Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 19:44
Medlem
Massajens avatar
När jag gjorde lumpen testades vi av plutochefen som var en hårding. 40 infanterister som hade avverkat halva grundutbildningen. Ingen utpräglat vek, ingen särdeles överviktig. Jag blev själv bäst med 50, men då var inte fjädervikstbrottaren med.
Dom flesta klarade runt 20. Dom sämsta ca 10.
En hockeyspelare i högsta divisionen 40.

Nu nära ett halvsekel senare klarar jag fler
Men det hör kanske inte hit.
Citera
2023-01-08, 19:56
Medlem
En man över 18 bör klara 20, annars skulle jag säga att man är i dålig form. Över 40 skulle jag säga är rätt onödigt; då är det bättre att hitta variationer eller lägga på en viktväst. Man blir inte direkt starkare, bara mer uthållig och bättre på att göra just armhävningar.

Jag är mycket lätt i kroppen och har tränat en del calisthenes, jag kommer lätt upp i 50 rep om jag preppar en vecka eller två innan. Dock inte särskilt stark annars; lyfter runt 85 i bänkpress.
Citera
2023-01-08, 20:19
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Är du seriös med det skitsnacket. En i lumpen åldern klarar 10? Bättre form 8? Haha va? Jag slår vad att folk i lumpen klarar minst 40. Och att klara 20 st i 20-30 års ålder är inget annat än normalt. Är du fet eller?
Exakt wtf tänkte samma.
Är runt 30 och i hyfsad form. Jag kan göra 30 på en gång, kanske ett par till. Rekordet för ett par år sedan var 40 på en gång. 30 har oftast varit runt max jag kan göra i vuxen ålder. Jag är långt från rippad eller något sådant, har hyfsat med muskler och hyfsat med fett.
Senast redigerad av Badassmfoka 2023-01-08 kl. 20:26.
Citera
2023-01-08, 20:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Får man inte ont i armleden av att göra armhävningar med en arm?

Tränar man andra muskler?

Jag upplever inte det alls, däremot längre/större personer som försöker göra det brukar klaga över Övre rygg/axlar redan på vägen ned, upp brukar dom inte komma.

Nu kommer jag inte ihåg vad kroppsvikten på mig var när jag senast stod på en våg med en, respektive två händer, men det maxade olika vikt dom emellan.

Framsida Axel känner jag av men annars blir det en allmän core vid enhands.

På tuben finns det folk som är starkare än mig, men jag måste ha fötterna isär för balansens skull.
Citera
2023-01-08, 20:30
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grandiosah
Många bullshittar hårt hur många dom klarar. För bara nån månad sen förklarade min otränade polare att han lätt klarar 10 stycken utan att ens tränat. SURE säger jag, VISA!

Ja... Hans form? Heeelt fel och halvvägs ner med super speed. Det ska gå långsamt ner och lite mer tryck upp! Bröst/mage ska snyta golvet och näsan/hakan ska i princip kunna toucha!

Med rätt form klarade han på håret EN!

Här är en video från en snubbe i USA som gillar att gå runt på stan och göra lite tävlingar

Precis så. Otränade vuxna kan normalt sett inte göra strikta armhävningar.
Citera
2023-01-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Hur svårt är det att ha rätt teknik vid armhävningar egentligen?

Spänn magmusklerna, rak rygg med röven lite högre än benen, känn hur brösten och tricepsen gör jobbet.

Det är inte direkt svårt.

Kolla klippet nån länkade över med armhävnings-tävlingen. Kollade halva och såg ingen med bra teknik.

Sen har folk helt olika uppfattning av vad bra teknik är.

Vissa tror att 90 grader är den heliga bra teknik-formen t.ex. De flesta är helt slappa i bålen och röven åker upp och ner mer än vad armarna rör på sig nästan.
Citera
2023-01-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Gissar på att män i generellt kan klara 12 och kvinnor 0,2.

De flesta kvinnor kan inte göra 1 korrekt armhävning.
Jag är 50 pluss halv fet. Inte så tränad nu är kvinna, klarar 15 utan större ansträngning. Tränade mycket i ungdomen.
Citera
2023-01-08, 22:22
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Jag är 50 pluss halv fet. Inte så tränad nu är kvinna, klarar 15 utan större ansträngning. Tränade mycket i ungdomen.

Du menar att du är en dieselgubbe/gammalhalvfetkvinna och kan klämma ur 15 reps?

Wow
Citera
2023-01-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du menar att du är en dieselgubbe/gammalhalvfetkvinna och kan klämma ur 15 reps?

Wow
Japp! Har inte gjort armhävningar på säkert 10 år. Jag var tvungen att prova. Blev faktiskt förvånad själv. kroppen har muskel minne. Jag tränade boxning i 15 år.
Citera
2023-01-08, 22:34
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diselgubbe
Japp! Har inte gjort armhävningar på säkert 10 år. Jag var tvungen att prova. Blev faktiskt förvånad själv. kroppen har muskel minne. Jag tränade boxning i 15 år.

Det är bra gjort för en halvfet kvinna som är över 50.
Citera
2023-01-08, 23:25
Medlem
Dunderklumpen1234s avatar
55+, tränar inte, men jobbar i skogen emellanåt.
Klarar 20 st eller 8 st med klapp.
Slår lätt min dotter som är 20 och tränar gym och Thaiboxning.
Citera
2023-01-08, 23:29
40-45 i dålig form klara 15-20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in