Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-24, 08:26
  #13
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag hittar inte vare sig namnet eller citatet, men den som först föreslog rundradiosändningar för en regering (bör ha varit i USA eller Storbritannien) lär ha blivit utkastad med orden "ingen skulle vilja skicka ut ett meddelande som kan höras av vem som helst".

Det finns hela långa listor på nya uppfinningar, idéer, konstformer som avfärdats på liknande vis. De här förteckningarna dök upp på nätet redan i ett mycket tidigt skede, och vållade mycken munterhet. Men ofta visar en närmare koll att citaten är uppdiktade, förvanskade eller helt enkelt omöjliga att belägga.

http://www.phys.ufl.edu/~kumar/forecast.html
https://thehumanfactor.biz/protect-y...tional-wisdom/
https://eugene.kaspersky.com/2013/12...nd-inventions/

Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Så jag vill veta mer om massor av sådana exempel och sedan få reda på vilken ideologi som uppdiktat var och en av dem. Därför att några av dessa är grundläggande myter som vi använder för att föreställa oss historien och vår unika roll i historien.

Jag skulle helt spontant säga att myter ytterst sällan blivit "uppdiktade" att tjäna ett bestämt syfte. De har helt enkelt uppstått, och sedan broderats ut mer och mer, ju mer spridda de blivit

Det finns här på FB otaliga trådar om myter skrönor, rykten, klintbergare, vanföreställningar, tvivelaltiga påståenden och så vidare, inom de mest olika områden. Kanske du kan berätta vilka enskilda myter du speciellt skulle vilja veta mer om?

(FB) Den stora tråden om myter! (Sammanfogad)
(FB) Feministiska myter?
(FB) Myter som svensken fortfarande tror på
(FB) myter om adolf hitler
(FB) Vilka är de mest klassiska myterna om lumpen?
(FB) Myter om Vikingar
(FB) Världshistoriens största myter?
(FB) Antisemitiska myter
(FB) Kyrkan under medeltiden - Sanningar och myter
(FB) Skrönor och myter berättade av sjöfarare
(FB) Vilka myter om kristendomen och kyrkan uppstod i slutet av 1800-talet?
(FB) Moderna vandringssägner om invandrare
(FB) Vandringssägner/urban legends ni hört... och trott på...
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-08-24 kl. 08:55.
Citera
2023-08-24, 08:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotwang
Vet inte om det har tagits upp tidigare i tråden men.
Att folk på medeltiden trodde att jorden var platt.

Ett annat exempel är att man ofta förknippar häxbränningar med medeltiden när det i själva verket främst skedde på 1600-talet.

Om jag minns rätt så anklagades aldrig Jean a'Arc för att vara häxa, utan för att vara kättare.

Rätta mig om jag har fel.

Dessa är väl renässansens och upplysningens myter. Att före dem var det bara barbari. Så renässans och upplysning står för civilisation och vetenskap. Då har man sedan på 1800-talet på grund av romantiken en uppvärderingar av känslor före förnuft, och helt plötsligt skapas i Norden myten om den mannamodiga vikingen. Det finns även om vi närmar oss vår tid en uppvärdering återigen av medeltiden av historiker där myter (såsom de du listar) ska avbesvärjas och debunkas. Men det är för tät inpå nutid för att åtminstone jag kan se ideologin som driver dessa historiker.
Citera
2023-08-24, 09:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög


Jag skulle helt spontant säga att myter ytterst sällan blivit "uppdiktade" att tjäna ett bestämt syfte. De har helt enkelt uppstått, och sedan broderats ut mer och mer, ju mer spridda de blivit

Det finns här på FB otaliga trådar om myter skrönor, rykten, klintbergare, vanföreställningar, tvivelaltiga påståenden och så vidare, inom de mest olika områden. Kanske du kan berätta vilka enskilda myter du speciellt skulle vilja veta mer om?


Jo jag vet att det finns hur många som helst. Det är intressant att du länkade till en lista på Internetålderns grundläggande myter. Att de dyker upp så tidigt i dess uppkomst. Det ligger väl ingen konspiration bakom, men de är kraftfulla och något som varje nytt skede i historien behöver. Ibland går det liksom i cirklar, som ett klädesplagg hoppar en generation och återkommer på ett atavistiskt sätt.

De myter jag skulle vara allra mest intresserad av är de som är de mest kraftfulla men som vi inte tänker på vilken ideologisk drivkraft som ligger bakom dem. Jag klarar inte själv av att se de som ligger närma oss i samtid. Internetålderns myter begriper jag lite grand av, men närmre än så njaa.
Citera
2023-08-24, 09:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Den mest klassiska borde ju vara månlandningarna.
Svårt att bräcka den

Helt irrelevant för tråden då vi vet med 100% att månlandningarna är ett vetenskapligt bevisat faktum, alltså har hänt.

Ev vidare diskussion om det får du ta i den galnare avdelningen av Flashback, konspirationsforumet….
Citera
2023-08-24, 10:11
  #17
Medlem
Accentifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotwang
Vet inte om det har tagits upp tidigare i tråden men.
Att folk på medeltiden trodde att jorden var platt.

Ett annat exempel är att man ofta förknippar häxbränningar med medeltiden när det i själva verket främst skedde på 1600-talet.

Om jag minns rätt så anklagades aldrig Jean a'Arc för att vara häxa, utan för att vara kättare.

Rätta mig om jag har fel.
Medeltiden blev någon slags soptip för Victorianerna när dom skulle prata om allt dåligt som var förr i tiden.
Alla slängde sitt avfall ut genom fönstret, doktorer iförda pestmasker med näbb sprang runt, ingen tvättade sig och ALLT var smutsigt. Enligt Victorianerna.
Citera
2023-08-25, 14:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accentify
Medeltiden blev någon slags soptip för Victorianerna när dom skulle prata om allt dåligt som var förr i tiden.
Alla slängde sitt avfall ut genom fönstret, doktorer iförda pestmasker med näbb sprang runt, ingen tvättade sig och ALLT var smutsigt. Enligt Victorianerna.

Samtidigt kan man tänka att den där pendeln ibland svänger för långt åt andra hållet. Att det blir en "sanning" att medeltiden inte på nåt sätt var mörk. Och man tänker till slut att visst, okej, men kom igen. Det talas om en renässans av en anledning.

Det finns andra exempel. Vi matades med bilden av att män låg bakom nästan alla vetenskapliga framsteg. Bilden korrigeras och kvinnliga insatser lyfts fram. Gott så. Men så har vi till slut en situation där (främst ungt kvinnligt) folk tror att var och varannan upptäckt orkestrerades av kvinnor i periferin. Inte en gubbe kan föras på tal utan att det ska påpekas hur han hade en kärring som korrläste hans texter emellanåt.
Citera
2023-08-26, 09:17
  #19
Medlem
Rotwangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Samtidigt kan man tänka att den där pendeln ibland svänger för långt åt andra hållet. Att det blir en "sanning" att medeltiden inte på nåt sätt var mörk. Och man tänker till slut att visst, okej, men kom igen. Det talas om en renässans av en anledning.

Det finns andra exempel. Vi matades med bilden av att män låg bakom nästan alla vetenskapliga framsteg. Bilden korrigeras och kvinnliga insatser lyfts fram. Gott så. Men så har vi till slut en situation där (främst ungt kvinnligt) folk tror att var och varannan upptäckt orkestrerades av kvinnor i periferin. Inte en gubbe kan föras på tal utan att det ska påpekas hur han hade en kärring som korrläste hans texter emellanåt.

En intressant sak i sammanhanget är att uttrycket "den mörka medeltiden " myntades av historiker som menade att det var så ont om skriftliga källor från den tidiga medeltiden.
Uttrycket har senare missuppfattas som att det menade att medeltiden var en särskilt mörk tid.

Samma sak är det med "månens mörka sida" som många tolkat som att den bokstavligt är mörk.
Citera
2023-08-26, 09:41
  #20
Medlem
Gud/krafter från ovan som påverkar oss på det sättet, är myt, folk tror på någonting i säcken, och det är inte Gud, det är grisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in