2023-06-22, 23:14
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag kan inte låta bli att tänka att det är kolfibercylindern som gett vika. Och enda anledningen till att jag tänker så är att jag vet hur lätt det är att ha av en innebandyklubba.

Ja… det kan det vara. Men det där fönstret som sades vara helt feldimensionerat… alldeles för stor omkrets och alldeles för tunt… på tok för tunt, för det djupet. Det är en bra kandidat med… 😬
Citera
2023-06-22, 23:14
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Verkligen.

Grabben är den som jag ägnat mest tankar åt (mer exakt den enda) sedan namnen på besättningen offentliggjordes. Min magkänsla sa direkt att gossen hakade med för farsans skull och om hans faster inte ljuger så verkar detta stämma.

Dirty.
Han var iaf 18+

Det här inte en madsenubåt nr 2?
"Innovatören" verkar psykopat, var fick han pengarna ifrån?
Senast redigerad av elbel 2023-06-22 kl. 23:18.
Citera
2023-06-22, 23:15
Medlem
Regeringsbildares avatar
Vad händer med företaget OceanGate nu? Kommer man fortfarande kunna åka med deras andra ubåt? Känns inte som en sådan här händelse gynnar businessen direkt, men samtidigt ger det ju en hel del publicitet. Lite komprommeterande dock att CEOn omkom.
Citera
2023-06-22, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av Wizero
Enligt mina beräkningar så är en "implosion" inte trolig. Nu har jag bara skummat igenom sista sidorna här på flashback men om den hade imploderat så borde man finna flytande plast på ytan, exemelvis flytvästar, plastflaskor etc etc...

JAG TROR att dom har varit lite för järva. Kommit ner till vraket, hittat en "ingång ", typ vid mitten där skeppet bröts itu, fått för sig att komma in en bit för att se insidan. FASTNAT och alternativt dragit med sig bråte som fått skit att rasa så dom är instängda. Elen kan möjligtvis slagits ut.

I början råder panik tills dom inser att ju mindre panik vi har, desto mindre stressade vi är ju längre kommer vi kunna hålla oss I liv tills hjälpen kommer. Därför knackar man en gång I halvtimman, för att spara på syret.

Så mitt tips till dom som letar, fortsätt leta. Ni har ett dygn-ish kvar. Dom är där nere .
Vilka beräkningar då?
Låter mest som fantasier.
Idioten har byggt den i kolfiber; den har imploderat.
Mvh.
Citera
2023-06-22, 23:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Tillplattad alltså, jag min idiot trodde den gick upp i atomer.
Men om den ”bara” blev tillplattad, varför hittar man vrakdelar och inte hela farkosten?

Olika material uppför sig olika. Detta händer med kolfiber när trycket blir för stort:

https://www.youtube.com/watch?v=QYqOMjoz_i8&t=280s
Citera
2023-06-22, 23:19
Medlem
Kollade precis på denna videon https://youtu.be/gOjJJKld6jY?t=1539 från en mexikansk Youtuber som åkte i Titan ubåten förra året och då på passagerare test dagen så lät dom han styra båten vilket ledde till att han körde in i sten inte direkt någon stor smäll direkt.

Men detta fick mig att tänka på om något sånt har skedde denna gången också och lade till en större skada på båten som inte blev upptäckt förens det var försent denna gången.
Citera
2023-06-22, 23:20
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Haha. Upptäcktsresande? Vad var det de skulle upptäcka där? Ett vrak som alla redan känner till? Det var ett gäng äregiriga miljardärer som fick vad de förtjänade för sin dårskap. Varken mer eller mindre.

Så klart handlar det inte om att upptäcka båtjäveln som sjunkit där. Ägaren har flera gånger uttalat sig om svårigheten att få till finansiering för undersökningar på dessa djup. Genom att erbjuda en garanterad upplevelse tillsammans med vetenskapliga upptäckter kunde man lösa det problemet, vilket är genialiskt. Dessutom har alla skrivit på ett dokument att de är införstådda med riskerna förenade med de vetenskapliga ambitionerna, så det finns inga tvivel.

Till skillnad från 500 idioter till lycksökare, till land eller havs, vem fan bryr sig? Vad fan finansierade de, förutom sig själva???
Citera
2023-06-22, 23:20
Medlem
knark-kungens avatar
RIP!

Hoppas det gick snabbt och smärtfritt
Citera
2023-06-22, 23:22
Medlem
Dom betala 2,5 miljoner och med deras liv..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix042
Kollade precis på denna videon https://youtu.be/gOjJJKld6jY?t=1539 från en mexikansk Youtuber som åkte i Titan ubåten förra året och då på passagerare test dagen så lät dom han styra båten vilket ledde till att han körde in i sten inte direkt någon stor smäll direkt.

Men detta fick mig att tänka på om något sånt har skedde denna gången också och lade till en större skada på båten som inte blev upptäckt förens det var försent denna gången.
Sista kontakten skedde ett par hundra meter ifrån botten, så utgår ifrån att det inte finns något att krocka med där vid denna resa.

Däremot är ju youtuberns smäll högst potentiellt bidragande till slitaget på subben som nu då eventuellt imploderat (kanske pga slitage).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigkungeen
Dom betala 2,5 miljoner och med deras liv..
Högst frivilligt. De visste om riskerna.
Citera
2023-06-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Om man kan vara säker på att de förstod riskerna med att åka fyra kilometer ner i havet med en farkost som byggts av något privat företag styrt av en äregirig miljardär?

Ja, eftersom de var vuxna och förhoppningsvis gått några år i skolan och inte var helt hjärndöda så får man utgå från att de förstod riskerna.

Men nu är det över, någon person på planeten har förhoppningsvis lärt sig en läxa. Lita aldrig på en miljardär. Åk inte ner på 4000 meters djup i havet i en konservburk. Var inte en idiot. Några lärdomar att ta med sig.
Haha nej men vadå, klart det måste vara någon annans fel att de gjorde det?! De måste blivit manipulerade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in