• 1
  • 2
2023-09-04, 12:31
Medlem
Jag kollade om ett avsnitt igår från Snabba Cash på Netflix och något slog mig hur hemsk livsstilen är i förorten.

Jag har därmed några frågor till er som kommer därifrån eller har en partner från förorten eller för den delen jobbat på fritidsgårdar eller skola där.

1. Hur många känner till vad Vi på Saltkråkan handlar om?
2. Känner de till order "Tjillevippen" och var den kommer ifrån?
3. Läser de böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?
4. Kan de sjunga någon vers i en jullåt felfritt som Staffan var en stalledräng?
5. Har de plockat lingon ute i skogen?
6.Har de upplevt vedeldad bastu?
7. Har de åkt skidor eller skridskor någon gång?

Bara en fundering. Vilka kan svara på dessa?
Senast redigerad av Plukke 2023-09-04 kl. 13:14.
Citera
2023-09-04, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag kollade om ett avsnitt igår från Snabba Cash på Netflix och något slog mig hur hemsk livsstilen är i förorten.

Jag har därmed några frågor till er som kommer därifrån eller har en partner från förorten eller för den delen jobbat på fritidsgårdar eller skola där.

2. Känner de till order "Tjillevippen" och vad den kommer ifrån?
3. Läser se böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?
4. Kan de sjunga någon vers i en jullåt felfritt som Staffan var en stalledräng?

Nej, nej och nej på resterande frågor. Jag känner många som bor i förorter
Citera
2023-09-04, 12:38
Avstängd
Citat:

3. Läser se böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?

8. Är simkunniga?
9. Kan spela fotboll utan att filma?
Citera
2023-09-04, 12:39
Medlem
note-its avatar
De där kriterierna är ju något som du hittat på. Vad säger det om svensk barnkultur? Alla som är födda i Sverige kan allt det du rapar upp. Frågan är om du själv kan det?
Citera
2023-09-04, 12:43
Medlem
Citat:

Har umgåtts en hel del med människor från Orten.

För de flesta är svaret Nej på samtliga frågor.
En del av de yngre har kanske lärt sig någon julsång i skolan eller åkt skridskor med skolan.
Några få har åkt skidor (kvinnor som haft svensk partner)
I övrigt: Nej.

Samtidigt undrar jag hur många svenska ungdomar i dag som känner till "Tjillevippen" eller plockat lingon i skogen. Antagligen en minoritet
Citera
2023-09-04, 12:51
Medlem
Sagodjurs avatar
Invandrarungarna kollar väl samma grejer som svenska ungar på youtube och tiktok

Ingen jävel bryr sig om astrid lindgren osv oavsett svensk eller osvensk
Citera
2023-09-04, 12:54
Bannlyst

Du är nog ensam om 3an, jag har helt glömt Tjillevippen.
Vem fan plockar lingon? lätt det osexigaste bäret du kan plocka och långt efter svamp.
Jag har tvingats till skidåkning och skridskor, men då jag inte suger kuk så la jag av med det

Du kan inte göra en subjektiv lista på vad "svenskhet" är, smått efterblivet att man tror sig vara referenspunkten för alla svenskar....
Citera
2023-09-04, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
De där kriterierna är ju något som du hittat på. Vad säger det om svensk barnkultur? Alla som är födda i Sverige kan allt det du rapar upp. Frågan är om du själv kan det?

Svar ja , är uppväxt på landet och just nu jagar mina föräldrar.
Citera
2023-09-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Invandrarungarna kollar väl samma grejer som svenska ungar på youtube och tiktok

Ingen jävel bryr sig om astrid lindgren osv oavsett svensk eller osvensk

Hemsk utveckling måste jag medge. Att ungar spenderar på att kolla på Megic Mike än Svt draken.
Citera
2023-09-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Har umgåtts en hel del med människor från Orten.

För de flesta är svaret Nej på samtliga frågor.
En del av de yngre har kanske lärt sig någon julsång i skolan eller åkt skridskor med skolan.
Några få har åkt skidor (kvinnor som haft svensk partner)
I övrigt: Nej.

Samtidigt undrar jag hur många svenska ungdomar i dag som känner till "Tjillevippen" eller plockat lingon i skogen. Antagligen en minoritet

De som anses bevara svensk kultur vet vad Tjillevippen är och har föräldrar som brinner för friluftsliv.

Har plockat alla bär och min morfar har lärt upp mig hur man täljer en trädkniv.

Har tillochmed gjort en samisk kniv gjort av renhorn.
Citera
2023-09-04, 13:21
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

2. Känner de till order "Tjillevippen" och var den kommer ifrån?
3. Läser de böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?

Hur mycket vet barn i förorten om Sverige och svensk kultur?

Svaret är inget alls då det inte längre är relevant i "nya moderaternas" "nya Sverige", tidigare "nya socialdemokraternas" "nya Sverige".
Senast redigerad av RobbanUC 2023-09-04 kl. 13:26.
Citera
2023-09-04, 13:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Bra lista. Skulle kanske skrivit kantareller istället för lingon för det är nog mer utbrett idag än lingon, även om en hel del svenska ungdomar inte heller plockat svamp.

Det som pågår är ett folkmord. Att ett folk blir av med sin kultur, sina värderingar, sitt sätt att leva och dessutom mer och mer blir minoriteter i sitt eget land är själva definitionen på ett folkmord. Det är nästan lika illa i alla andra vita kristna länder. Jag tippar att det kommer komma en våldsam motreaktion och att de som ligger bakom kommer få det hett om öronen. Våra förrädare till politiker och journalister kan nog skippa att pensionsspara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in