Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-21, 19:42
Medlem
shoottheelkss avatar
The Truth Behind Credit Suisse’s Government Bailout
Credit Suisse was given a bailout by the Swiss Central Bank because they are a woke brand pushing a woke narrative.

By George Gammon -March 18, 2023
https://www.georgegammon.com/the-tru...nment-bailout/
Citera
2023-03-22, 10:07
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
UBS upp 12% idag.
Hehe, alla investerare har framtidsglasögon och VET att CS inte var ett vrak. Efter 48 timmar. Balansräkning 1.500.000.000.000 kr.

Hur som helst, efter turerna med CS och SVB kommer jag aldrig mer att äga en bankaktie. Banker är inte gjorda för internet-bank-runs eller stigande ränteläge. Möjligen kan man äga topp-5-USA-banks.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-22 kl. 10:09.
Citera
2023-03-22, 10:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
The Truth Behind Credit Suisse’s Government Bailout
Credit Suisse was given a bailout by the Swiss Central Bank because they are a woke brand pushing a woke narrative.

By George Gammon -March 18, 2023
https://www.georgegammon.com/the-tru...nment-bailout/
Gammon är tyvärr en okunnig fjant, jag har halv-sett 100 videos med honom som Rebel Capitalist på youtube.,
Citera
2023-03-22, 19:32
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe, alla investerare har framtidsglasögon och VET att CS inte var ett vrak. Efter 48 timmar. Balansräkning 1.500.000.000.000 kr.

Hur som helst, efter turerna med CS och SVB kommer jag aldrig mer att äga en bankaktie. Banker är inte gjorda för internet-bank-runs eller stigande ränteläge. Möjligen kan man äga topp-5-USA-banks.

Gammon är en fjant?!

Du säger top 5 US banks?!

Okej........

Citat:
CIA factbook, Current account balance
https://www.cia.gov/the-world-factbo...try-comparison

Visar tydligt vilka marknader man skall hålla sig borta ifrån.
USA leder den ligan. Börjar fler länder casha in sina dollar mot guld, silver, osv., så brinner USA ned till grunden.
Citera
2023-03-23, 09:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Gammon är en fjant?!

Du säger top 5 US banks?!

Okej........

Visar tydligt vilka marknader man skall hålla sig borta ifrån.
USA leder den ligan. Börjar fler länder casha in sina dollar mot guld, silver, osv., så brinner USA ned till grunden.
Det är enbart USDs starka makt i världen, eurodollar och petrodollar, som gör att Biden kan le framför kamerorna, USA är egentligen utblottat med 31 trillion USD i statsskuld och Biden tänker lägga på 20T till de kommande 6 åren. Jag hoppas under min livstid få se USD och USA samtidigt förintas ekonomiskt, de har mjölkat ur världen sedan Marshall-planen 1947 och blivit så höga på det att de inte längre är ett fritt fungerande. Det blir en syn att se.

Vetefan var jag ska ha alla mina pengar då. Och guld sätts i USD. Antagligen mark och fastigheter.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-23 kl. 09:57.
Citera
2023-03-24, 19:48
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Kan någon summera Credit Suisse bankhärvan? Jag förstår inte riktigt.

Jag får för mig att de gjort lite dåliga investeringar, men är det verkligen skäl nog för fall på börsen?

Under 15 år har Credit Suisse agerat vilda västern bank i Schweiz med riskfyllda affärer ,avsaknad av risk management eller gedigen finansiering av verksamheten . Aktien har sjunkit under lång tid men 2021 torskade CS på två mastodontaffärer när låntagarna Greensill och Archegos gick bust. Efter det var nog en tidsfråga för banken till merge ,konk eller likvidering med tanke på all dålig publicitet och kundflykt.

Den här videon förklarar Greensill och Archegos debaklet rätt väl där de förlorade över 7Miljarder dollar. Enligt rykten skall förra VD´n Tidjane Thiam förrövrigt kännt till riskerna men skitit i det.

https://www.youtube.com/watch?v=PyuUc74Qdzs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in