Tjena! Tack för feedback och pepp, vill bara vara tydlig med att detta inte är något jag tänker skall vara ett långsiktigt projekt eller någon form av hälsoresa, utan mest ett experiment. Vad fint att ni bryr er om mig och min hälsa, och jag lovar att vara uppmärksam på det och se till att jag inte far illa åt. Mår jag dåligt avbryter jag. Tyckte mest det var ett roligt projekt att ge sig in i
Dag ett var ju knappast någon höjdpunkt ur närings- eller energisynpunkt, och det är jag medveten om. Igår blev det något jag kallar havregrynspannkakor (mest för att det låter trevligare än stekt havregrynsgröt
) 2dl stekt i några matskedar fett jag har över sedan jag ugnsbakade kyckling för några dagar sedan, ca 1.2 kr (jag räknar inte in fettet i kostnaden dels för att det vore svårt och dels för att det är något man kan anse vara en restprodukt). Till middag en slags nudelrätt med äggnudlar (1 "lunta" 4.5kr), kokosgrädde (500ml, ca. 11kr, storpack inhandlat på en lokal asiatisk butik) och diverse kryddor.
Nu är jag ingen expert på kalorier, men lite hastigt uträknat borde jag igår hamnat på ungefär 1700-1800kcal. Jag rör extremt lite på mig och de beräkningar jag gjort sedan tidigare, när jag vägde mer, har landat på ett genomsnitt på runt 2.2k förbrukade kalorier om dagen. Klart detta fluktuerar en del, men rent energimässigt känns det som att jag rör mig inom säkra ramar - dock är jag ju som nämnt verkligen ingen expert, så om någon annan har koll får ni gärna säga till!
Just energi- och näringsinnehåll är ju just det som blir svårt i denna utmaning, så det ska bli spännande att se hur det går under dagarna/veckorna framöver. Klart man kan dra ner sina matkostnader till 0 och bara dricka vatten liksom, men det är ju inte så rimligt. Jag känner mig lugn med att jag kan få i mig tillräckligt med rena kalorier på olika sätt, men frågan är hur jag får in näring och vitaminer så kroppen inte pajar. Tänkte köra igång och laga raggmunk i veckan, potatis, lök och morötter är ju alla billiga, och gå på jakt efter billig kyckling man kan dryga ut för protein och mer stekfett. Jag har en packe blodpudding i kylen som jag tänkte dra till med någon dag, och sedan kolpudding på vitkål så fort jag hittar ett bra pris på kål. Jag har sett många av tipsen i tråden, men tänker att det kan vara bra/kul att försöka bygga ut samlingen av recept tillsammans!
Stora kramar till er, flashbackare, och gud välsigna billiga asiatiska butiker! Tack igen för all er fina omtanke, jag lovar att försöka se till att jag får i mig vad jag behöver, och om jag inte lyckas eller börjar må dåligt avbryter jag! Ingen utmaning är värd hälsan. Hej svejs!