Citat:
Ursprungligen postat av
XrayCharles
Jag tror du missuppfattade lite. Jag ville bara ge lite perspektiv på vilka tidsrymder vi pratar om som motargument till avståndsproblemet. En tillräckligt avancerad civilisation var som helst i vintergatan har känt till att det finns liv runt vår stjärna i miljoner, ja kanske tom miljarder år och om dom besitter en nyfikenhet som är ens en bråkdel av människans så har dom nog velat undesöka detta närmare. När vi pratar om intelligent liv så har vi ju ingen annan referens än oss själva. Det kan såklart vara så att vi är den första intelligenta livsformen i hela vår galax vilket skulle vara lika otroligt. Vad gäller uppgifterna om att det finns flertalet utomjordiska farkoster som förvaras på en hemlig amerikansk anläggning så lutar jag mer åt hypotesen att människors fantasi kan vara ganska kreativ.
Visst, men jag tycker samtidigt att du gör ett mäktigt tankefel där samtidigt, eftersom den där så stora tidsrymden du syftar till ju har inkluderat en hel del, en hel uppsjö mer eller mindre, av just intelligenta livsformer här på bara denna planeten.
Och även om det bara är det mänskliga trädet, så att säga, som vi tänker på, så har vi ju många miljoner år att se tillbaka på.
Miljoner år alltså, inte tusentals år, utan miljontals år.
Men som sagt, intelligenta livsformer hade ju inkluderat även dinosaurierna, osv.
Då får vi ytterligare några hundratals miljoner år att försöka greppa om.
Och att försöka jämföra med när vi tittar utåt.
Det jag alltså menar är att det hur bra som helst hade kunnat leva många intelligenta livsformer på väldigt många av alla de där planeter i perfekt bana kring någon av alla de där ljusprickarna du ser uppe på natthimlen varje gång det är molnklart - men som ändå inte ens hade varit någonstans i närheten av att ens vara i närheten av det som det mänskliga utvecklingsträdets (årmiljoner som sagt) olika "nivåer" har representerat.
Det hade alltså kunnat vara fullsmockat, i stil med mer eller mindre varje form av fullt fungerande ekosystem som vi känner till, på alla dessa - för oss - okända planeter.
Och det hade varit oerhört svårt för en mycket avlägsen observatör att kunna dra några som helst slutsatser om målgruppen utvecklingsmöjligheter, bara baserat på spektrografiska analyser osv.
För att kunna veta behöver man ju egentligen kunna vara där, antingen i egen hög person eller med sonders hjälp.
---
Huruvida det finns gamla skrytiga flygande tefat i hemliga lagerbyggnader i USA är ju egentligen inte frågan - som jag ser det.
Att kivas om det är rätt eller fel är väl mest bara futtigt.
Betydligt mer tankeväckande skulle jag nog istället vilja säga har mer med de eventuella konsekvenserna av ett sådant handlande att göra.
Dvs om nu, tex USA verkligen hade lagt rabarber på "gåvor" från utomjordingar, och behållt för sig själv, så hade det ju varit i stil med att sno den högsta lotterivinsten från rakt under näsan på någon.
För om de som gav denna gåvan till "oss" hade förväntat sig att den skulle användas för att kunna etablera en tvåvägskommunikation med dem, så hade de ju blivit grymt besvikna när de istället upptäckta att de inget gjorde med presenterna, utan istället bara stuvande undan dem i nåt gammalt lager och aldrig ens informerade omvärlden om det.
Dvs - "Om inte VI kan komma på hur denna manicken fungerar så ska någon annan verkligen inte få chansen att försöka."
Tyvärr ett alldeles för vanligt, och ofta förekommande och återupprepande, mänskligt drag ...
VI hade, med andra ord, kanske fått vår biljett in till Odödligheten, upp till Stjärnorna, och kunna lämna allt elände bakom oss i historiens dimmor.
Och så bara sumpade egoistiska maktspelare chansen för oss alla, för hela mänskligheten.
Anledningen till varför jag tar upp det är ju för att jag ser det som ett slags "Tredje alternativ" som sällan , om ens någonsin, brukar höras när man kommer in på frågan om dessa "kraschade flygande tefat."
Allt för ofta så handlar det ju bara om "Ja," eller "Nej."
Jag menar att detta är ett alternativ som är nog så intressant och verkligen tål att tänkas på.
Det är ju ungefär samma fråga som den där gamla: "Tänk om utomjordingarna kommer hit, och visar upp sig i all sin strålglas - men sen bara ledsnar på oss och bara åker iväg igen, utan att säga något om det. De bara lämnade oss kvar, ensamma med bara oss själva och alla våra begränsningar som sällskap."
Det hade nog resulterat i världskrig hade jag varit rädd för. Anklagelserna om "vems fel det var" hade duggat tätt ... det hade blivit katastrof. Kanske vi t.o.m. hade utlånat oss själva som art.
Du vet, så som vissa gör när de inser att de gett bort en lott som hade högsta vinsten till någon annan.
Folk begår faktiskt självmord för sånt, det händer "hela tiden."