2023-02-01, 20:06
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Skall man hårddra det på det viset så är inte veden gratis heller.

Han kanske hade ved redan, klyvd och klar från egen skog sedan några år..?
Citera
2023-02-01, 20:09
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Skall man hårddra det på det viset så är inte veden gratis heller.

Därav "gratis". Just nu är det vinter och kallt så jag behöver elda ändå den här delen av året så därför så skulle jag kunna låta något "puttra ett par timmar" utan att det för mig kostar mig mer än vad det skulle göra om jag inte lät något puttra.

Så frågan kvarstår om buljongen och elpriset.
Citera
2023-02-01, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
För några år sedan behövde jag spara en hel del pengar för att finansiera en kommande stor utgift. Det fanns inte mycket att spara på förutom maten, så jag kom därför på den briljanta idén att försöka äta för 500 kronor under en månad.

Sagt och gjort. Jag satte upp ett kalkylark och vägde alla ingredienser vid matlagningen och förde in dessa i kalkylarket, vilket sedan räknade ut den exakta kostnaden för all min mat, frukost, lunch och middag. Drog något mål över den dagliga budgeten kunde detta kompenseras med billigare mat dagen efter och jag kunde också spara mina "matpoäng" under veckan för att kunna kosta på mig lite extra när helgen kom.
Utmaningen gick hyfsat fram till en av de sista dagarna då jag hälsade på en bekant och i ett svagt ögonblick beställde en pizza, vilket i slutet på månaden kastade mig 75 kronor över budget. Förtretligt, minst sagt, men skam den som ger sig.

Jag har sedan dess velat göra ett nytt försök känner att det är dags igen. Med stigande priser och extrem inflation blir det dock ännu svårare än sist och därför är Februari månad med sina 28 dagar perfekt att göra detta på.

För att klara det får jag inte äta för mer än cirka 17,85 kronor per dag. Detta inkluderar all dryck, all frukost och månadens alla matlådor till jobbet. Sedan tidigare har jag skurit ned på middagen efter jobbet, och äter alltså sedan några år tillbaka endast ett mål mat per dag, vilket naturligtvis en stor fördel.

Det skulle vara kul om fler ville joina mig i denna utmaning. Med dagens priser tror jag att det är i stort sett omöjligt att klara och det kan därför vara bra om vi är flera som kan utbyta erfarenheter och tips under resan.
Hur gör man billigast och mest näringsrika recept? Hur ska man tänka ingrediensmässigt och vad och var ska man handla? Är det ens möjligt idag eller ger jag mig in på allt för djupt vatten, dömd att misslyckas? Jag har ingen aning, men är villig att försöka.

Följ gärna med mig på resan och joina den som vill så peppar vi varandra! Den första februari börjar vi!
varför skriver du inte vad du åt och gjorde under den tiden du höll på med detta? Dom i fängelserna äter bättre.
Citera
2023-02-01, 20:59
Moderator
Humbugs avatar
Kostnad, dag 1: 14 kronor och 3 öre.
Känner mig inte alls hungrig, men så är jag sedan flera år tillbaka van att äta endast en gång per dag.

Har precis bakat lite frallor till en kostnad av 3 kronor och 9 öre. Degen kunde delas upp i 6 små bullar och styckpriset blir således 0,65 öre.
Jag kan nog med gott samvete kosta på mig hela två sådana per dag, vilket jag precis gjort. Varken smör eller pålägg och vatten till dryck kanske kan låta lite tamt, men det funkade hyfsat.

Receptet:
5 dl mjöl (207 gram)
0,5 dl rapsolja
8 gram bakpulver
Salt och vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Du borde ha haft mer grönskar och fått ut mer än 6 portioner på 1 kg kyckling.

Så sant. Ett typiskt nybörjarmisstag. Imorgon får jag dock bjudlunch med jobbet, så det jämnar ut sig i slutet på veckan.

Citat:
Den här kanske kan vara till hjälp?
https://www.fastcompany.com/3050319/...anged-my-brain

Det kan det, tack! Känns som att det bara är fördelar bara man tar sig igenom första veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Tadik
varför skriver du inte vad du åt och gjorde under den tiden du höll på med detta? Dom i fängelserna äter bättre.

Det var så många år sedan och jag har inte kvar mina anteckningar. Denna gången kommer jag dokumentera alla recept och kostnader i denna tråd, så häng med! Mitt brödrecept finner du ovan.
Senast redigerad av Humbug 2023-02-01 kl. 21:04.
Citera
2023-02-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Nu är de flesta matvarorna inhandlade. Listan nedan säger egentligen ingenting om hur mycket totalkostnaden kommer bli då allt inte kommer förbrukas under månaden. Jag har satsat lite extra på att kryddor och örter för att få lite smak på maten och kostade också på mig lite soja och Sweet Chilisås. Kanske lite onödigt, men är jag bara sparsam kan nog kostnaden per maträtt bli försumbar.

Det som drog iväg är kycklingen, men jag tror att detta kan behövas för näringen. Jag kan nog ta lite mindre portioner kyckling per matlåda och kan dessutom koka buljong på benen. Detta blir förmodligen månadens enda inköp av kyckling. Totalsumma för inhandlade varor blev 683,87 kronor. Det kanske kommer behövas något kompletteringsköp.

På onsdag börjar det. Då kan jag också rapportera om recepten samt hur mycket kostnaden per dag kommer bli.

En sak jag jag ska testa nu är om det är ekonomiskt försvarbart att göra havremjölk för till exempel bakning. Håller på att jobba på det receptet nu.

Inköpslistan med priser här: https://www.bildtagg.se/bild/m3jena5g6rm2cn4ixsb8et9o

Inköpta varor:
Falksalt med Jod
Röda linser
Vetemöl Garant
Jasminris
Havregryn Axa
Bulgur
Torkad Basilika
Torkade Örter
Röda Bönor
Rapsolja, Vita D'Or
Bakpulver, ICA
Överlår, Kyckling, eldorado
Tomatpuré, Eldorado
Broccolibuketter, Eldorado
Morötter
Silver Swan, Sojasås
Thai Dancer, Söt Chilisås
Gröna Mungobönor
Currypulver
Gul lök
Vitkål
Palsternacka
Svartpeppar, Kryddhuset
Ströbröd

Då har du allt hemma och ska inte handla på en månad?
Citera
2023-02-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Szalenstwo
Helt klart, men jag tror det svåra blir att inte köpa småsaker. Typ den där kaffen, den där ölen, den där godispåsen, etc.

Man kommer långt på 500kr om man förvägrar sig andra val så att säga, tror jag ska försöka lämna kortet hemma och köra med kontanter för att undvika frestelsen i den mån det går.

Edit: Jag har i skrivande stund gjort 10L linssoppa för ca 70kr i kostnad bortsett från kryddorna. Det går ju om man vill så att säga.

Hur går det med linssoppan? Hur många gånger i veckan äter du den? Jag tror att jag rent mentalt hade tappat sugen på något som jag lagat mycket av.
Citera
2023-02-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kylskapsnisse
Köp potatis, lök, makaroner, smör ( olja)
Cvitamin.
1. Koka potatis o makaroner.
2 . Ta djup plåt med mycke fett på.
3. Krossa potatisen lite o blanda lök ,potatis,makaroner .
4. In i ugnen på 200 gr. Ca 20 min eller mer.
5 Drick cvitamin till.
500 kr bör räcka 1 månad.

Lyxversion om du pantar burkar med:
Blanda i baconbitar sprinkla ost på toppen.

Du jobbar inte som kock gissar jag 🤔
Citera
2023-02-05, 19:21
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustEliza
Du jobbar inte som kock gissar jag 🤔
Jag tycker det lät ganska gott...
Citera
2023-02-05, 19:24
Medlem
zombie-nations avatar
Får man använda sådant man redan har hemma?

Jag kan tyvärr inte delta för jag får gratis bröd och 500 kr räcker till massa pålägg. Enda jag skulle behöva är en kålskalle att göra soppa på.
Citera
2023-02-05, 19:57
Moderator
Humbugs avatar
På onsdag är första veckan slut. Det ska bli väldigt spännande att se resultatet. Linsgrytan gjorde verkligen susen för budgeten och vägde upp min lite för dyra kycklingrätt. Det bör bli en bit under hundringen.

Citat:
Ursprungligen postat av JustEliza
Då har du allt hemma och ska inte handla på en månad?

Jag kan säkert behöva komplettera. Upptäckte idag när jag experimenterade med nya recept att jag inte riktigt fixar bönbiffar med torkade bönor som bas, iallafall när det gällde de röda bönorna som trots en hel dags förvällning och kokning i 50 minuter blev torra som fnöske. Vitkålen är också svår att variera till annat än sallad, så jag behöver förmodligen hitta på något annat som ersättning för dessa.
Grönsaker behöver jag också komplettera under kommande veckor.

Jag har också skaffat jäst och sirap för att se om jag kan få till ett lite bättre matbröd till en rimlig kostnad.
Citera
2023-02-05, 19:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylskapsnisse
Köp potatis, lök, makaroner, smör ( olja)
Cvitamin.
1. Koka potatis o makaroner.
2 . Ta djup plåt med mycke fett på.
3. Krossa potatisen lite o blanda lök ,potatis,makaroner .
4. In i ugnen på 200 gr. Ca 20 min eller mer.
5 Drick cvitamin till.
500 kr bör räcka 1 månad.

Lyxversion om du pantar burkar med:
Blanda i baconbitar sprinkla ost på toppen.
Potatis är relativt dyra kalorier nuförtiden.
Röda linser på Lidl är mycket billigare.
Citera
2023-02-05, 20:13
Medlem
Chrinolinas avatar
Grillad polenta är underskattat, äter det ganska ofta, tacksamt att variera, tänk Italienska smaker. Koka efter recept på baksidan av påsen.

I vanliga fall brukar jag ha i smör, riven parmesan, strimlad torkad tomat, basilika, vitlök. Rör ner det som önskas, jag tog nu lite parmesan på burk, torkad basilika, vitlökspulver och lite persillade.

Låt det svalna helt och grilla i ugn, pensla på lite olja ev. Eller låt svalna i en ugnsform och skär bitar som steks. Det är mycket godare än det låter och billigt, beroende på vad man har i såklart..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in