• 1
  • 2
2023-05-29, 17:56
Medlem
L3nn4rts avatar
Om vi leker lite med tanken att vår hjärna i framtiden kommer att vara sammankopplad med AI, så är inte steget långt ifrån att vi skulle kunna lagra hela vår personlighet på ett sätt som sedan AI kan hantera.

Jag tror att den mänskliga kroppen i sitt nuvarande stadie inte räcker till när AI blir en del av vår vardag.
AI kommer med största sannolikhet betyda att vi kan utveckla våra kroppsliga förmågor via teknik, som tillslut leder till att vi egentligen inte behöver en kropp i alla lägen.

Redan nu gör vi ingrepp på våra kroppar för att de ska passa ett sorts ideal. Med AI kommer dessa ideal nog att försvinna. Med vår personlighet ständigt lagrad och uppdaterad, så använder vi en kropp när vi väl behöver den, vilket skulle kunna betyda att vi kan ta oss till vilken plats på jorden när vi behagar och där ha en kropp på plats att använda för att fysiskt uppleva vår omgivning. Ett smidigt och klimatsmart alternativ vad det gäller att resa.

På samma sätt skulle vi kunna teleportera oss till andra planeter, förutsatt att vi redan har skickat en farkost dit som fungerar som vår "hub". Den skulle kunna innehålla allt grundläggande material vi behöver för att bygga en första bas. Den skulle också ha ett antal kroppar för oss att ansluta till för att få basen på plats. Ett säkert sätt för oss att vistas på en planet vi rent fysiskt egentligen inte är kapabla till.

Bit för bit jobbar vi oss ut i universum och teleporterar oss vidare genom nya hubar och bygger upp nya civilisationer.

Tror ni det skulle kunna vara möjligt?
Citera
2023-05-29, 18:15
Medlem
Glostrups avatar
Som i teveserien Altered Carbon, med andra ord?
Citera
2023-05-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup

Och "Surrogates" från 2009 med Bruce Willis. Där var ju majoriteten människor telepatiskt uppkopplade till modellsnygga androidkopior, som de levde sina vardagliga liv genom.

Jag tror dock inte personligen att man kommer att ha fysiska androider, utan istället ha avatarer i holografisk form.
Citera
2023-05-29, 18:40
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Den har jag inte sett. Bra betyg har den fått också.
Tack för tipset!

EDIT
Intressant tema, men jag såg att det är överdrivna fightingscener i den och sånt går bort.
Senast redigerad av L3nn4rt 2023-05-29 kl. 18:43.
Citera
2023-05-29, 19:50
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Den har jag inte sett. Bra betyg har den fått också.
Tack för tipset!

EDIT
Intressant tema, men jag såg att det är överdrivna fightingscener i den och sånt går bort.

Du kan läsa boken av Richard K Morgan om du inte gillar visuell action. Den mest intressanta aspekten i boken/serien är att individens medvetande, minnen och personlighet är helt frikopplat från kroppen. Utan att spoila serien så blir det svårt att ge specifika exempel, men tänk dig att vi i en situation där vi kan röra oss fritt mellan olika kroppar kanske inte alltid skulle ha tillgång till kroppar som motsvarar vilka vi är. Surrogates ger en bra visualisering av konceptet.

En annan teveserie som tangerar ämnet är The Peripheral.
Citera
2023-05-29, 19:58
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Du kan läsa boken av Richard K Morgan om du inte gillar visuell action. Den mest intressanta aspekten i boken/serien är att individens medvetande, minnen och personlighet är helt frikopplat från kroppen. Utan att spoila serien så blir det svårt att ge specifika exempel, men tänk dig att vi i en situation där vi kan röra oss fritt mellan olika kroppar kanske inte alltid skulle ha tillgång till kroppar som motsvarar vilka vi är. Surrogates ger en bra visualisering av konceptet.

En annan teveserie som tangerar ämnet är The Peripheral.
Tack återigen, ska absolut läsa boken!
Citera
2023-05-29, 20:06
Medlem
Autobahn76s avatar
Varför skall vi teleportera oss till fysiska platser när det går lika bra att resa digitalt och virtuellt till precis vart vi så önskar - och det kommer att kännas minst lika verkligt som "verkligheten" självt?
Citera
2023-05-29, 20:41
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Varför skall vi teleportera oss till fysiska platser när det går lika bra att resa digitalt och virtuellt till precis vart vi så önskar - och det kommer att kännas minst lika verkligt som "verkligheten" självt?
Virtuell verklighet kommer nog ta väldigt lång tid att utveckla för att fullt ut kunna spela på alla våra sinnen som vi vill uppleva dom, speciellt när det kommer till lukt, smak och känsel. Människan älskar ju att resa och upptäcka, och det tror jag ändå att de flesta även i framtiden föredrar att göra i fysisk form.

Men visst, det finns de som föredrar virtuell verklighet också.
Citera
2023-05-29, 23:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Virtuell verklighet kommer nog ta väldigt lång tid att utveckla för att fullt ut kunna spela på alla våra sinnen som vi vill uppleva dom, speciellt när det kommer till lukt, smak och känsel. Människan älskar ju att resa och upptäcka, och det tror jag ändå att de flesta även i framtiden föredrar att göra i fysisk form.

Men visst, det finns de som föredrar virtuell verklighet också.
Förstår inte logiken varför en virtuell verklighet (som redan finns, om än väldigt basic) skulle ta mycket längre tid än teleportation, en helt oprövad teknik.
Citera
2023-05-30, 01:13
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Förstår inte logiken varför en virtuell verklighet (som redan finns, om än väldigt basic) skulle ta mycket längre tid än teleportation, en helt oprövad teknik.

Vi har en sådan VR som jag beskrev ovan inom max 10 år skulle jag tippa. Det förutsätter att du har ett chip I hjärnan. Men det ser Elon Musk och Neuralink ut att kunna fixa ganska så snart. 2030 kommer detta vara en realitet, är min gissning.
Citera
2023-05-30, 11:59
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Visst kommer vi kunna besöka varenda plats på jorden virtuellt inom kort. Men det är ju inget vidare nöje om man inte rent fysiskt kan befinna sig där, då är det som vilken virtuell upplevelse som helst. Det jag syftar till är att fysiskt kunna besöka platser.
Citera
2023-05-30, 12:12
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Om vi leker lite med tanken att vår hjärna i framtiden kommer att vara sammankopplad med AI, så är inte steget långt ifrån att vi skulle kunna lagra hela vår personlighet på ett sätt som sedan AI kan hantera.

Jag tror att den mänskliga kroppen i sitt nuvarande stadie inte räcker till när AI blir en del av vår vardag.
AI kommer med största sannolikhet betyda att vi kan utveckla våra kroppsliga förmågor via teknik, som tillslut leder till att vi egentligen inte behöver en kropp i alla lägen.

Redan nu gör vi ingrepp på våra kroppar för att de ska passa ett sorts ideal. Med AI kommer dessa ideal nog att försvinna. Med vår personlighet ständigt lagrad och uppdaterad, så använder vi en kropp när vi väl behöver den, vilket skulle kunna betyda att vi kan ta oss till vilken plats på jorden när vi behagar och där ha en kropp på plats att använda för att fysiskt uppleva vår omgivning. Ett smidigt och klimatsmart alternativ vad det gäller att resa.

På samma sätt skulle vi kunna teleportera oss till andra planeter, förutsatt att vi redan har skickat en farkost dit som fungerar som vår "hub". Den skulle kunna innehålla allt grundläggande material vi behöver för att bygga en första bas. Den skulle också ha ett antal kroppar för oss att ansluta till för att få basen på plats. Ett säkert sätt för oss att vistas på en planet vi rent fysiskt egentligen inte är kapabla till.

Bit för bit jobbar vi oss ut i universum och teleporterar oss vidare genom nya hubar och bygger upp nya civilisationer.

Tror ni det skulle kunna vara möjligt?

Nej, det är inte möjligt, eftersom det för en människa krävs att själva hjärnan lever och är fungerande för att människan fortsatt skall känna att den är den.

Om man bara extraherar all information från hjärnan så blir det bara en kopia av samma information, så för alla andra runtomkring blir det "samma person", men för personen i sig blir det inte det. För individen kan bara den instansen som är den ursprungliga instansen, dvs. den ursprungliga hjärnan i sig, vara "jag".

Detta koncept är svårt för många att förstå, men man kan inte överföra medvetenhet så enkelt, för då måste man helt enkelt plocka med hela den fysiska hjärnan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in