Citat:
Ursprungligen postat av
kaerakel
Jag tycker det är bra. Dessa typer av etiska frågor behöver besvaras, och stämningar är väl ett bra verktyg för den drabbade. Den ChatGPT konsumenten använder har massa säkerhetspärrar som "dummar" ner den. Eventuellt kan den oreglerade modellen återskapa böckerna i sin helhet.
Personligen tycker jag det är omoraliskt att använda någons verk utan att be om lov eller betala royalty per användning. Sen kan man ju tycka att OpenAI borde open sourca sina modeller ifall dom nu är såna förespråkare av att sno andras upphovsverk.
Att ha ett totalförbud mot all form av användning av andras verk utan tillåtelse/royalty är omöjligt. Vart ska man dra gränsen? Självklart får man inte fritt återge hela verket, men ska man exempelvis ha rätt att citera några rader ut en bok fritt? Ska man kunna återge handlingen i ett kapitel? Ska man kunna summera en bok?
Är det okej att själv skriva en bok, där man inspirerats av en författares sätt att skriva, och anamma samma eller liknande prosa, även om handlingen och karaktärerna är egna?
Som du skriver är det dock bra att saken provas rättsligt, även om jag tycker dessa upphovsmän genom sitt val att stämma OpenAI framstår som snåla opportunister.