• 1
  • 2
2023-05-28, 21:09
Medlem
sonicyouthzs avatar
Spillde vatten på min MacBook för mer än 3 dagar sedan. Datorn startar inte och har ringt min försäkring som önskar ett kostnadsförslag från en reperatör. Efter att ha läst en massa om andra med liknande besvär låter det som att det nästan är onödigt att försöka rädda datorn efter såhär lång tid pga korrosion.

Är det värt ett försök ens eller ska jag sikta på att få någon sorts ersättning istället bara ? Vill inte behöva oroa mig för att det ska bli problem senare heller.
Har allriskförsäkringen med ett nyvärdeskydd, datan kostade 30 000 ny, vad får man ungefär i ersättning då ?
Citera
2023-05-28, 21:16
Medlem
auruns avatar
Vad gjorde du när det hände? Torka noga som fan och ställa uppvikt uppochner?

Jag har spillt två stora starka och en halvliter cola över min(!!!), under 4 års tid och den lever än. Den slocknade från början såklart men startat varje gång dagen efter och funkar fortfarande perfekt.
Citera
2023-05-28, 21:41
Medlem
JoeL431s avatar
Går på drulleförsäkringen.
Citera
2023-05-28, 22:18
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Spillde vatten på min MacBook för mer än 3 dagar sedan. Datorn startar inte och har ringt min försäkring som önskar ett kostnadsförslag från en reperatör. Efter att ha läst en massa om andra med liknande besvär låter det som att det nästan är onödigt att försöka rädda datorn efter såhär lång tid pga korrosion.

Är det värt ett försök ens eller ska jag sikta på att få någon sorts ersättning istället bara ? Vill inte behöva oroa mig för att det ska bli problem senare heller.
Har allriskförsäkringen med ett nyvärdeskydd, datan kostade 30 000 ny, vad får man ungefär i ersättning då ?

Okej, nyvärdesskydd i din försäkring innebär att datorn är?
Hur gammal?
Hur länge gäller det?

De flesta allriskförsäkringar har nedkrivning per år om det gäller hemförsäkringar.. menar du att du har en med totalt skydd?

Du förstår nog att det blir svårt att ge ett vettigt svar då du tyvärr lämnat för lite info.
Citera
2023-05-28, 22:37
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vad gjorde du när det hände? Torka noga som fan och ställa uppvikt uppochner?

Jag har spillt två stora starka och en halvliter cola över min(!!!), under 4 års tid och den lever än. Den slocknade från början såklart men startat varje gång dagen efter och funkar fortfarande perfekt.
Jag panikade och började blåsa på den vilket säker resulterade i attt vattnet trängde sig ännu mer in…
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Okej, nyvärdesskydd i din försäkring innebär att datorn är?
Hur gammal?
Hur länge gäller det?

De flesta allriskförsäkringar har nedkrivning per år om det gäller hemförsäkringar.. menar du att du har en med totalt skydd?

Du förstår nog att det blir svårt att ge ett vettigt svar då du tyvärr lämnat för lite info.

Nyvärdesskydd innebär som jag förstår att ingen åldersavdrag görs . Alltså produkten ersätts med en produkt som motsvarar dagens inköpspris.

Den är 3år så skyddet gäller ännu .
Citera
2023-05-28, 23:14
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:
Jag panikade och började blåsa på den vilket säker resulterade i attt vattnet trängde sig ännu mer in…

Nyvärdesskydd innebär som jag förstår att ingen åldersavdrag görs . Alltså produkten ersätts med en produkt som motsvarar dagens inköpspris.

Den är 3år så skyddet gäller ännu .

Vad det gäller hemförsäkringar och allrisk är nyvärde oftast typ nyanskaffningsvärde.
Det kan dock innebära en nedskrivning i försäkringsvärde per år.

Jag kan inte läsa din försäkring då jag inte är Saida.. så därmed kan jag inte ge dig ett svar kring den saken.

I min hemförsäkring med drulle så är det ett avskrivningsvärde per år även om det mäts mott ett "nyanskaffningsvärde"
Citera
2023-05-28, 23:20
Medlem
The-D-Drumpfs avatar
Citat:

En sak som jag inte tänkte på när jag svarat dig...

Har du en riktig allrisk där dom byter ut varan utan problem så har dom verkligen all rätt att kräva att du ska ha ett kostnadsförslag från en reparatör. Så at dom vet att du inte försöker blåsa dom.

Du har säkert köpt din dator hos en serös återförsäljare.
De tar antingen ut en smärre avgift vilket i proportion till 30 tusen lär var liten.
Eller så kommer den som är servicetekniker där du köpt den direkt konstatera att den inte går att laga och därmed skriva ett intyg till försäkringsbolaget rakt av.
Citera
2023-05-28, 23:37
Medlem
Eller så blev den Stulen på hemresan i kollektivtrafiken?

Wink wink
Citera
2023-05-28, 23:56
Medlem
sommarlovs avatar
Alla dina försök att göra något nu minskar värdet.
Sälj den i befintligt skick.
Citera
2023-05-29, 19:02
Bannlyst
Kan du plocka ut en ny dator på försäkring gör det. Vattenskadade datorer är svåra att få bra. Även om det ser ut att fungera, så kan det strular senare.

Citat:

Citera
2023-05-29, 22:45
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
En sak som jag inte tänkte på när jag svarat dig...

Har du en riktig allrisk där dom byter ut varan utan problem så har dom verkligen all rätt att kräva att du ska ha ett kostnadsförslag från en reparatör. Så at dom vet att du inte försöker blåsa dom.

Du har säkert köpt din dator hos en serös återförsäljare.
De tar antingen ut en smärre avgift vilket i proportion till 30 tusen lär var liten.
Eller så kommer den som är servicetekniker där du köpt den direkt konstatera att den inte går att laga och därmed skriva ett intyg till försäkringsbolaget rakt av.
Förstår inte riktigt vad du menar men att jag skulle ta den till servicetekniker där jag köpt den. Har tagit den till en reperatör här i Malmö som sysslar med macreperation, tror inte Netonnet skulle ta emot den . Frågan är, hur dyrt kan en renovering bli? En ny dator kostar 30lax känns som man kan reparera det mesta under den summan
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Eller så blev den Stulen på hemresan i kollektivtrafiken?

Wink wink
Tack för rådet men jag vill inte trassla in mig i något försäkringsbedrägeri. Dessutom blir ersättningen mindre tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Alla dina försök att göra något nu minskar värdet.
Sälj den i befintligt skick.
Ingen skulle vilja köpa en stendöd MacBook för mer än 2000kr , och det verkar som jg för ut en summa på försäkringen betydligt högre än så
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Kan du plocka ut en ny dator på försäkring gör det. Vattenskadade datorer är svåra att få bra. Även om det ser ut att fungera, så kan det strular senare.
Har också tänkt på att även om dom får igång skiten, borde inte det nödvändigtvis betyda att den är fixad. Önskar nästan att den inte går att rädda
Citera
2023-05-30, 06:11
Bannlyst
Citat:
Har också tänkt på att även om dom får igång skiten, borde inte det nödvändigtvis betyda att den är fixad. Önskar nästan att den inte går att rädda

Problemet med vätskedskadad eleketronik den bli aldrig 100% bra ingen.. Det som att krocka med en modern bil, du kan smicka upp bilen så den fräsch uteifrån. Men du har massor med elektronik i en modern bill som skadad och inte bli åtgärdade vid smickningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in