2024-02-06, 21:26
Medlem
Våffelnylles avatar
Edit: onödig post i gammal tråd. Jag håller dock med om att man kan lägga mindre än 500 kr/månaden på mat och ändå äta i princip helt näringsriktigt (om man nu vill följa Livsmedelsverkets riktlinjer), har själv suttit med Excel och knåpat med något i stil med Stiglers diet. Tips: Linser, ärtor och hembakat bröd. (samt potatis och mjölk på extrapris). Grönsaksbuljong(!) verkar vara en rejält underskattad källa med C-vitamin. Min algoritm propagerar konstigt nog även för bakpulver (för scones?) och kycklinglever(!).
Senast redigerad av Våffelnylle 2024-02-06 kl. 22:07.
Citera
2024-02-06, 22:32
Medlem
Sladdarens avatar
Ett extremt billigt format jag testade en tid under en period när jag var mycket yngre, var att ta nån form av makaronformat och blandade det med tex vita bönor och tomatsås och lite ketchup kanske smör och nåt mer ev i köttväg. Funkar ev..

Sen gjorde jag även det mer komplex minns jag nu så att jag mixade delvist eller hälften av bönorna kom jag ihåg nu... Jag kunde ta vilka bönor som helst eller kikärter och mixa hälften av burken i en assistent som det hette då så den vart slät med lite vatten i och sen puttrade jag ihop såsen med resten av kikärterna med halvkokt pasta så såsen med bönor och allt kunde få några minuter att kokas ihop tills pastan var genomkokt med lite aldente.. och kryddade allt. Såklart slevade i lite smör för mer smak och rundhet och peppar mm

Ett tips bara och sen om ni tillsätter grädde, riven ost, olivolja, hackade grönsaker, lök, lite kött, nåt ägg kanske välstekt innan eller äggröra eller i utan att det blir äggröra, örter, så tar ni det till en extra nivå på det

Provade ochså på den tiden för länge sen att ta såna där pastapulversåser som ändå har mjölkpulver isig och att det tjocknar att blanda med vita bönor i tomatsås, men mixade hälften av bönorna i själva pulversåsen ochså.. smågalet men kanske det va gott ?

Minns knappt allt som allt om det var gott men billigt vare och näringsrikt :-)

Vid en snabb googleing så äre ju inte helt ovanligt iaf att mixa bönor helt eller hälften till pasta

https://vegancocotte.com/white-bean-pasta-sauce/
https://realfood.tesco.com/recipes/c...sta-sauce.html
https://cooking.nytimes.com/recipes/...toes-and-beans
https://sweetsimplevegan.com/creamy-white-bean-pasta/

Bönor / protein
Pasta / kolhydrater
osv med ägg till kanske å grönsaker iblandad typ wok eller så eller frysta färska grönsaker
Senast redigerad av Sladdaren 2024-02-06 kl. 22:41.
Citera
2025-01-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Billigaste proteinet är iaf falukorv. 800g för knappt 40 spänn.

Frysta bär är en bra vitaminkälla och kostar runt tjugolappen.

Det går att hitta äggpaket med 12 ägg för runt 30 kr också om man letar lite...

Annars är det väl nudlar och makaroner i överflöd.

Fibermakaroner borde vara bättre
Citera
2025-01-09, 22:09
Medlem
Om ni har någon med mycket höns i närheten, kanske en gårdsbutik där de säljer ägg eller så, kolla med de om de har "trasägg". Detta är ägg som det har blivit en spricka eller hål i skalet på men själva hinnan innanför är intakt.
Går ofta att få dessa gratis eller till en billig peng. Går tyvärr inte att koka (kanske eventuellt i en äggkokare) men finns ju miljontals andra saker man kan göra med ägg.
Får själv sånna ägg av en äggproducent så där är jag lyckligt lottad!
Citera
2025-01-09, 22:41
Medlem
Egentligen är det ganska lätt att äta mat för endast 500 kr, allt beror på hur stora portionerna är och vad man är beredd att äta. Ska det bara vara en månad eller resten av livet spelar stor roll för hur mycket man vill variera maten.

Först och främst leta upp mat som reas ut för att sista datum är nära. Här tjänar man ofta in 30%.

Kolla var varan är billigast någonstans. En stor fördel om du bor så du har gångavstånd till flera olika mataffärer.

Tänk hela tiden antalet måltider när du handlar.

Okey, men mitt tips är att gå till Lidl, där kan du köpa frukostmat 1x musli (23 kr) och 2x filmjölk 1,5 liter (totalt 40 kr) som bör räcka en vecka om du snålar). Blir närmare 250 kr per månad.

Då bör du ha kvar 250 kr för andra måltider som folk redan tipsat om i tråden.

Tänker att då har man ätit två måltider varje dag.
Citera
2025-01-10, 08:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Egentligen är det ganska lätt att äta mat för endast 500 kr, allt beror på hur stora portionerna är och vad man är beredd att äta. Ska det bara vara en månad eller resten av livet spelar stor roll för hur mycket man vill variera maten.

Först och främst leta upp mat som reas ut för att sista datum är nära. Här tjänar man ofta in 30%.

Kolla var varan är billigast någonstans. En stor fördel om du bor så du har gångavstånd till flera olika mataffärer.

Tänk hela tiden antalet måltider när du handlar.

Okey, men mitt tips är att gå till Lidl, där kan du köpa frukostmat 1x musli (23 kr) och 2x filmjölk 1,5 liter (totalt 40 kr) som bör räcka en vecka om du snålar). Blir närmare 250 kr per månad.

Då bör du ha kvar 250 kr för andra måltider som folk redan tipsat om i tråden.

Tänker att då har man ätit två måltider varje dag.

Man får nog helt utesluta variation om man ska käka för 500 kr pr månad
Det blir en rätt som innehåller allt "en pannarätt" one pot. Dvs som huvudmål varmrätt

Det kan tex va egg fried rice med kyckling (nåt protein) och ja grönsaker till ... Dvs helst helkomponerade rätter som har nästan alla näringsämnen och bra antioxiderade egenskaper
och en bra balans emellan fettsyror, protein, kolhydrater och fibrer, vitaminer och mineraler mm
Citera
2025-01-10, 08:43
Avstängd
räknade lite fort.

en man kan kräva 3000kalorier per dag.
det är ca 3000kalorier i ett kg vetemjöl och den billigaste jag fann på willys kostar kring 20kr

så 20kr per dag om man hittar något i klass med vetemjöl

det är 600kr per månad

vita bönor kostar ca 30kr för 800gram, dvs 40kr/kg. innehåller upp till 4000kcal/kg.

så prismässigt verkar de vara samma, räknat i kalorier

ligger man på energireserv så överlever man nog på 500kr.
Citera
2025-01-10, 08:45
Avstängd
Xandas avatar
Ja, den här tråden mognade som mjölk. Det kanske gick att snika sig till en månad runt femhundringen för två år sedan men idag är det helt omöjligt om man inte ska spendera tiden sängliggande för att konservera energi.

Det är helt enkelt inte möjligt 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in