2023-01-08, 16:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

Om vi skippar ordet "korrekta" så landar de flesta mellan 0-10st, varav 2-5st nog är det normala.

Jag tror att du har rätt.
Citera
2023-01-08, 16:26
Avstängd
pinnpelle88s avatar
Gör 6 x 50 varje dag.

Såklart började jag inte där, började med kanske 3 x 15.

Brukar skifta mellan "diamant hävningar", breda och vanliga.
Citera
2023-01-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CehminCuk
När jag var fysiskt aktiv i elva-/tolvårsåldern så fick jag höra att farsan hade ett personbästa på 45 armhävningar som han satte när han gjorde lumpen. Därför började jag att styrketräna regelbundet under en period och lyckades en gång att göra 47!
Idag så kan man väl knappt göra tio stycken.

I lumpen för snart 40 år sedan var jag vältränad och kunde göra 25 armhävningar.
Med den starkare högerarmen så kunde jag göra fler.

Idag är det exakt NOLL oavsett vilken arm jag väljer.

Ska testa vad jag som helt otränad, inte tränat något alls på 10 månader kan klara med båda armarna.
Citera
2023-01-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
jag klarade 2 st precis nu... med en arm. Vad vann jag?

Har inte gjort detta med bara en arm på länge dock och är 38 år.. det knackade rätt gött i ryggen :X

Får man inte ont i armleden av att göra armhävningar med en arm?

Tränar man andra muskler?
Citera
2023-01-08, 16:43
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Får man inte ont i armleden av att göra armhävningar med en arm?

Tränar man andra muskler?

Ja, vill man öka belastningen är det nog lämpligare att placera fötterna i högläge på en stol, säng, soffa eller liknande.
Citera
2023-01-08, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Gör 3 x 100 varje kväll i perfekt form dock gjort det i 3 år nu.

Då måste du ha en jävla muskelobalans om du bara kört det i 3 år.
Citera
2023-01-08, 16:51
Medlem
Klarar själv exakt 40 eller möjligtvis 41, sen tar det tvärstopp, om jag kör vanliga. Sen ca 20+10+10. Kör jag med push up-grippers klarar jag ca 30, sen ca 10+10+10+5+5+5+5. Inte exakt alltid just de antalen per set men på ett ungefär. Brukar alltså köra 80 st alla set inkluderade.
Citera
2023-01-08, 16:56
Medlem
LeifD2s avatar
När man blir äldre måste man börja träna, om inte förr.
Jag läste för ett tag sedan om någon som gjorde 6 armhävningar varje dag. "Trams", tänkte Leif D, som inte gjort en enda på säkert 20 år. Men då han var ung och stark var 20 inte något problem alls.
Så jag provade. Kune knappt göra en. Bara en sak att göra: Armhävningar. Jag kör 10 om dagen, undtaget dagar med annan träning om den är i tillräcklig mängd (t.ex. 15 km längdskidor) och jag känner mig väldigt sliten.
Jag kör 15-20 knä böj varje dag också.
Låter kanske lite, men lite är bättre än inget. Dosen har ökat lite och jag kommer att fortsätta att öka.

Som redan nämts i tråden: Med åldern minska muskelmassan. Så det är bara att sätta igång att träna eller förfalla.
Citera
2023-01-08, 17:28
Medlem
Antivalents avatar
Rör mig mot 40 och gymmar några dagar i veckan, gjort så i ett par år. Är lång (2 meter) och väger runt 100 pannor. Klarar 15-17 stycken om jag bara slänger ner mig på golvet och kör. När jag började klarade jag 0.

Citat:
"Maria Hagströmer är sjukgymnast och forskare vid Karolinska Institutet. För några år sedan undersökte hon svenskarnas motionsnivå med hjälp av rörelsemätare. Resultaten visade att vi svenskar inte alls rör på oss så mycket som vi själva tror.

Bara en procent av befolkningen följer rekommendationen

– Studien visade att det bara var en procent av befolkningen som var aktiv i minst 30 sammanhängande minuter per dag, alltså det man rekommenderar."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-traningsvanor

Så kan man göra 10 stycken är man absolut bättre än större delen av befolkningen.
Citera
2023-01-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Då måste du ha en jävla muskelobalans om du bara kört det i 3 år.

Kör ju inte endast armhävningar…
Citera
2023-01-08, 19:21
Medlem
Är en hyfsat vältränad kvinna på 65 kg och fixar runt 30 armhävningar i god teknik utan problem. Smågrabbarna på gymmet brukar smygkolla avundsjukt.
Citera
2023-01-08, 19:38
Medlem
ace67s avatar
Exakt menar ni armpress eller armhävningar(pullups) ? det är en stor skillnad....
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är ni säkra så ts inte menar pullups? 10 armhävningar är ju inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in