2023-03-04, 08:33
Medlem
madtops avatar
Rubrik fixad, var tidigare: Femhundrakronorsutmaningen - Äta för 500 kronor under februari

/Moderator
Citera
2023-03-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Rocca
Gratulerar till viktminskning! Men kära vän, du måste ju käka någonting som kan bara upp din tunga kropp. Jag tror inte du borde lägga mindre pengar på käk utan mer. Hushållsost är inget bra bränsle för maskineriet att gå på.

Jag reagerade på det med, man kanske borde starta en matlagningslänk? Den kunskapen är ganska tunn här på fb
Citera
2023-03-05, 07:46
Medlem
Tjena! Tack för feedback och pepp, vill bara vara tydlig med att detta inte är något jag tänker skall vara ett långsiktigt projekt eller någon form av hälsoresa, utan mest ett experiment. Vad fint att ni bryr er om mig och min hälsa, och jag lovar att vara uppmärksam på det och se till att jag inte far illa åt. Mår jag dåligt avbryter jag. Tyckte mest det var ett roligt projekt att ge sig in i

Dag ett var ju knappast någon höjdpunkt ur närings- eller energisynpunkt, och det är jag medveten om. Igår blev det något jag kallar havregrynspannkakor (mest för att det låter trevligare än stekt havregrynsgröt ) 2dl stekt i några matskedar fett jag har över sedan jag ugnsbakade kyckling för några dagar sedan, ca 1.2 kr (jag räknar inte in fettet i kostnaden dels för att det vore svårt och dels för att det är något man kan anse vara en restprodukt). Till middag en slags nudelrätt med äggnudlar (1 "lunta" 4.5kr), kokosgrädde (500ml, ca. 11kr, storpack inhandlat på en lokal asiatisk butik) och diverse kryddor.

Nu är jag ingen expert på kalorier, men lite hastigt uträknat borde jag igår hamnat på ungefär 1700-1800kcal. Jag rör extremt lite på mig och de beräkningar jag gjort sedan tidigare, när jag vägde mer, har landat på ett genomsnitt på runt 2.2k förbrukade kalorier om dagen. Klart detta fluktuerar en del, men rent energimässigt känns det som att jag rör mig inom säkra ramar - dock är jag ju som nämnt verkligen ingen expert, så om någon annan har koll får ni gärna säga till!

Just energi- och näringsinnehåll är ju just det som blir svårt i denna utmaning, så det ska bli spännande att se hur det går under dagarna/veckorna framöver. Klart man kan dra ner sina matkostnader till 0 och bara dricka vatten liksom, men det är ju inte så rimligt. Jag känner mig lugn med att jag kan få i mig tillräckligt med rena kalorier på olika sätt, men frågan är hur jag får in näring och vitaminer så kroppen inte pajar. Tänkte köra igång och laga raggmunk i veckan, potatis, lök och morötter är ju alla billiga, och gå på jakt efter billig kyckling man kan dryga ut för protein och mer stekfett. Jag har en packe blodpudding i kylen som jag tänkte dra till med någon dag, och sedan kolpudding på vitkål så fort jag hittar ett bra pris på kål. Jag har sett många av tipsen i tråden, men tänker att det kan vara bra/kul att försöka bygga ut samlingen av recept tillsammans!

Stora kramar till er, flashbackare, och gud välsigna billiga asiatiska butiker! Tack igen för all er fina omtanke, jag lovar att försöka se till att jag får i mig vad jag behöver, och om jag inte lyckas eller börjar må dåligt avbryter jag! Ingen utmaning är värd hälsan. Hej svejs!
Citera
2023-03-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fast det där går ju inte att leva på, det är ju typ bara kolhydrater och fett. Och varken potatis eller pasta är speciellt billigt

Nej det behövs protein.

Potatis är mättande så man kanske står sig på mindre mängd jämfört med pasta.

Så en alternativ strategi är att leta ingredienser med så hög näringstäthet som möjligt inom en given budgetram. Mest bang for the buck.
Citera
2023-03-06, 21:03
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattskrot
Tjena! Tack för feedback och pepp, vill bara vara tydlig med att detta inte är något jag tänker skall vara ett långsiktigt projekt eller någon form av hälsoresa, utan mest ett experiment. Vad fint att ni bryr er om mig och min hälsa, och jag lovar att vara uppmärksam på det och se till att jag inte far illa åt. Mår jag dåligt avbryter jag. Tyckte mest det var ett roligt projekt att ge sig in i

Dag ett var ju knappast någon höjdpunkt ur närings- eller energisynpunkt, och det är jag medveten om. Igår blev det något jag kallar havregrynspannkakor (mest för att det låter trevligare än stekt havregrynsgröt ) 2dl stekt i några matskedar fett jag har över sedan jag ugnsbakade kyckling för några dagar sedan, ca 1.2 kr (jag räknar inte in fettet i kostnaden dels för att det vore svårt och dels för att det är något man kan anse vara en restprodukt). Till middag en slags nudelrätt med äggnudlar (1 "lunta" 4.5kr), kokosgrädde (500ml, ca. 11kr, storpack inhandlat på en lokal asiatisk butik) och diverse kryddor.

Ska bli kul att följa. Jag tror du har bättre förutsättningar än mig att klara det hela. Hur gjorde du pannkakorna? Hade du ägg som ingrediens?
Citera
2023-03-06, 21:28
Medlem
Szalenstwos avatar
Det sket sig för mig med denna utmaning då vissa saker i livet tyvärr kom ivägen, alla cred till er som var med!
Citera
2023-03-09, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Ska bli kul att följa. Jag tror du har bättre förutsättningar än mig att klara det hela. Hur gjorde du pannkakorna? Hade du ägg som ingrediens?

Tjena! Det går bra än så länge Har ätit för ungefär 33 kronor de senaste dagarna, 12.50 i blodpudding, havregrynsgröt för ganska exakt 4kr och resten raggmunk - hittade ett kilo morötter för 10 spänn, och det behövs inte mer än 1-2 för att göra en rejäl portion raggmunk med en större potatis och en lök.

Sättet jag gör pannkakorna, samt raggmunken och i framtiden förmodligen kolpuddingen, är med havregrynsgröt. Det är sjukt enkelt, grynen i en skål, hett kranvatten över så det just täcker grynen (för mindre portioner räcker ett glas som behållare), låt stå 5-10 minuter, rör om ordentligt så det blir riktigt klibbigt och kletigt. Sedan kan man steka eller ugnsbaka det på egen hand eller blanda i andra ingredienser, då kletigheten håller ihop allting utan att ägg behövs!

Jag har legat under budget några dagar, mest för att jag köpte en hel kyckling härom dagen - 1.1kg för 52kr - och tänker att jag nu har råd att gå över budget några dagar och ändå landa på ett genomsnitt inom budget. Tror det är ett recept för att lyckas, på samma sätt som du gjorde stora portioner och sedan pytsade ut det över flera dagar. Jag tänker att kycklingen blir mat under helgen och framåt, har inte bestämt mig helt än men jag kommer antagligen ugnsbaka den och sedan använda köttet i diverse olika rätter, skinnet i något annat och steka i det fett som den söndrar ur sig. Jag funderar på om man kan panera/ugnsbaka delar i havregryn(sgröt) för att få till någon b-klassig fried chicken-känsla, men har inte bestämt mig än. Jag har planerat lägga upp det såhär: Två bröst, två ben, vingarna. Det blir något rimliga styckesdelar för fem dagar, alltså i princip 52kr/5=10.2kr per dag. Genom att lägga 11kr per dag i genomsnitt på raggmunk och dylikt, i fem dagar, kommer jag kunna nå en möjlig budget på nästan 20kr om dagen och ha råd med kycklingen.

Det är verkligen en utmaning du har satt upp för oss här, men jag har faktiskt kul än så länge! Det vore lögn att säga att jag inte redan ser fram emot att det ska vara över, men jag kan verkligen se hur detta kan leda till att jag lever mycket billigare i framtiden genom att nyttja några av de recept jag använder nu. Att leva på 500kr/månaden är inte att rekommendera, annat än som just ett experiment, men 1000 tror jag verkligen man kan nå och ändå leva rätt rimligt genom lite klok planering, och för en som legat på typ 2.5k hela mitt vuxna liv vore det att spara en ganska rejäl slant varje månad.

Uppdaterar nog inte varje dag, mest för att det inte alltid finns så mycket att säga, men tänker kolla in några dagar i veckan iallafall mest för att säga hej och avrapportera!

Hej svejs
Citera
2023-03-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattskrot
Tjena! Det går bra än så länge Har ätit för ungefär 33 kronor de senaste dagarna, 12.50 i blodpudding, havregrynsgröt för ganska exakt 4kr och resten raggmunk - hittade ett kilo morötter för 10 spänn, och det behövs inte mer än 1-2 för att göra en rejäl portion raggmunk med en större potatis och en lök.

Sättet jag gör pannkakorna, samt raggmunken och i framtiden förmodligen kolpuddingen, är med havregrynsgröt. Det är sjukt enkelt, grynen i en skål, hett kranvatten över så det just täcker grynen (för mindre portioner räcker ett glas som behållare), låt stå 5-10 minuter, rör om ordentligt så det blir riktigt klibbigt och kletigt. Sedan kan man steka eller ugnsbaka det på egen hand eller blanda i andra ingredienser, då kletigheten håller ihop allting utan att ägg behövs!

Jag har legat under budget några dagar, mest för att jag köpte en hel kyckling härom dagen - 1.1kg för 52kr - och tänker att jag nu har råd att gå över budget några dagar och ändå landa på ett genomsnitt inom budget. Tror det är ett recept för att lyckas, på samma sätt som du gjorde stora portioner och sedan pytsade ut det över flera dagar. Jag tänker att kycklingen blir mat under helgen och framåt, har inte bestämt mig helt än men jag kommer antagligen ugnsbaka den och sedan använda köttet i diverse olika rätter, skinnet i något annat och steka i det fett som den söndrar ur sig. Jag funderar på om man kan panera/ugnsbaka delar i havregryn(sgröt) för att få till någon b-klassig fried chicken-känsla, men har inte bestämt mig än. Jag har planerat lägga upp det såhär: Två bröst, två ben, vingarna. Det blir något rimliga styckesdelar för fem dagar, alltså i princip 52kr/5=10.2kr per dag. Genom att lägga 11kr per dag i genomsnitt på raggmunk och dylikt, i fem dagar, kommer jag kunna nå en möjlig budget på nästan 20kr om dagen och ha råd med kycklingen.

Det är verkligen en utmaning du har satt upp för oss här, men jag har faktiskt kul än så länge! Det vore lögn att säga att jag inte redan ser fram emot att det ska vara över, men jag kan verkligen se hur detta kan leda till att jag lever mycket billigare i framtiden genom att nyttja några av de recept jag använder nu. Att leva på 500kr/månaden är inte att rekommendera, annat än som just ett experiment, men 1000 tror jag verkligen man kan nå och ändå leva rätt rimligt genom lite klok planering, och för en som legat på typ 2.5k hela mitt vuxna liv vore det att spara en ganska rejäl slant varje månad.

Uppdaterar nog inte varje dag, mest för att det inte alltid finns så mycket att säga, men tänker kolla in några dagar i veckan iallafall mest för att säga hej och avrapportera!

Hej svejs

Hur går det för dig? Håller med om att medvetenheten definitivt ökar med en sådan här utmaning. Inte bara att klara 500kr utan att det faktist går alldeles utmärkt att äta bra men billigt.
Citera
2023-03-22, 16:01
Medlem
Hamnade närmre 5000 än 500. Skyller på att jag inte haft tillgång till kök, jävla renovering. Har dock sparat mycket på allt manuellt arbete jag gjort.
Kommer göra en ny satsning när jag kommer in i köket. Har blivit fet så lär kunna klara det enkelt med hjälp av mitt överskottslager.
Citera
2023-05-30, 23:14
Medlem
Adelaides avatar
Billigaste proteinet är iaf falukorv. 800g för knappt 40 spänn.

Frysta bär är en bra vitaminkälla och kostar runt tjugolappen.

Det går att hitta äggpaket med 12 ägg för runt 30 kr också om man letar lite...

Annars är det väl nudlar och makaroner i överflöd.
Citera
2023-05-31, 19:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Billigaste proteinet är iaf falukorv. 800g för knappt 40 spänn.

Nej, falukorv har för lite protein. Tog Willys billigaste för 30kr och fick 1,9g protein/kr.

https://www.willys.se/produkt/Lantkorv-100765637_ST

Kollar man på billig kycklingfilé så är det 5,4g/kr.

https://www.willys.se/produkt/Kyckli...t-101266950_ST

Men köper man billig kyckling, frysta grönsaker och ris/bulgur Så lever man nog så billigt det går förutom gröt.
Citera
2023-10-31, 21:03
Medlem
Adelaides avatar
För 500 kr får du spaghetti med ketchup i en månad. Nyttigt? Absolut inte, men du slipper gå hungrig i alla fall.

Bon appetite!

Med dagens matpriser så räcker väl inte 500 ens till mat för en vecka. Under min snålaste månad så brände jag ca 800 kr på mat och det var jobbigt nog. Fast då hade jag det inte tomt i frysen/skafferiet/kylen innan. Jag åt falukorv, bulgur, bönor, Lidl pizza och diverse grönsaker. Inte alls kul och efter några dagar blir man så jäkla depp och less. Man är ständigt hungrig, men efter ca 3 dagar så vänjer man sig vid det. Men när man väl åt lyxig mat igen så kändes det som värsta lyckodrogen. Så 500 kr i månaden blir en rejäl utmaning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in