Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det var ju lika bra (om man kan tala om "bra" i sådana här sammanhang) att de dog hastigt, kanske utan att ens ha hunnit uppfatta något alls. Bättre för de anhöriga också att veta det.
...men nu borde det väl hända något med lagstiftningen..? Så att det inte ska GÅ att friskriva sig från ansvar, genom att låta passagerarna skriva under en försäkran om att de följer med på egen risk. Utan att farkoster som tar med betalande passagerare (kompisar blir lite svårare att reglera) måste ha genomgått vissa tester och ha blivit godkända centralt. Jämför med passagerarflygbolagen t.ex. - alla detaljerade internationella riktlinjer som de måste uppfylla, för att få flyga betalande passagerare!
Jag håller verkligen med om detta! Det är ju fullkomligt absurt, att sådana här huvudlösa expeditioner tillåts.
Ja ja, visst, det har påtalats i tråden att det är ”internationellt vatten” och det är det som gör att man kan göra lite som man vill… men jag köper ändå inte riktigt argumentet, på sikt måste det ändå kunna finnas lagar även om internationellt vatten, eller hur?
Jag menar, det är väl tex inte tillåtet att agera som en ”pirat” på internationellt vatten och råna andra skepp på deras last? Där måste ju finnas ngn lag/domstol som går in. Låt samma gälla för osäkra operationer som denna. Så tänker jag. Men jag vet förstås inget om internationell lag på sjön, försöker bara tänka logiskt!
Tragiskt, hur som.