Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug
För några år sedan behövde jag spara en hel del pengar för att finansiera en kommande stor utgift. Det fanns inte mycket att spara på förutom maten, så jag kom därför på den briljanta idén att försöka äta för 500 kronor under en månad.
Sagt och gjort. Jag satte upp ett kalkylark och vägde alla ingredienser vid matlagningen och förde in dessa i kalkylarket, vilket sedan räknade ut den exakta kostnaden för all min mat, frukost, lunch och middag. Drog något mål över den dagliga budgeten kunde detta kompenseras med billigare mat dagen efter och jag kunde också spara mina "matpoäng" under veckan för att kunna kosta på mig lite extra när helgen kom.
Utmaningen gick hyfsat fram till en av de sista dagarna då jag hälsade på en bekant och i ett svagt ögonblick beställde en pizza, vilket i slutet på månaden kastade mig 75 kronor över budget. Förtretligt, minst sagt, men skam den som ger sig.
Jag har sedan dess velat göra ett nytt försök känner att det är dags igen. Med stigande priser och extrem inflation blir det dock ännu svårare än sist och därför är Februari månad med sina 28 dagar perfekt att göra detta på.
För att klara det får jag inte äta för mer än cirka 17,85 kronor per dag. Detta inkluderar all dryck, all frukost och månadens alla matlådor till jobbet. Sedan tidigare har jag skurit ned på middagen efter jobbet, och äter alltså sedan några år tillbaka endast ett mål mat per dag, vilket naturligtvis en stor fördel.
Det skulle vara kul om fler ville joina mig i denna utmaning. Med dagens priser tror jag att det är i stort sett omöjligt att klara och det kan därför vara bra om vi är flera som kan utbyta erfarenheter och tips under resan.
Hur gör man billigast och mest näringsrika recept? Hur ska man tänka ingrediensmässigt och vad och var ska man handla? Är det ens möjligt idag eller ger jag mig in på allt för djupt vatten, dömd att misslyckas? Jag har ingen aning, men är villig att försöka.
Följ gärna med mig på resan och joina den som vill så peppar vi varandra! Den första februari börjar vi!
Köp potatis, lök, makaroner, smör ( olja)
Cvitamin.
1. Koka potatis o makaroner.
2 . Ta djup plåt med mycke fett på.
3. Krossa potatisen lite o blanda lök ,potatis,makaroner .
4. In i ugnen på 200 gr. Ca 20 min eller mer.
5 Drick cvitamin till.
500 kr bör räcka 1 månad.
Lyxversion om du pantar burkar med:
Blanda i baconbitar sprinkla ost på toppen.