• 1
  • 2
2023-08-28, 17:09
Medlem
Finns det många hemlighållna massakrer begångna av de allierade?

Föreligger det på grund av allierades övergrepp en risk för att revisionismen eldas på?

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-80-years.html

Citat:
How 46 German POWs were shot in cold blood by French Resistance fighters after digging their own graves... DAVID JONES talks to the last living witness of an unspeakably desperate act kept secret for almost 80 years

What makes this story even more disturbing, however, and explains the secrecy that surrounds it, is that the victims of the massacre were all Germans — bar the woman, who was French

This grisly affair might have surfaced in 1969, had the local authorities not suppressed it

historian Herve Dupuy fears M. Reveil's confession will be used to 'fuel revisionism' by those seeking to undermine the valiant fight against fascism.

Citera
2023-08-28, 17:40
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepticism
Finns det många hemlighållna massakrer begångna av de allierade?

Föreligger det på grund av allierades övergrepp en risk för att revisionismen eldas på?

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-80-years.html
Att miljontals tyskar utsattes för mer eller mindre "omänskliga" repressalier efter kapitulationen är tämligen välkänt.
Enskilda fall som kommer i ljuset 80 år senare lär inte förändra folks generella attityd till tyskarnas skuld i andra världskriget.
Citera
2023-08-30, 23:35
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Du sätter omänskliga inom citationstecken?
Eftersom jag menar att brutala repressalier efter ett krig är synnerligen mänskliga.
Det ligger tyvärr i vår natur, vilket vår historia tydligt visar.

Andra brukar beskriva brutala repressalier som "omänskliga repressalier", vilket jag (något otydligt) gjorde mig lustig över.

Alltså: "Omänsklighet" är (tyvärr) något av det mänskligaste som finns.
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Men intressant med utgrävningar, finns många fler ställen där sådana skulle ge intressanta bevis kring om vad som skedde i ena eller andra riktningen, fast vissa motsätter sig starkt sådant kring platser som många MSM-understödda myter härstammar ifrån.
Det är absolut intressant och arkeologiska fynd som påvisar massakrer begångna mot (både civila och militära) tyskar kommer gissningsvis bara att bli vanligare och vanligare, i takt med teknologiska och akademiska framsteg, samt att själva forskningen blir mindre tabubelagd.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-08-30 kl. 23:40.
Citera
2023-09-01, 00:18
Medlem
Skogsvattes avatar
Det är anmärkningsvärt att krigsbrott och omänskliga, satanistiska övergrepp på tyskar under andra världskriget ofta slätas över, bortförklaras och rättfärdigades med att tyskarna var ett ondskefullt folkslag som förtjänade att dödas och torteras (se t.ex. "debatten" kring Dresden-terrorbombningarna).

Detta specifika krigsbrott sätter även förintelselegenden i en helt annan dager, eftersom det bekräftar att de allierade staterna gjorde allt i sin makt för att begrava information som var till tyskarnas fördel och som bevisade allierade krigsbrott och övergrepp.

"Vinnarna skriver historien" är en truism som inte kan upprepas för ofta.
Citera
2023-09-01, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det är anmärkningsvärt att krigsbrott och omänskliga, satanistiska övergrepp på tyskar under andra världskriget ofta slätas över, bortförklaras och rättfärdigades med att tyskarna var ett ondskefullt folkslag som förtjänade att dödas och torteras (se t.ex. "debatten" kring Dresden-terrorbombningarna).

Detta specifika krigsbrott sätter även förintelselegenden i en helt annan dager, eftersom det bekräftar att de allierade staterna gjorde allt i sin makt för att begrava information som var till tyskarnas fördel och som bevisade allierade krigsbrott och övergrepp.

"Vinnarna skriver historien" är en truism som inte kan upprepas för ofta.

Det är bara korkade idioter som tjatar om att ”vinnaren skriver historien”, därför att det stämmer inte annat än ev i tidiga skeden när informationen är knapphändig, och det handlar om att diktaturer eller styren med liknande filosofi är inblandade.

Mer info kommer alltid i dagen med tiden, inte minst via arbete av etablerad forskning.

Att det förekom övergrepp, även extremt grova, på tyskar, även civila, och även på helt oskyldiga människor, är ett faktum som historievetenskapen försökt släta över.

Dock är det förståeligt (men ingen ursäkt) att oskyldiga människor som själva utsatts för extrema övergrepp (liknande de som naziregimen utsatte judar och andra för, och som p g a grotesk propaganda från naziregimen gjorde att tyvärr även många civila tyskar drogs med i och utförde övergrepp mot oskyldiga människor ink tyska medborgare) när gör hämndaktioner i t ex krigssituationers slutskeden och efterspel.
Men man får inte glömma att dessa repressalier etc knappast skulle skett om inte naziregimen bedrivit sin indoktrinerande hatpropaganda och utrotningsförsök på bl a judarna.

Du nämner Dresden, så bra. Kan du då redovisa för dödstalen där, t ex vad hävdade naziregimens propagandamaskin med Göbbels i täten….? Och vad har man efter att seriös forskning gjort sitt landat på för siffror idag…?

Att du själv och alla andra förnekare i alla tider har försök släta över och bortförklara naziregimens ohyggliga övergrepp mot mänskligheten, med försök till folkmord, och en massa annan jävelskap, trots att bevisen är massiva för att dessa hemskheter skedde.

När det gäller övergrepp mot tyskar eller andra av den allierade sidan så är det inget som etablerad forskning försökt undanhålla, då det pratats om det i alla tider och skrivits böcker etc.
Citera
2023-09-01, 16:46
Medlem
UT64s avatar
Så ockupationsmakten i Frankrike blev utsatta för grymheter av fransmännen.. Vilket är fullt naturligt och normalt. Tyskarna var nämligen världsmästare i att begå grymheter på de territorier som de erövrade under kriget. 1945 när luften gått ur tyska krigsmakten blev det tyskarnas tur att att bli utsatta. Som man sår får man skörda.

Var det rätt och riktigt att utrota tyskar? Nej, men helt stilenligt väntat. Och det där med "segrarna skriver historien" är mest något som kommunister annat pack svamlar om för att ursäkta det ena eller andra folkmordet.
Citera
2023-09-01, 21:49
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är bara korkade idioter som tjatar om att ”vinnaren skriver historien”, därför att det stämmer inte annat än ev i tidiga skeden när informationen är knapphändig, och det handlar om att diktaturer eller styren med liknande filosofi är inblandade.

Mer info kommer alltid i dagen med tiden, inte minst via arbete av etablerad forskning.

Att det förekom övergrepp, även extremt grova, på tyskar, även civila, och även på helt oskyldiga människor, är ett faktum som historievetenskapen försökt släta över.

Dock är det förståeligt (men ingen ursäkt) att oskyldiga människor som själva utsatts för extrema övergrepp (liknande de som naziregimen utsatte judar och andra för, och som p g a grotesk propaganda från naziregimen gjorde att tyvärr även många civila tyskar drogs med i och utförde övergrepp mot oskyldiga människor ink tyska medborgare) när gör hämndaktioner i t ex krigssituationers slutskeden och efterspel.
Men man får inte glömma att dessa repressalier etc knappast skulle skett om inte naziregimen bedrivit sin indoktrinerande hatpropaganda och utrotningsförsök på bl a judarna.

Du nämner Dresden, så bra. Kan du då redovisa för dödstalen där, t ex vad hävdade naziregimens propagandamaskin med Göbbels i täten….? Och vad har man efter att seriös forskning gjort sitt landat på för siffror idag…?

Att du själv och alla andra förnekare i alla tider har försök släta över och bortförklara naziregimens ohyggliga övergrepp mot mänskligheten, med försök till folkmord, och en massa annan jävelskap, trots att bevisen är massiva för att dessa hemskheter skedde.

När det gäller övergrepp mot tyskar eller andra av den allierade sidan så är det inget som etablerad forskning försökt undanhålla, då det pratats om det i alla tider och skrivits böcker etc.

Du är tamejfan helt skamlös. Istället för att diskutera trådämnet, dvs. tyska krigsfångar som mördades under obeskrivligt brutala former av franska partisanbarbarer, så förskjuter du diskussionen till tårdrypande utlägg om påstådda tyska gasningar av judar. Skärp dig! Om någon av dessa franska mördare fortfarande är i livet är det av högsta vikt att de ställs till svars. Inga "men judarna då". Ingen orkar lyssna på fler av dina överslätande och ursäktande krumbukter. Detta är vidrigt. Att händelsen uppdagas först 80 år senare är nästan ofattbart, men demonstrerar västmakternas desperation i att mörka sina egna brutaliteter och övergrepp för att förstora påstådda tyska övergrepp.

Nej, det är inte och kommer aldrig att bli "förståeligt" att tvinga krigsfångar att gräva sina egna gravar och sedan slakta dem i berått mod.
Citera
2023-09-02, 20:58
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Du är tamejfan helt skamlös. Istället för att diskutera trådämnet, dvs. tyska krigsfångar som mördades under obeskrivligt brutala former av franska partisanbarbarer, så förskjuter du diskussionen till tårdrypande utlägg om påstådda tyska gasningar av judar. Skärp dig! Om någon av dessa franska mördare fortfarande är i livet är det av högsta vikt att de ställs till svars. Inga "men judarna då". Ingen orkar lyssna på fler av dina överslätande och ursäktande krumbukter. Detta är vidrigt. Att händelsen uppdagas först 80 år senare är nästan ofattbart, men demonstrerar västmakternas desperation i att mörka sina egna brutaliteter och övergrepp för att förstora påstådda tyska övergrepp.

Nej, det är inte och kommer aldrig att bli "förståeligt" att tvinga krigsfångar att gräva sina egna gravar och sedan slakta dem i berått mod.

Du är tamejfan helt skamlös. Istället för att diskutera trådämnet, dvs. tyska krigsfångar som mördats under brutala former av fransk motståndsrörelse, så förskjuter du diskussionen till det gamla vanliga för dig, judehat och gasning av judar som du föraktfullt kallar påstådd.
Att du dessutom, helt utan källhänvisning byter ut TS "French Resistance fighters" till " franska partisanbarbarer," visar hur oseriös och lögnaktig du är.

Det är naturligtvis självklart att krigsförbrytelser som denna ska undersökas och om möjligt ta de skyldiga inför domstol.

Tror det är få som anser något annat, även om du naturligtvis försöker ta billiga poäng.

Varför har det inte skett?
"Att händelsen uppdagas först 80 år senare är nästan ofattbart, men demonstrerar västmakternas desperation i att mörka sina egna brutaliteter och övergrepp för att förstora påstådda tyska övergrepp."

Så kanske det kan vara. Ligger kanske i sakens natur att den slagne fiendens övergrepp granskas mer än de egnas.
Ofattbart? Knappast, men jag håller med om att det är illa.

Få eller inga orkar dock lyssna på dina överslätande lögner och ursäktande krumbukter där ditt judehat tydligt lyser igenom. Vidrigt helt enkelt att du försöker ta poäng från Förintelsen, från dessa helt andra brott.

"Nej, det är inte och kommer aldrig att bli "förståeligt....."

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4mnd

Oavsett vad du tror och tycker så ligger hämnden djupt inne i människans själ.

"Hämnd är ett vanligt motiv till privat och samhälleligt straff, antingen för att "bli kvitt" eller enligt principen om lex talionis. "

Läs på lite om 'lex talionis' så kanske poletten ramlar ner även hos dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talionprincipen

Talionprincipen (lat. jus talionis, av lat. talis, "sådan"), inom juridiken vedergällningsrätt, är en princip, enligt vilken man i äldre tider reagerade mot brottsliga gärningar. Principen går ut på att en rättskränkning skall mötas med ett ont som såvitt möjligt är lika med det som rättskränkningen medfört.

Så även om det kan anses vara förkastligt så är det något de flesta kan begripa förekommer.
Man behöver alls inte sympatisera med händelsen dock.

För att se en aktuell händelse, kan vi titta på frigivningen av Tony Olsson och Jackie Arklöv, den senare kan släppas fri 2026 enl nyheterna.

Många skulle vilja att de två ruttnade bort förevigt (livstid) i fängelset, eller kanske tom togs av daga.
Andra anser att det är dags att de släpps ut nu.
Båda ståndpunkterna är förståeliga och begripliga, men i vårt land skiljer sig den allmänna inställningen om mördare från vad andra länder anser.

Men sånt har väl du svårt att förstå.

/VV
Citera
2023-09-02, 22:54
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Att du dessutom, helt utan källhänvisning byter ut TS "French Resistance fighters" till " franska partisanbarbarer," visar hur oseriös och lögnaktig du är.

Partisaner som kidnappar krigsfångar, tvingar dem att gräva sina egna gravar och sedan avrättar dem i berått mod kommer jag fortsätta kalla barbarer alldeles oavsett hur "naturligt" och "förståeligt" det är för dig att döda och tortera tyskar.

Citat:
Tror det är få som anser något annat, även om du naturligtvis försöker ta billiga poäng.

Du befinner dig på ett revisionistforum tillägnat förintelsemyten, och har på allvar mage att anklaga mig för att "ta billiga poäng" på ett olagligt och barbariskt massmord på tyskar?! Hela dina existens på detta forum handlar om att ta billiga poäng på att åberopa ett påhittat folkmord på judar för att anklaga "tyskarna" och "nazisterna" för omänsklighet.

Citat:
Så kanske det kan vara. Ligger kanske i sakens natur att den slagne fiendens övergrepp granskas mer än de egnas.
Ofattbart? Knappast, men jag håller med om att det är illa.

Ett anmärkningsvärt erkännande. Tack.

Citat:

Vilket så klart gör barbariska massmord på tyska krigsfångar, där de tvingades gräva sina egna gravar innan de slaktades i berått mod, "förståeligt", "naturligt" och "djupt inne i människans själ".

Jag börjar skönja personliga trauman bakom ditt nästan ofattbara hat mot tyskar (och, får man anta, andra vita européer som inte tillber vid judars fötter). Står allt rätt till?

Citat:
Läs på lite om 'lex talionis' så kanske poletten ramlar ner även hos dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talionprincipen

Talionprincipen (lat. jus talionis, av lat. talis, "sådan"), inom juridiken vedergällningsrätt, är en princip, enligt vilken man i äldre tider reagerade mot brottsliga gärningar. Principen går ut på att en rättskränkning skall mötas med ett ont som såvitt möjligt är lika med det som rättskränkningen medfört.

Din lilla hycklare. Jag har talat om vedergällningsaktioner i många år på exakt detta forum. Jag har påpekat att tyskarna identiferade judar som särskilt insyltade i östeuropeiska/bolsjevikiska partisangrupper och att tyskarnas vedergällningsaktioner i partisantunga områden bakom fronten var lagliga och rättfärdigade enligt internationell rätt. Ni hånskrattade åt allt detta, och påstod att det i själva verket handlade om blodtörstiga tyska soldater som dödade "fredliga sojvetiska medborgare" och "judar" som en slags underhållning.

Men nu, när dödsoffren är tillfångatagna tyska soldater som lagt ned sina vapen, så är massmorden plötsligt rättfärdigade under lex talionis?! Du är tamejfan vidrig.
Senast redigerad av Skogsvatte 2023-09-02 kl. 23:23.
Citera
2023-09-02, 23:03
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ett anmärkningsvärt erkännande. Tack.

Din lilla hycklare.

Men nu, när dödsoffren är tillfångatagna tyska soldater som lagt ned sina vapen, så är massmorden plötsligt rättfärdigade under lex talionis?! Du är tamejfan vidrig.

Jag? Hycklare?
Jag har i snart 20 år i denna avdelning framfört att krigsförbrytare ska inför domstol.
Din sida, och förmodligen du själv (orkar inte kolla upp din statistik i ämnet just nu) också, brukar ju framhålla att förövarna är för gamla.
Bu hu buhu de är ju 80 år bu hu buhu, de ska inte behöva ställas inför skranket buhu buhu.

Men nu passar det minsann.
Det finns en hycklare och det är du, hur mycket du än förnekar även det.

"så är massmorden plötsligt rättfärdigade"

Nej, hade du läst vad jag skrev hade du kanske(?) fattat att jag inte alls anser det.
Så här skrev jag med FET STIL så att du kanske kanske skulle se det.

Det är naturligtvis självklart att krigsförbrytelser som denna ska undersökas och om möjligt ta de skyldiga inför domstol.

Men i din iver att sabla ner mig tog du till en av dina vanliga lögner.

/VV
Citera
2023-09-02, 23:32
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag? Hycklare?
Jag har i snart 20 år i denna avdelning framfört att krigsförbrytare ska inför domstol.
Din sida, och förmodligen du själv (orkar inte kolla upp din statistik i ämnet just nu) också, brukar ju framhålla att förövarna är för gamla.
Bu hu buhu de är ju 80 år bu hu buhu, de ska inte behöva ställas inför skranket buhu buhu.

Men nu passar det minsann.
Det finns en hycklare och det är du, hur mycket du än förnekar även det.

"så är massmorden plötsligt rättfärdigade"

Nej, hade du läst vad jag skrev hade du kanske(?) fattat att jag inte alls anser det.
Så här skrev jag med FET STIL så att du kanske kanske skulle se det.

Men i din iver att sabla ner mig tog du till en av dina vanliga lögner.

Och där kom bortförklaringarna som ett brev på posten. Jag låter läsarna reflektera över följande kommentarer från dig, och kontrastera dem mot dina ständiga och stundtals nästan sektliknande utfall mot tyskarnas påstådda beteende under kriget.
Och:
Så även om det kan anses vara förkastligt så är det något de flesta kan begripa förekommer.
Otroligt. Vidrigt. Hyckleri.
Citera
2023-09-02, 23:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Och där kom bortförklaringarna som ett brev på posten. Jag låter läsarna reflektera över följande kommentarer från dig, och kontrastera dem mot dina ständiga och stundtals nästan sektliknande utfall mot tyskarnas påstådda beteende under kriget.
Och:
Otroligt. Vidrigt. Hyckleri.

Som en humla från blomma till blomma.
Tråden handlar om en (flera) massaker av tyska soldater under och efter WW2.
Inte om mig.

Jag vidhåller att jag skrivit och påstått att detta (massakern) är skit och att sådan inte är acceptabelt och att förövarna ska inför domstol om så är möjligt och om man finner att dessa brott begåtts.
Du däremot försöker hela tiden använda dessa brott till att vrida till dem till din vanliga agenda av lögner och judehat.

Kom igen nu och håll dig till trådens topic.
Tex kan du kanske svara på varför du anser att dessa förövare ska straffas, medans du varit tyst, eller till och med kanske påstått som dina fränder, att de tyska förövare som överlevt eller nyligen avlidit inte ska eller skulle straffas?
Det kanske läsarna skulle tycka vara intressant att få din vinkling på, istället för det andra OT du svammlar om.

/VV
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in