Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-23, 17:32
Medlem
Hej nuvarande - och forna - ägare av modellen!

Har som gammal (jaja, snart medelålders..) s k "hobby-åkare" av lättare dagsturer om 15-20 mil förr, fått starkt tillbaka suget nu när det snart våras därframme.
Vill helt sonika bara ha något tryggt o trofast att rulla fram på i lagliga hastigheter, och har pluggat på lite om just "Doggen" de senaste dagarna.
Blandade omdömen överlag; men ju mer jag rotat i lite historik om modellen så verkar det vara en OK vardags-MC, helt enkelt(?).
Jag ute efter en anspråkslös hoj, som uppfyller just de kriterier Yamaha´n verkar ha:

* Stabil "hydda". (Riktigt tung, påstår en del...)
* Pålitlig/driftsäker i maskin, med tillräcklig kraft blott till cruising.
* Kardandrift.
* Bekväm körställning.

Vägled mig lite mer om för- och nackdelar; alla svar beaktas!
Citera
2023-02-23, 18:31
Medlem
Har ägt en ny i 4år...
Driftsäker...
Tung
Trött
Gött ljud
Bekväm
Citera
2023-03-06, 22:29
Medlem
Jag hade en i några år.

+ Billig i försäkring.
+ Enkel service.
+ Simpel konstruktion.
+ Bekväm.

- Tung.
- Kändes gammalmodig.
- På gränsen till tråkig.

Man får komma ihåg att det är samma motor som sitter i Dragstar/V-star 1100 fast med andra förgasare, alltså en "cruiser-motor" i ett något "sportigare" chassi (fel ord, jag vet) så hojen var liksom okej på det mesta, men inte speciellt bra på något.

Jag tyckte om den, kan dock inte säga att jag saknar den.
Go hoj att ta en söndagstur på, helt enkelt.
Citera
2023-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cozaan
Jag hade en i några år.

+ Billig i försäkring.
+ Enkel service.
+ Simpel konstruktion.
+ Bekväm.

- Tung.
- Kändes gammalmodig.
- På gränsen till tråkig.

Man får komma ihåg att det är samma motor som sitter i Dragstar/V-star 1100 fast med andra förgasare, alltså en "cruiser-motor" i ett något "sportigare" chassi (fel ord, jag vet) så hojen var liksom okej på det mesta, men inte speciellt bra på något.

Jag tyckte om den, kan dock inte säga att jag saknar den.
Go hoj att ta en söndagstur på, helt enkelt.

HEJ!, och tack för "recensionen".

Jo, farsan hade en Dragstar vid millenie-skiftet vill jag minnas. (Jag själv hade ännu inte kortet då.)
Han har väl idag nästan glömt att han en gång ägt en...

Men kort sagt verkar Bullen vara en idealisk mellanmjölks-hoj, som för mig uppfyller allt det nödvändiga.
Och som du själv poängterar: "Söndags-cruiser". (Är snart 50, och har no need for speed längre ).

Ser ut att vara idealisk att åldras på, till hyfsat låga omkostnader!
Citera
2023-03-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
HEJ!, och tack för "recensionen".

Jo, farsan hade en Dragstar vid millenie-skiftet vill jag minnas. (Jag själv hade ännu inte kortet då.)
Han har väl idag nästan glömt att han en gång ägt en...

Men kort sagt verkar Bullen vara en idealisk mellanmjölks-hoj, som för mig uppfyller allt det nödvändiga.
Och som du själv poängterar: "Söndags-cruiser". (Är snart 50, och har no need for speed längre ).

Ser ut att vara idealisk att åldras på, till hyfsat låga omkostnader!

Ja, alltså det är en bra motorcykel, men man ska vara realistisk i sina förväntningar.

Sen låter den jäkla gött med slip-ons också.
Citera
2023-03-15, 22:28
Medlem
Westgoethes avatar
Hej, jag ägde en sådan hoj sådär en sommar för några år sen.
Det jag inte gillade var styret som var väldigt "bakåtvridet" i ändarna, så jag bytte till ett rakare taper-styre, mer "dirtbike" och det gjorde underverk tyckte jag, satte då även i distanser så styret kom upp lite.

Det som gjorde att jag bytte sen var att jag ville köra lite touring, alltså mer än 2 mil på motorväg, och på grund av att det är samma motor (och låda?) som på Dragstar 1100 är den inte gjord för att köra i 100. Den varvar jättehögt (tycker jag) så jag satt hela tiden å letade efter en växel till, som inte fanns.

På småvägar i mellan 50-80 är den jättefin, på motorväg i 100 not so much - inte för min smak. Annars en bra hoj som är pålitlig och lättare att sköta med sin kardan. Den var inte så dyr heller vill jag minnas, varken att köpa eller försäkra.
Citera
2023-03-21, 09:36
Medlem
Vet inte vad du kört innan och vad du är ute efter för hoj men Bullen är ett riktigt sömnpiller tyvärr.

Yamaha hade en period där man släppte ett antal modeller som designmässigt flirtade med något som vare sig chassi eller motor kunde leverera (MT-01 var en annan). Har för mig att Yamaha definierade Bullen som en "roadster" (vad det nu är???) men jag tror många gick igång på streetfajterlooken. Men att sätta en trött customspis, plocka chassidelar från hyllan och landa på en matchvikt på 250 pannor blev inte skitkul.

Som alltid: provkör provkör och bilda dig en egen uppfattning. Gillar du designen, sitter skönt och inte har några större krav på körglädje så varför inte? Rent mekaniskt kan den säkert tuffa på i många mil, Dragstarmotorn är erkänt slitstark. Men ska du handla, pruta stenhårt. Bullen sålde rätt bra men dom brukar dyka upp i drivor på Blocker lagom till våren...tydligen många som även vill bli av med dom. Priserna brukar vara låga -vilket jag tycker är helt rimligt.
Citera
2023-03-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djurikostym
Vet inte vad du kört innan och vad du är ute efter för hoj men Bullen är ett riktigt sömnpiller tyvärr.

Yamaha hade en period där man släppte ett antal modeller som designmässigt flirtade med något som vare sig chassi eller motor kunde leverera (MT-01 var en annan). Har för mig att Yamaha definierade Bullen som en "roadster" (vad det nu är???) men jag tror många gick igång på streetfajterlooken. Men att sätta en trött customspis, plocka chassidelar från hyllan och landa på en matchvikt på 250 pannor blev inte skitkul.

Som alltid: provkör provkör och bilda dig en egen uppfattning. Gillar du designen, sitter skönt och inte har några större krav på körglädje så varför inte? Rent mekaniskt kan den säkert tuffa på i många mil, Dragstarmotorn är erkänt slitstark. Men ska du handla, pruta stenhårt. Bullen sålde rätt bra men dom brukar dyka upp i drivor på Blocker lagom till våren...tydligen många som även vill bli av med dom. Priserna brukar vara låga -vilket jag tycker är helt rimligt.

Tack för ett riktigt intressant omdöme.

Ja, man har ju inte haft en armada av hojar sedan man tog kortet 2003:
Suzuki GSF 600 Bandit S, Honda XL1000 Varadero ("deltids-lån" av bekant), och till sist en liten pendelmoppe i Honda CBR125R på 15 kusar...

Man får som du säger åka och betrakta o provköra när vårvädret sätter in; jag är ju som sagt lite inne på något "tråkigt & tryggt".
Citera
2023-03-22, 09:02
Medlem
Citat:
Tack för ett riktigt intressant omdöme.

Ja, man har ju inte haft en armada av hojar sedan man tog kortet 2003:
Suzuki GSF 600 Bandit S, Honda XL1000 Varadero ("deltids-lån" av bekant), och till sist en liten pendelmoppe i Honda CBR125R på 15 kusar...

Man får som du säger åka och betrakta o provköra när vårvädret sätter in; jag är ju som sagt lite inne på något "tråkigt & tryggt".

Ok. Så en naken 600 och en stor offroad? Rätt stor skillnad där, vilken gillade du bäst? Och trust me, både Banditen och Varaderon är roligare och mer användbara än Bullen -fast på olika sätt.

Finns massor med driftsäkra hojar men varför ska du ha det tråkigt när du åker hoj??

Får man fråga vad du har för budget?
Ska du åka längre sträckor på landsväg eller bara korta turer?
Kommer du att skjutsa?

Här är ett exempel på en hoj som funkar till det mesta.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._abs/107038542

Eller varför inte denna

https://www.blocket.se/annons/skane/...salp/107683898
Senast redigerad av djurikostym 2023-03-22 kl. 09:21.
Citera
2023-03-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ok. Så en naken 600 och en stor offroad? Rätt stor skillnad där, vilken gillade du bäst? Och trust me, både Banditen och Varaderon är roligare och mer användbara än Bullen -fast på olika sätt.

Finns massor med driftsäkra hojar men varför ska du ha det tråkigt när du åker hoj??

Får man fråga vad du har för budget?
Ska du åka längre sträckor på landsväg eller bara korta turer?
Kommer du att skjutsa?

Här är ett exempel på en hoj som funkar till det mesta.

https://www.blocket.se/annons/gotebo..._abs/107038542

Eller varför inte denna

https://www.blocket.se/annons/skane/...salp/107683898

Höll bara farsans Varadero varm, tiden innan han hängde upp hjälmen för gott(?).
Blev inte så värst många mil/fick ingen riktig "rutin" på den...

Du är helt rätt inne i "omkring 40´"-segmentet!

Åker 99 % ensam.

Dag-turer inrikes, ev. flera dagar/weekend med ÖN.
Citera
2023-03-24, 17:34
Medlem
Citat:
Höll bara farsans Varadero varm, tiden innan han hängde upp hjälmen för gott(?).
Blev inte så värst många mil/fick ingen riktig "rutin" på den...

Du är helt rätt inne i "omkring 40´"-segmentet!

Åker 99 % ensam.

Dag-turer inrikes, ev. flera dagar/weekend med ÖN.

Ok. Men är Varaderon en typ av hoj du gillar? Eller vill du ha något per sportigt? Naket eller kåpor?

Här är en till som inte gör bort sig någonstans. Otroligt drifsäker, bekväm och sansad. Vill du vrida på rullen och smiska kurviga småvägar så ställer den upp på det me :-)

https://www.blocket.se/annons/hallan..._tec/107089257
Citera
2023-03-25, 12:57
Medlem
Citat:
Ok. Men är Varaderon en typ av hoj du gillar? Eller vill du ha något per sportigt? Naket eller kåpor?

Här är en till som inte gör bort sig någonstans. Otroligt drifsäker, bekväm och sansad. Vill du vrida på rullen och smiska kurviga småvägar så ställer den upp på det me :-)

https://www.blocket.se/annons/hallan..._tec/107089257

Yes.
Säkert en mycket flexibel hoj; har läst att den har en stor skara anhängare just för att den har det där "breda" spektra en del sport-tourers har.
Står f ö en välservad -09 hos handlare i Karlstad, fem mil bort..(Bor i Värmlands östra utpost).
Prislappen åker då upp lite, men vad f-n...bara det inte börjar nudda 100`!

(Honda har ju genom åren haft en del populära outslitliga modeller, i sann "BMW-anda". )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in