• 1
  • 2
2023-01-13, 11:17
Återigen tagit tag i träningen och går till Friskis och Svettis då det ligger bäst till. I en av deras speglar är det fastklistrat " du duger som du är #0kroppsskam"

Är det inte den mest motsägelsefulla "motivation " ett gym kan ha?

Man går ju till ett gym för att förändra sin livsstil. Om man är för fet eller för smal/stel/tanig etc.

Om folk redan skulle duga som de är skulle de inte behöva gå till gym. Man tycker ju att ett gym ska motivera de som går dit. Inte ge dem en falsk förhoppning/trygghet att " egentligen behöver du inte komma till gymmet , men om du är här behöver du inte ens anstränga dig. Så länge du är nöjd med dig själv".

Bättre slogans borde ju varit " du är ett jävla fetto rör på fläsket " eller " du är en jävla tanig planka dags att skaffa lite muskler för fan"

Vad tycker ni ?

Känner ni att ni blir mer förstärkta /motiverade av Friskis och Svettis slogan ?
Senast redigerad av americandadfan 2023-01-13 kl. 11:31.
Citera
2023-01-13, 11:21
Medlem
Nattjags avatar
Ett gyms bästa kund är innehavare av årskort men kommer högst sporadiskt till gymmet och kör korta pass.

Edit: Men nej, jag blir inte motiverad av kroppspositivitet.
Citera
2023-01-13, 11:32
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Ett gyms bästa kund är innehavare av årskort men kommer högst sporadiskt till gymmet och kör korta pass.

Edit: Men nej, jag blir inte motiverad av kroppspositivitet.

Feta människor är inte hälsosamt , inte heller taniga stilla sittande ( som mig själv). Nej motiverar inte mig alls med en sådan slogan.
Citera
2023-01-13, 11:33
Medlem
proMoras avatar
Om man bara har kroppen till att förflytta sig med så duger nästan alla som de är. Bänkpress, situps och springandes på rullband behövs inte. Lönlöst.
Inte särskilt nyttigt är det heller. Man kan hålla på med träning ett helt liv men ändå bara förlänga livet och hälsan maximalt något år.
Jag duger som jag är inför mig själv. Om andra inte håller med så är det deras problem, inte mitt.
Citera
2023-01-13, 11:40
Citat:
Ursprungligen postat av proMora
Om man bara har kroppen till att förflytta sig med så duger nästan alla som de är. Bänkpress, situps och springandes på rullband behövs inte. Lönlöst.
Inte särskilt nyttigt är det heller. Man kan hålla på med träning ett helt liv men ändå bara förlänga livet och hälsan maximalt något år.
Jag duger som jag är inför mig själv. Om andra inte håller med så är det deras problem, inte mitt.

Det är min poäng då behöver du ju inte gå till gymmet, då är du redan nöjd med dig själv. Gymmet går ju folk till för att förändra sig. Därför är slogan så motsägelsefull.

Fast jo träning är ju bevisat nyttigt för kropp och sinne.( men annan diskussion i ett annan tråd)
Citera
2023-01-13, 11:42
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Återigen tagit tag i träningen och går till Friskis och Svettis då det ligger bäst till. I en av deras speglar är det fastklistrat " du duger som du är #0kroppsskam"

Man går ju till ett gym för att förändra sin livsstil. Om man är för fet eller för smal/stel/tanig etc.

Om folk redan skulle duga som de är skulle de inte behöva gå till gym. Man tycker ju att ett gym ska motivera de som går dit. Inte ge dem en falsk förhoppning/trygghet att " egentligen behöver du inte komma till gymmet , men om du är här behöver du inte ens anstränga dig. Så länge du är nöjd med dig själv".

Bättre slogans borde ju varit " du är ett jävla fetto rör på fläsket " eller " du är en jävla tanig planka dags att skaffa lite muskler för fan"

Vad tycker ni ?

Känner ni att ni blir mer förstärkta /motiverade av Friskis och Svettis slogan ?
Man kan ju träna för att stärka sin kropp utan att bry sig om utseendet. Dvs att röra på sig för att må bra.
Citera
2023-01-13, 11:43
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Man kan ju träna för att stärka sin kropp utan att bry sig om utseendet. Dvs att röra på sig för att må bra.

Återigen då gör du ju ett aktivt val ( gå till gymmet ) för att stärka din kropp, alltså "duger inte " din kropp om du gör aktivt val att ändra den.
Citera
2023-01-13, 11:47
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Återigen då gör du ju ett aktivt val ( gå till gymmet ) för att stärka din kropp, alltså "duger inte " din kropp om du gör aktivt val att ändra den.
Jag har aldrig gått på gym då jag ändå alltid haft mkt fysiskt jobb på gården. Men nu när jag lagt gården på is så börjar jag få ryggproblem, och ont i leder. Och funderar på att börja gå på gym för att stärka upp kroppen. Huruvida jag får en snyggare kropp eller inte skiter jag högaktningsfullt i.

Tror inte "0 kroppsskam" betyder att man ska skita i om man mår fysiskt dåligt, utan snarare att man ska skita i vad andra anser om ens kropp och istället sikta på att må bra.ä, vad fan än andra säger
Citera
2023-01-13, 11:47
Medlem
Citat:

Vad tycker ni ?

Tror du missförstår varför man bör träna. Men tränar för sin inre hälsa. Och jag som redan är vältränad tränar ju inte för att förändra min livsstil.
Citera
2023-01-13, 11:50
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tror du missförstår varför man bör träna. Men tränar för sin inre hälsa. Och jag som redan är vältränad tränar ju inte för att förändra min livsstil.

Såklart man tränar för sin egna hälsa , man går ju till gymmet för att behålla/förstärka sin hälsa. Men om gymmet skriver " du duger redan som du är" säger de ju " egentligen behöver du inte vara här du är bra ändå"

Visst du kan är bra som person , men din hälsa är kanske inte den bästa
Citera
2023-01-13, 11:54
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag har aldrig gått på gym då jag ändå alltid haft mkt fysiskt jobb på gården. Men nu när jag lagt gården på is så börjar jag få ryggproblem, och ont i leder. Och funderar på att börja gå på gym för att stärka upp kroppen. Huruvida jag får en snyggare kropp eller inte skiter jag högaktningsfullt i.

Tror inte "0 kroppsskam" betyder att man ska skita i om man mår fysiskt dåligt, utan snarare att man ska skita i vad andra anser om ens kropp och istället sikta på att må bra.ä, vad fan än andra säger

Många går till gymmet för att få en snyggare kropp andra för att få /stärka sin hälsa.

Min poäng är att en sådan slogan ger ju falska förhoppningar / snedvridna bekräftelser . Som de här "fat positive " reklamerna man ser.

Kan säkert vara en lycklig bra människa på bilden , men kroppen /hälsan blir fortfarande inte automatiskt bra för det. Samma sak för tunna stilla sittande typer rör man sig inte trots man är smal är inte hälsan bra.

Så en sådan slogan tycker jag mer skadar än hjälper. Istället för att pusha så säger den" det är lugnt ta det lugnt bara så länge du mår bra" alltså inget driv eller direkt förstärkande.
Citera
2023-01-13, 12:04
Medlem
Citat:
Såklart man tränar för sin egna hälsa , man går ju till gymmet för att behålla/förstärka sin hälsa. Men om gymmet skriver " du duger redan som du är" säger de ju " egentligen behöver du inte vara här du är bra ändå"

Visst du kan är bra som person , men din hälsa är kanske inte den bästa

Jag tolkar det inte alls så. Förstår inte hur du kan känna så på gymmet av den texten, men du får kanske byta gym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in