2023-09-04, 14:00
Medlem
nittinies avatar
Vad är Tjillevippen?
Googlar inte.
Citera
2023-09-04, 14:03
Medlem
Det där är nog väldigt mycket en åldersfråga. För medelålders till äldre kan det där fortfarande fungera som någon form av lista över svensk kultur. För barn och ungdomar i storstäderna tror jag knappast det längre. Det kan även fungera för barn som bor ute på landsbygden där det är närmare till skog och mark. Inte för förortsungarna.

Jag trodde att Astrid Lindgren fortfarande var något som de flesta föräldrar läste för eller med sina barn. I vart fall om man är eller vill anse sig vara svensk. Elsa Beskow kanske är lite överkurs i den meningen. Men hur är det med Alfons? Men det är nog så att det kanske mer är för barn i säg 4-5 års ålder och därefter ersätts deras kulturintag med TikTok och annat.

Jag har inte sett hela Snabba Cash, eller läst böckerna. Men jag insåg att jag, som någon medelålders bonnläpp, i praktiken inte fattade hälften av sakerna de talade om. Jag fick förstå dem av sammanhanget, inte orden som kom ur deras mun. Det var i praktiken som att förortspersonerna pratade ett helt främmande språk. I den meningen har vi nog inte mycket kulturell gemenskap kvar. Kulturell gemenskap för hela landet finns helt enkelt inte längre, det fanns kanske i någon mening mer förut när det i vart fall fanns gemensamma drag från norr till söder. Vi såg samma saker, läste samma saker osv. Men som sagt det finns nog inte längre.

Fan vad folk här hatar Lingon. Det är ju extremt gott. Bättre än en massa svamp. Dock inte lika gott som Blåbär. Men överlag. Är du uppvuxen i en betongförort så är nog inte att plocka bär eller svamp en del av din kultur. Ibland undrar man om de ens sett levande djur som typ en ko eller ett får.

Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Vad är Tjillevippen?
Googlar inte.

Med reservation för stavningen. Läs mer Astrid Lindgren. Vilket då som sagt inte längre verkar vara svensk kulturkanon. Så det förklarar väl bortfallet.
Senast redigerad av 101000111 2023-09-04 kl. 14:05.
Citera
2023-09-04, 15:11
Medlem
Jag är tvärsvensk och bommar 3 av 7.
Citera
2023-09-04, 15:11
Medlem
Förortsbarn har koll på alkohol, gris och zlatan vad jag vet. Sen är ju en annan fråga hur mycket dom bryr sig om svensk kultur. Är dom ens intresserade?
Citera
2023-09-04, 15:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
9. Kan spela fotboll utan att filma?

Varenda mobil har ju kamera med filmningsfunktion numera, så det filmas nog en hel del på träningarna.
Citera
2023-09-04, 16:34
Medlem
VillBaraChillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag kollade om ett avsnitt igår från Snabba Cash på Netflix och något slog mig hur hemsk livsstilen är i förorten.

Jag har därmed några frågor till er som kommer därifrån eller har en partner från förorten eller för den delen jobbat på fritidsgårdar eller skola där.

1. Hur många känner till vad Vi på Saltkråkan handlar om?
2. Känner de till order "Tjillevippen" och var den kommer ifrån?
3. Läser de böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?
4. Kan de sjunga någon vers i en jullåt felfritt som Staffan var en stalledräng?
5. Har de plockat lingon ute i skogen?
6.Har de upplevt vedeldad bastu?
7. Har de åkt skidor eller skridskor någon gång?

Bara en fundering. Vilka kan svara på dessa?

Arton årig etnisk bosnisk och är född och uppväxt i en förort. Är själv kulturell svensk och andra behandlar mig som det.

1. Ingen aning vad det är. På min tid var det Martin Morning, Meckar Micke och diverse barnprogram som gällde.
2. Typ. Min SO-lärare gillade att peta mig i sidan och säga tjillevippen.
3. Känner igen det lite. Tror jag läste det på dagis.
4. Ja, det är klart.
5. Nej. Inte haft behov av lingon.
6. För fattig för det; men jag har varit i bastu.
7. Inte skidor - jag är för fattig - men har testat på skridskor i skolan. Gillar inte det, dock.

Det hjälpte att min moder flyttade mig till ett väldigt svensk skola. Det är jag tacksam för.
Citera
2023-09-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Förortsbarn har koll på alkohol, gris och zlatan vad jag vet. Sen är ju en annan fråga hur mycket dom bryr sig om svensk kultur. Är dom ens intresserade?
har de inte lässtunder på lågstadiet där de läser tex Elss Beskow och Astrids Lindgrens böcker samt Alfons Åberg?
Citera
2023-09-04, 16:38
Medlem
Citat:
De som anses bevara svensk kultur vet vad Tjillevippen är och har föräldrar som brinner för friluftsliv.

Har plockat alla bär och min morfar har lärt upp mig hur man täljer en trädkniv.

Har tillochmed gjort en samisk kniv gjort av renhorn.

Jo, så är det för många svenska barn, men långt ifrån alla. En hel del som var självklart för oss som växte upp på 70- och 80-talen håller nog på att falla i glömska.

Även många svenska barn matas med amerikansk skräpkultur samt det absolut mest lättsmälta svenska, typ Idol. Tror det finns hyfsat många svenska barn som inte vet vilka Tjorven och Båtsman är heller, men som kanske däremot kan några av Einars texter om att "sarra i orrar" osv.
Citera
2023-09-04, 16:45
Medlem
Citat:
Jag kollade om ett avsnitt igår från Snabba Cash på Netflix och något slog mig hur hemsk livsstilen är i förorten.

Jag har därmed några frågor till er som kommer därifrån eller har en partner från förorten eller för den delen jobbat på fritidsgårdar eller skola där.

1. Hur många känner till vad Vi på Saltkråkan handlar om?
2. Känner de till order "Tjillevippen" och var den kommer ifrån?
3. Läser de böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?
4. Kan de sjunga någon vers i en jullåt felfritt som Staffan var en stalledräng?
5. Har de plockat lingon ute i skogen?
6.Har de upplevt vedeldad bastu?
7. Har de åkt skidor eller skridskor någon gång?

Bara en fundering. Vilka kan svara på dessa?

Intressanta frågor. Vet vuxna invandare något om oss svenskar i samma ålder någonting om våran uppväxt och händelser som vi delar.

Nä så klart inte. Därför har vi inte så mycket gemensamt. Att dela upplevelser att ha gemensamma minnen är viktigare än vad många inser.

Att gå till kyrkan vid julavslutning och inför skolavslutningen sjunga psalmer och lyssna på prästen som så vackert pratade om att vara på ledigheten. Att passa på att njuta av barndomen och ungdomen. Att se det vackra i naturen inför våren sommaren. Det var ofta vackra predikningar.

Att få se på Ingemar Stenmark under lektionstid
Den stolthet man kände över Sverige.

Björn Borg Ingemar Stenmark ABBA SAAB Volvo industrin och all inovation svenskarna hade. Varven stridsflygplanen och mycket mera.
Olåsta dörrar hederlighet flit och pliktkänsla
Låg brottslighet.

Vad återstår idag av detta. INGENTING.

Det är en skam att Sverige har förändrats till det inferno det är idag.
Citera
2023-09-04, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Intressanta frågor. Vet vuxna invandare något om oss svenskar i samma ålder någonting om våran uppväxt och händelser som vi delar.

Nä så klart inte. Därför har vi inte så mycket gemensamt. Att dela upplevelser att ha gemensamma minnen är viktigare än vad många inser.

Att gå till kyrkan vid julavslutning och inför skolavslutningen sjunga psalmer och lyssna på prästen som så vackert pratade om att vara på ledigheten. Att passa på att njuta av barndomen och ungdomen. Att se det vackra i naturen inför våren sommaren. Det var ofta vackra predikningar.

Att få se på Ingemar Stenmark under lektionstid
Den stolthet man kände över Sverige.

Björn Borg Ingemar Stenmark ABBA SAAB Volvo industrin och all inovation svenskarna hade. Varven stridsflygplanen och mycket mera.
Olåsta dörrar hederlighet flit och pliktkänsla
Låg brottslighet.

Vad återstår idag av detta. INGENTING.

Det är en skam att Sverige har förändrats till det inferno det är idag.

Hur skulle Rinkeby centrum reagera om man spelade Abba där mitt i torget?
Citera
2023-09-04, 17:33
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Nej på samtliga , finns undantag
Citera
2023-09-04, 18:58
Medlem
bulletproofsouls avatar
Intressant frågeställning. Jag kan svara ja på alla TS frågor men inser snabbt att vissa av dem kanske inte är relevanta idag för den yngre generationen. Det skulle sannolikt behövas ca två- trehundra frågor där man har 50% "ja svar" för att anses vara hyfsat välbevandrad i den svenska kulturen.

Man ska lägga till populärkultur, litteratur, film, musik, händelser och företeelser, kändisar samt sport i dessa frågor men även historia, samhällsvetenskap, politik, ekonomi odyl.

De ska också finnas en hel del frågor om geografi och natur och om traditioner och kultur.

Slutligen bör det finnas frågor om initieringsriter och gemensamma upplevelser. Men det menar jag som tex konfirmationsläger, första fyllan och annat som har med alkohol att göra, festival besök, åkt epa traktor, midsommarfirande, påskfirande, valborg, kräftskiva, surströmmingsskiva, julbord, smörgåsbord, luciafirande, tälta vid en sjö i skogen som tonårsgäng, varit på Grönan och Liseberg, solsemester, skidsemester, vandrat i fjällen, fiskat vid en skogstjärn, plockat bär och svamp i skog. Grillat korv och vandrat i skogen. Hugga ved. Bastubad. Klippa gräsmattan. Har man sett en bandymatch. Har man varit på Ishockeymatch. Kollat på Rally. Spelat Golf. Bilbingo. Har man dansat till dansband. Åkt långfärdsskidor, Långfärdsskidskor, slalom. Har man varit ute i skärgården på sommaren.

Finns en massa sådana här erfarenheter som var och en är en bagatell men som faktiskt definierar dig sammantaget. Det som inte upplevt flertalet av de saker som jag som hastigast nämner ovan har missat eller står utanför majoritetens erfarenhetsbank men det finns naturligtvis hundratals exempel att välja mellan.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-09-04 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in