kosmos. Jag fick t.ex. en väldigt bra förklaring om universums storlek och svarta hål.

- Den kan massor av språk. Du kan fråga efter låttexten till "Du gamla du fria" på spanska.
Du kan också be den att lägga till en vers som hyllar surströmming. På kinesiska.

- Den kan programmera, i massor av språk och även stilar av programmering. T.ex kan du be om ett program för att registrera telefonnummer i JavaScript. Och du kan sen be den att översätta källkoden till ett annat språk. Den kan typ alla programmeringsspråk som jag har hört talas om.

- Sjukvård. Jag frågade hur man kan bota en ganska ovanlig sjukdom. Den går inte att bota men fick flera bra förslag på behandlingar som kan mildra. Bättre svar än vad jag kunde googla fram. Den tipsade mig även att om jag har några av symptomen bör jag kontakta en läkare.

- ChatGPT kan även fungera som psykolog och mentor, detta har jag inte vågat testa än

- Udda musiktips. Vill du veta de tre bästa jazzlåtarna från Bulgarien? ChatGPT har koll.

- En lite spooky grej jag testade i dag. Frågade om jag kunde få tips på tre sci-fi filmer efter 2010, som jag inte har sett. Fick ett bra svar, har inte sett de här filmerna:
Citat:
Here are three science fiction movies that were released after 2010 that you may not have seen:

"The Endless" (2017): This independent science fiction film follows two brothers who return to the cult they escaped from years earlier, only to find that the group's beliefs may be more grounded in reality than they had thought.

"The Lobster" (2015): Set in a dystopian future where single people are turned into animals if they don't find a romantic partner within 45 days, "The Lobster" is a science fiction comedy-drama that explores the absurdity of societal pressure to conform to certain relationship standards.

"The Fly Room" (2014): This independent science fiction film follows a young girl who discovers a secret laboratory where her scientist parents are working on a time-traveling device, and the unintended consequences that arise when she accidentally activates it.
Citera
2023-01-01, 23:26
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Den kan programmera, i massor av språk och även stilar av programmering. T.ex kan du be om ett program för att registrera telefonnummer i JavaScript. Och du kan sen be den att översätta källkoden till ett annat språk. Den kan typ alla programmeringsspråk som jag har hört talas om.
Jag satt och chattade med den för någon dag sedan och så frågade jag om den kan programmera och jag hade för mig att den skrev nej.

Men efter ditt inlägg så frågade jag om den kunde skriva en evighetsloop i C vilken den gjorde Frågade då om den kunde göra ett simpelt Snake-spel i C vilket den också gjorde, helt sjukt
Citera
2023-01-01, 23:34
Medlem
Telepatisks avatar
Den kan ju skriva riktigt sjuka program. Mitt jobb är ett minne blott
Citera
2023-01-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag satt och chattade med den för någon dag sedan och så frågade jag om den kan programmera och jag hade för mig att den skrev nej.

Men efter ditt inlägg så frågade jag om den kunde skriva en evighetsloop i C vilken den gjorde Frågade då om den kunde göra ett simpelt Snake-spel i C vilket den också gjorde, helt sjukt

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Den kan ju skriva riktigt sjuka program. Mitt jobb är ett minne blott
Ibland är den lite ovillig. Om man ställer en för avancerad fråga kan den få problem. Jag har märkt att man kan liksom locka fram det. Börja simpelt och bygg eller begär förbättringar och modifikationer från en enklare fråga.
Citera
2023-01-01, 23:45
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ibland är den lite ovillig. Om man ställer en för avancerad fråga kan den få problem. Jag har märkt att man kan liksom locka fram det. Börja simpelt och bygg eller begär förbättringar och modifikationer från en enklare fråga.
Ah, gjorde precis samma! Bad den använda non-blocking sockets istället för blocking

Men den slutar skriva mitt i ibland? Den kom bara en bit på sin IP/TCP-stack som jag bad den skriva sen så stannade den? Föreståeligt iofs
Citera
2023-01-01, 23:50
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Den är programmerad för att inte använda sig av machine learning och få "subjektiva" åsikter eller värderingar.
Ja det är lite provocerande att den inte har några åsikter. Lite som att prata med en konflikträdd PK-person.
Citera
2023-01-01, 23:51
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
De har nog problem på backend, de fick ju en miljon användare på 5 dygn. Snabbast växande site någonsin.
Låter rimligt. Oerhört imponerande oavsett Den är obehagligt bra..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in