2023-06-22, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag ska vidarebefordra dina teorier till FV och Saab

Det känns ingenjörerna där redan känner till. Så det behövs inte.
Citera
2023-06-22, 22:00
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
NU HÄNDER DET IGEN… De som tillverkade ”vindrutan” till lilla Titan-”ubåten” sade, ”vi ansvarar inte för någonting under 1300 meter” ändå körde dom på… Varför lyssnade dom inte?

Varför, varför lär sig en del aldrig vikten av värdet av ”a second opinion”

Passagerarna kanske inte kände till plexiglasets bristfälliga egenskaper. Får upplevelsen av att Stockton Rush var duktig på att snacka och försköna sanningen. Titans enkla konstruktion förklarades säkert med att det då finns färre finesser som kan gå sönder (men vad händer om de finesserna som finns slutar fungera...). Stockton hade väl inte pengar/ville spendera pengarna på att bygga en robustare farkost men kunde inte hålla sig från att exploatera möjligheten att sälja exklusiva upplevelseresor till miljardärer. Tanken att han på någon nivå var självmordsbenägen och ville slukas av det djupa blå har också funnits. Addera en övertro på ens egen odödlighet och en underskattning på naturens krafter (det hade ju för det mest gått bra vid tidigare dykningar).

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är inte sonen till den pakistanska miljardären, utan styvsonen till den brittiska miljardären. Och ja, jag tycker det är jättemärkligt att man går på en festival när ens styvpappa är i en livshotande situation 3000 meter under havet.

Jag vet inte hur nära Hamish och styvsonen var, kanske styvsonen bara såg honom som "morsans pojkvän" därav den kyliga reaktionen på händelsen. Kan tänka mig att tanken på det kommande arvet läker en del känslomässiga sår också.
Citera
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Synd om människan.
Antar kapslar fanns, så dom slapp lida.

Lida? Det tog en mikrosekund att presses ihop till noll och ingenting. De hann med största sannolikhet inte ens notera att något var fel.

Det här RTM systemet de skryter så mycket om.
Eftersom det var designat för att känna av stress på skrovet. Borde det inte börjat larma på redan, säg 50-100meter, om det var en spricka eller deformation någonstans? Eller var det så kalle anka att det helt enkelt inte fungerade?
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Hoppas att man möjligen kan hitta minneskort eller andra delar till kamera eller smartphone, så att man kanske skulle kunna få en bild/film av vad som hände, om det överhuvudtaget är möjligt.

Men det kanske gick så fort… Ironiskt. Man åker ner för att titta på en av mänsklighetens mest kända omskrivna fiaskon till påhitt, och så blir man själv en del av tragiken. Och antagligen pga lite slarv med det extra säkerhetstänkandet.
Om det satt kameror med minneskort på ramen utanför så är det möjligt att de är hela men i praktiken omöjligt att de hittas. Allting inuti det luftfyllda rummet är sannolikt förintat.
Citera
2023-06-22, 22:01
Medlem
-Hengpung-s avatar
Fan också. Man såg ju fram emot lite att miljardärerna fått leva som rena sluskar där nere på havets botten i sin egen avföring och spya och räddas i sista sekund täckta i detsamma. Fast man blir inte miljardär utan att vara en sjuhelvetes ond människa, så förhoppningsvis var detta karma.
Citera
2023-06-22, 22:01
Medlem
“If you are 11m or 11km down, if something bad happens, the result is the same,” he told the Irish Examiner in 2019.

“When you’re in very deep water, you’re dead before you realize that something is happening, so it’s just not a problem.”

https://people.com/mr-titanic-paul-h...-risks-7550516
Citera
2023-06-22, 22:02
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej det är du som ser det ur ett väldigt märkligt perspektiv.

Den rike fete narcissisten ligger redan långt över vad normalpersonen gör i netto skatteutnjyttjande. Denne har redan bidragit till mer skatteintäkter i form av moms, skatt, generell ekonomisk tillväxt och kanske otalet arbetstillfällen (som i sin tur bidrar med skatt) än hundra, kanske tusen med medelinkomst.

Om han får för sig att själv finansiera ett toalettbesök på Mount Everest så bidrar det bara till fler inkomster för fattiga och mer skatteintäkter. Skulle han mot förmodan dö skulle kostnaderna för koordineringen av dennes eventuella räddningsaktion eller gravfästning vara negligerbara i jämförelse.

Fattiga i sin tur är rena minusutgifter för stadskassan.

Sedan har äventyr generellt bidragit till teknisk utveckling. Vare sig det handlar om havet, på land eller i rymden. Otalet innovationer som används i dagliga samhällsmaskineriet är resultat av det.

Det görs med pengar av människor som har råd. Inte av fattiga.
Har inte en aning om vad dina liberala tankar har att göra i denna frågan. Jag konstaterat bara tort att några rika(kanske kommunistsvin) har köpt en onödig resa till en kyrkogård och därmed spytt ut x antal enheter koldioxid för sitt ego. Därefter har har en olycka skett och nu får samhället åka och samla upp resterna.

Det hade varit bättre för mig och för samhället(och för de själva) om de hade haft stickning som egotripp. Då hade det kostat klimatet noll liter diesel, samhället absolut nada och de hade levt.

Jag tycker att det är dags för ett förbud emot verksamhet som denna faktiskt.
Citera
2023-06-22, 22:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMiLEM
Exakt så.
Jag har ganska nyligen läst någon stans att efter ett visst djup så trycks grejerna nedåt ist för att flyta.

Jag har letat lite på google men inte hittat något. Du kanske vet mer om detta?
Det hade svarat på mångas frågor.

Lite oklart för mig vad den egentliga frågan är, men ta en vanlig flytväst till exempel, som jag inte tror att de hade ombord på ubåten. För de hade ingen användning av flytväst.

I alla fall. En flytväst har flytelement av en särskild typ av "skumgummi". Skumgummit innehåller små luftbubblor, lite som en svamp, men luftbubblorna är täta så att inte flytvästen suger upp vatten. Det kallas för att materialet har slutna celler. Detta funkar utmärkt på ytan. Men tar du ner flytvästen på lite djup, så kommer luftbubblorna i materialet att komprimeras av trycket. På 10 meters djup så har flytvästen tappat halva flytkraften. På 20meters djup har den bara en fjärdedel av flytkraften. På 4000meters djup har den så lite flytkraft, att den inte ens kan lyfta sig själv.
Citera
2023-06-22, 22:03
Medlem
vattenskoterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Det fanns teknik på kaviartuben som höll koll på trycket.
Problemet är att om trycket faller så är du död innan tekniken uppfattar det, eftersom detta är djupt under havsytan.

Fast lite tryck borde väl ändå kroppen/farkosten stå pall för.
Citera
2023-06-22, 22:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-kraft89
Den har gått ner framgångsrikt tidigare.
Var det 30 gånger eller något sådant?
Vilken fail rate hade du själv velat ha på en glasruta när du ska ner 4km under havet och du blir köttsaft om rutan brister?

Hundratusen gånger ska man kunna resa ner till Titanic utan att detta händer om det ska vara seriöst.
Citera
2023-06-22, 22:04
Medlem
Sqrbankens avatar
Någon som animerat ihop ett litet exempel på hur implosionen kan ha tett sig.

https://twitter.com/thepakwolf/statu...56820208877578
Citera
2023-06-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om det satt kameror med minneskort på ramen utanför så är det möjligt att de är hela men i praktiken omöjligt att de hittas. Allting inuti det luftfyllda rummet är sannolikt förintat.

Nej, att söka efter det är nog meningslöst. Speciellt om båtet har spruckit/sprängts helt, eller? Eller har bara båten tryckts ihop väldigt mycket? I så fall kanske något finns i vraket?

Man har ju tidigare bärgat vissa delar från Titanic. Osäker på vikt, men det kanske finns en viss chans att få upp detta?

Tragiskt är det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in