Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-05-03, 07:56
Medlem
"Harald Andersson har bakom sitt alias "Adville" under mer n tio rs tid varit en av de mest aktiva anvndarna p svenska Wikipedia och ligger bakom s mnga som 50 000 artikelredigeringar.
Andersson har varit srskilt drivande i uppslagsverkets politiska frvridning, dr meningsmotstndare systematiskt tyngs ned av nedsttande beteckningar och vilseledande desinformation.
Den ideologiskt prglade aktivismen uttrycks bland annat i sympatier med den vnsterextrema miljn och den nyateistiska rrelsen, vars artiklar samtidigt hngivet frsvaras frn alla former av kritik.
Nr Nya Dagbladets reporter nr honom p telefon sger han att han blivit "beroende".

"Andersson uttrycker sig sjlv bland annat som en varm fresprkare av att anvnda underrttelsegruppen kring den vnsterextrema stiftelsen Expo som klla till artiklar p uppslagsverket. Trots organisationens vlknda rtter i den vldsbejakande vnsterextrema miljn, av Skerhetspolisen benmnd som den autonoma rrelsen, menar han inte bara att denna ska betraktas som en neutral klla, utan bistr ven sjlv med att rensa bort kritik mot underrttelsegruppen som frekommer p uppslagsverket.

Jag tror du har missfrsttt vad Expo r. Ls deras artikel s ser du att det r en stiftelse vars uppdrag r att upplysa allmnheten om rasism och frmlingsfientlighet genom tidningsproduktion och tidningsutgivning. Med det specifika uppdraget skall de inte forska i religis extremism, ven om det r en vldigt viktig sak. Att du ven sger de r vnster motsgs vl av att det suttit moderata politiker i dess styrelse. De moderater jag knner skulle aldrig stta sig i en styrelse fr en vnsterorganisation, skriver han i en diskussion."

"Att skriva p Wikipedia krver att man har ett visst mtt av kllkritik och kan frst skillnaden mellan DN och SVT jmfrt med Avpixlat. Om man tycker det r svrt att inse varfr man inte skall anvnda avpixlat s skulle jag rekommendera att man gr till sidor p ntet som behandlar kllkritik och studerar det en del. Det gr ven att vi andra kan f arbeta med det vi brukar gra. Frbttra uppslagsverket, med bra kllhnvisningar, skriver han."

https://nyadagbladet.se/inrikes/han-...ska-wikipedia/

Anser du att Wikipedia r objektiva ?
Pverkar detta ditt frtroende fr Wikipedia?
Hur pverkar denna form av aktivism hur "vanligt folk" tnker nr de p WP kan lsa exempevis att "NMR" r " vldsbejakande nynazistisk " eller att Afs "Partiet har beskrivits som hgerextremt"
Senast redigerad av Litorinahavet 2023-05-03 kl. 08:30.
2023-05-03, 08:55
Medlem
Finns det fortfarande folk som litar p Wikipedia?
2023-05-03, 08:59
Medlem
Wikipedia har alltid och kommer alltid vara en mindre bra klla d vem som helst kan g in och redigera artiklar dr.
2023-05-03, 09:00
Medlem
Finns det ngon Flashback-trd med ver 100 inlgg som inte har en Wikipedia lnk?
2023-05-03, 09:04
Avstngd
grungewhores avatar
Det viktiga med Wikipedia r ju att fr att anvnda det mste man vara kllkritisk. Det r dock en ganska bra utgngspunkt fr att starta en diskussion.
2023-05-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Wikipedia har alltid och kommer alltid vara en mindre bra klla d vem som helst kan g in och redigera artiklar dr.

Fast hur fungerar det i praktiken?
Jag tnker vem har sista ordet om "Herr Vem som helst" gr in och redigerar ngon artikel och sedan kommer en administratr in och tar ver?

Ur artikeln

"S istllet skall du bestmma vad som r relevant att skriva om p Wikipedia istllet fr att objektivt presentera informationen och lta lsaren avgra vad de tror p? frgar anvndaren Anders den vise i en diskussion.

Adville svarar d att alla kllor r inte lika bra, att Wikipedias trovrdighet bygger p bra kllor och att ett citat frn en vlrenommerad forskare inte ska inkluderas eftersom det, enligt honom, finns p i stort sett alla rasistsidor."
2023-05-03, 09:08
Medlem
Jag tnker att om Wikipedia vill att ngra administratrer ska ha sista ordet, d blir det s. Det pverkar sjlvklart trovrdigheten bland de mnniskor som frstr sig p kllkritik.

Snart r Wikipedia ett minne blott nr AI skljer ver vrlden.
2023-05-03, 10:06
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag tnker att om Wikipedia vill att ngra administratrer ska ha sista ordet, d blir det s. Det pverkar sjlvklart trovrdigheten bland de mnniskor som frstr sig p kllkritik.

Snart r Wikipedia ett minne blott nr AI skljer ver vrlden.
Du tror inte att A I lser in wikipedia och trnar mot sidan och sedan fr fram det som str dr som sanningar?
2023-05-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du tror inte att A I lser in wikipedia och trnar mot sidan och sedan fr fram det som str dr som sanningar?

Nej, det tror jag inte. De som tar fram AI anvnder sig av bttre kllor n Wikipedia.
2023-05-03, 10:35
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det viktiga med Wikipedia r ju att fr att anvnda det mste man vara kllkritisk. Det r dock en ganska bra utgngspunkt fr att starta en diskussion.

Ja, man skall aldrig anvnda enbart Wikipedia som klla, men det r en bra utgngspunkt. Mnga gnger jag klickat vidare om lite allt mjligt p Wikipedia fr att sen lsa vidare p andra stllen om jag vill frdjupa mig om mnet.

Pminner lite om de gamla uppslagsverken dr man kunde lsa en kort sammanfattning av ngot, sen letade man upp en bok om det om man ville veta mer. Vilket vl r just det som -pedia i namnet anspelar p
2023-05-03, 10:37
Avstngd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja, man skall aldrig anvnda enbart Wikipedia som klla, men det r en bra utgngspunkt. Mnga gnger jag klickat vidare om lite allt mjligt p Wikipedia fr att sen lsa vidare p andra stllen om jag vill frdjupa mig om mnet.

Pminner lite om de gamla uppslagsverken dr man kunde lsa en kort sammanfattning av ngot, sen letade man upp en bok om det om man ville veta mer. Vilket vl r just det som -pedia i namnet anspelar p
Just s. Det vanligaste jag sttt p hr r vnsterntter som hnvisar till wikiartikeln om Kulturmarxism (samtliga kllor r judiska intressefreningar). Om man sjlv dremot presenterar en wikiartikel fr att ta riktning s sger samma mnniskor "hhh, wikipedia liksom".
2023-05-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Just s. Det vanligaste jag sttt p hr r vnsterntter som hnvisar till wikiartikeln om Kulturmarxism (samtliga kllor r judiska intressefreningar). Om man sjlv dremot presenterar en wikiartikel fr att ta riktning s sger samma mnniskor "hhh, wikipedia liksom".

Jo den artikeln "kulturmarxism" verkar ju Harald haft sista ordet i.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in