2023-06-21, 20:46
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Fy fan för att tvingas sätta sig på den där lilla toaletten bakom ett litet skynke och skita inatt.
Jag hade också dragit mig för det, men när stressmagen slår till är man chanslös. Bara att be de andra titta bort, stoppa fingrarna i öronen och ha klädnypa för näsan.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Som jag redan sagt skulle jag döda de övriga för att förlänga överlevnadsfönstret medan jag fortsatte knacka var 30:e minut. En person istället för 5, det blir flera dagar extra syre! Men liklukten lär bli rätt jävla jobbig i den där burken!

Förruttnelse förbrukar också syre tyvärr. Bakterier o svampar använder ofta syre.
Citera
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Varför har inte en liten privat ubåt som denna någon form av hjälpmedel mot ett sånt här scenario. Vi har fan privatflygplan med fallskärmar..
Luft hade fått upp den till ytan, ballasttankar likaså.

Luft hade bara blivit komprimerat på det djupet , Bensin däremot skulle väl ha fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hur skall man kunna sätta någon i säkerhet?
Finns det ens linor som är 4k meter och hur mycket klarar dom att bära förutom sin egen vikt?

Kan en robot åka ner och sätta fast en gördel, som man sedan blåser upp?
Kan man blåsa upp något på 4kilometers djup?

Folk jämför med rymden, men rymden måste vara hur enkelt som helst jämfört med detta....
Det finns gott om ”linor” som klarar detta. En dynemaa på 6-8 mm tar upp henne till ytan. Problemet är väl snarast att man inte hittar henne.
Citera
2023-06-21, 20:47
Medlem
Amig0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Lite förvirrande i tråden
Min fråga nu är :
Var ubåten på väg upp till ytan eller på väg ner från ytan ?
På väg ner. Den skulle ner till 3800 meter var Titanic ligger och var uppskattningsvis på 3200-3500 meters djup.
Hela dyket skulle ta 8 timmar.
Citera
2023-06-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Intressant, hur vet domstol att personen i fråga är död i inte försvunnen?

Kan du länka till något läsvärt?
Blev nyfiken.

Det "vet" man inte, men det gör ett fastställande baserat på den bevisning som finns.
Är en person försvunnen utan några bevis för att personen är avliden så måste man i Sverige vänta 5år innan man kan ansöka om att få en person dödförklarad.
Har personen försvunnit i samband med t.ex. flygplanskrasch eller sjunkande skepp så kan man ansöka om att få personen dödförklarad i princip direkt efter att myndigheter slagit fast att man inte längre kommer kunna hitta överlevande.

LÄNK Här har du en länk till hur det går till i Sverige.
I andra länder är reglerna givetvis andra.
Citera
2023-06-21, 20:48
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masajen
Varför har inte en liten privat ubåt som denna någon form av hjälpmedel mot ett sånt här scenario. Vi har fan privatflygplan med fallskärmar..
Luft hade fått upp den till ytan, ballasttankar likaså.

Kanske svårt att få upp farkosten till ytan om den blivit tillknycklad som en ölburk ?
Citera
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Det finns slussdörrar på de flesta seriösa ubåtar som möjliggör att lämna fartyget även på djupa nivåer.

Hur skulle det gå till med tryckutjämning? Då måste de ju ha 5 dykarutrustningar redo också, det blir ju en dubbelt så stor farkost. Med helt andra vikter och förutsättningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Clas-Göran Westerholm. Dagens P4 Extra 18 min in i programmet idag.

Här är ett annat klipp med honom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-under-vattnet

Tackar!
Intressant! Han verkar kunna sina saker!
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag hade också dragit mig för det, men när stressmagen slår till är man chanslös. Bara att be de andra titta bort, stoppa fingrarna i öronen och ha klädnypa för näsan.

Om de skiter varandra i munnen och återvinner fukten från bajset så kan överlevndschanserna öka. Uttorkning är farligt, viktigt att inte låta vatten (i bajs) gå till spillo.
Citera
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Sannolikheten att någon av resenärernas magar kollapsat är rätt hög, eftersom magen är mycket känslig för stress, och stressnivån hos de olycksaliga torde vara enormt hög.

Framlidna astronauten John Young fick i en intervju en fråga om ”vad är det värsta man kan göra under en månfärd?”

Han svarade: ”Att släppa sig i kapseln!”

Säkert samma ”regler” ombord på Titanic!
Citera
2023-06-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Läste att det hade varit mycket bättre om farkosten hade varit byggd som en stor kula istället för cylinderform.
Självklart, en kula är jobbig för havet att platta till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in