2023-09-04, 19:00
Medlem
Snabba cash är film/serie.
Citera
2023-09-04, 19:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur skulle Rinkeby centrum reagera om man spelade Abba där mitt i torget?

ABBA är universell i det närmaste klassisk musik numera som jag tror skulle mottas positivt. Det som är intressant är att se den förvåning av att det finns en världskänd grupp som heter ABBA och som är svensk.
Citera
2023-09-04, 19:52
Moderator
Ancistruss avatar
Jag tror det är extremt få barn och tonåringar från förorten med invandrarbakgrund som skulle svara ja på samtliga av dessa saker eller ens någon mer än pkt 4, d.v.s. att de i skolan lärt sig någon julsång.

Men långt ifrån alla barn och tonåringar med svensk bakgrund skulle svara ja på allt det heller, mycket av det som nämns i trådstarten är nog lite passé idag.
Citera
2023-09-04, 20:40
Medlem
Citat:
Jag kollade om ett avsnitt igår från Snabba Cash på Netflix och något slog mig hur hemsk livsstilen är i förorten.

Jag har därmed några frågor till er som kommer därifrån eller har en partner från förorten eller för den delen jobbat på fritidsgårdar eller skola där.

1. Hur många känner till vad Vi på Saltkråkan handlar om?
2. Känner de till order "Tjillevippen" och var den kommer ifrån?
3. Läser de böcker från Elsa Beskows värld med blåbärsungar och hatthuset med mera?
4. Kan de sjunga någon vers i en jullåt felfritt som Staffan var en stalledräng?
5. Har de plockat lingon ute i skogen?
6.Har de upplevt vedeldad bastu?
7. Har de åkt skidor eller skridskor någon gång?

Bara en fundering. Vilka kan svara på dessa?

Det är väldigt få barn under 10 år, i dagens samhälle, som vet något om Astrid Lindgrens sagor (mer än Pippi). Beskows sagovärld försvann för mer än 20 år sedan. Jag tror inte heller att DU kan sjunga en staffanvisa felfritt, då det finns hela 40 versioner av den och den visan är unik i varje by och socken. Ingen stadsbo (förorten inräknad) har någonsin badat bastu på riktigt vis. Stadsbarn brukar heller inte vara skogsvana, så lingon lär de inte ha plockat.
Citera
2023-09-04, 20:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Bra lista. Skulle kanske skrivit kantareller istället för lingon för det är nog mer utbrett idag än lingon, även om en hel del svenska ungdomar inte heller plockat svamp.

Det som pågår är ett folkmord. Att ett folk blir av med sin kultur, sina värderingar, sitt sätt att leva och dessutom mer och mer blir minoriteter i sitt eget land är själva definitionen på ett folkmord. Det är nästan lika illa i alla andra vita kristna länder. Jag tippar att det kommer komma en våldsam motreaktion och att de som ligger bakom kommer få det hett om öronen. Våra förrädare till politiker och journalister kan nog skippa att pensionsspara.
Håller med.
Hoppas hoppas.
Citera
2023-09-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror det är extremt få barn och tonåringar från förorten med invandrarbakgrund som skulle svara ja på samtliga av dessa saker eller ens någon mer än pkt 4, d.v.s. att de i skolan lärt sig någon julsång.

Men långt ifrån alla barn och tonåringar med svensk bakgrund skulle svara ja på allt det heller, mycket av det som nämns i trådstarten är nog lite passé idag.

Jag vet att det finns många svenskar som har varit uppväxta i Farsta som aldrig har fått uppleva skidåkning ute i naturen eller ens följt med på älgjakt. Så helt förståeligt.

Men Elsa Beskows böcker tycker jag att någon bör ha bläddrat i.
Citera
2023-09-04, 20:43
Avstängd
YP4XQs avatar
Kan man lära sig kultur eller är det något man lever sig in i och blir en del av?
Citera
2023-09-04, 20:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Jag vet att det finns många svenskar som har varit uppväxta i Farsta som aldrig har fått uppleva skidåkning ute i naturen eller ens följt med på älgjakt. Så helt förståeligt.

Men Elsa Beskows böcker tycker jag att någon bör ha bläddrat i.

Det kan jag absolut hålla med om men jag tror inte de flesta föräldrar läser så mycket för sina barn numera. Och själva lägger barnen hellre sin tid på TV-spel eller Youtube m.m. Så även om de flesta borde läst något av Elsa Beskow är det nog dessvärre ovanligt idag. Tyvärr.
Citera
2023-09-04, 20:52
Medlem
Citat:
De som anses bevara svensk kultur vet vad Tjillevippen är och har föräldrar som brinner för friluftsliv.

Har plockat alla bär och min morfar har lärt upp mig hur man täljer en trädkniv.

Har tillochmed gjort en samisk kniv gjort av renhorn.

Intressant, så din morfar lärde dig hur man gör en kniv av ett träd? Det var väl inte så att han gav dig ett träslag?
Skilj på trä (ämne från ett träd) och träd (en växt). Denna åtskillnad månne en svensk av lätthet förmå.

Angående uttrycket "tjillevippen" är det få barn under 10 år som har läst och sett ALs mer långsamma och ungdomsfokuserade sagor, filmer och serier. Att tinvga barn tidig att titta på alla ALs verk och höra på sagostund vid läggdags börjar försvinna helt. Redan för 10 år sedan var det väldigt få som ens läste en saga för sina barn.
Citera
2023-09-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant frågeställning. Jag kan svara ja på alla TS frågor men inser snabbt att vissa av dem kanske inte är relevanta idag för den yngre generationen. Det skulle sannolikt behövas ca två- trehundra frågor där man har 50% "ja svar" för att anses vara hyfsat välbevandrad i den svenska kulturen.

Man ska lägga till populärkultur, litteratur, film, musik, händelser och företeelser, kändisar samt sport i dessa frågor men även historia, samhällsvetenskap, politik, ekonomi odyl.

De ska också finnas en hel del frågor om geografi och natur och om traditioner och kultur.

Slutligen bör det finnas frågor om initieringsriter och gemensamma upplevelser. Men det menar jag som tex konfirmationsläger, första fyllan och annat som har med alkohol att göra, festival besök, åkt epa traktor, midsommarfirande, påskfirande, valborg, kräftskiva, surströmmingsskiva, julbord, smörgåsbord, luciafirande, tälta vid en sjö i skogen som tonårsgäng, varit på Grönan och Liseberg, solsemester, skidsemester, vandrat i fjällen, fiskat vid en skogstjärn, plockat bär och svamp i skog. Grillat korv och vandrat i skogen. Hugga ved. Bastubad. Klippa gräsmattan. Har man sett en bandymatch. Har man varit på Ishockeymatch. Kollat på Rally. Spelat Golf. Bilbingo. Har man dansat till dansband. Åkt långfärdsskidor, Långfärdsskidskor, slalom. Har man varit ute i skärgården på sommaren.

Finns en massa sådana här erfarenheter som var och en är en bagatell men som faktiskt definierar dig sammantaget. Det som inte upplevt flertalet av de saker som jag som hastigast nämner ovan har missat eller står utanför majoritetens erfarenhetsbank men det finns naturligtvis hundratals exempel att välja mellan.

Jag utgick från barn upp till 10 år.

På min tid har alla upplevt en vedeldad bastu eftersom många hade föräldrar som i sin tur hade tillgång till sommarstugor där bastu ingick. Skall dock nämnas att vissa blev tvungna att åka 12 mil medan vissa hade två mil,men om vi säger såhär, man kände alltid någon som hade en vedeldad bastu.

Lingon och bärplockning var jättevanligt man plockade då man lekte i skogen med pinnar. Ibland kunde man spendera nästan en hel timme på att enbart äta blåbär.

Elsa Beskow fanns med hos mig på biblioteken. Det är jättefina bilder att se och fika berättelser.

Saltkråkan såg man oftast på tv under somrarna i samma veva som Bolibompa gick. Annars blev det vhs band.

Tjillevippen visste man direkt vad det var eftersom fanns alltid någon tjej som har läst många sagoböcker.

Julsånger var Alltid ett projekt efter höstlovet, vi skapade egna pjäser också. Så vi gjorde alltså egna teaterpjäser som vi sedan skulle spela upp åt alla föräldrar.
Citera
2023-09-04, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Intressant, så din morfar lärde dig hur man gör en kniv av ett träd? Det var väl inte så att han gav dig ett träslag?
Skilj på trä (ämne från ett träd) och träd (en växt). Denna åtskillnad månne en svensk av lätthet förmå.

Angående uttrycket "tjillevippen" är det få barn under 10 år som har läst och sett ALs mer långsamma och ungdomsfokuserade sagor, filmer och serier. Att tinvga barn tidig att titta på alla ALs verk och höra på sagostund vid läggdags börjar försvinna helt. Redan för 10 år sedan var det väldigt få som ens läste en saga för sina barn.

Kniv 🗡️ gjord av trä likt Emil i Lönneberga projekt.

Är det på grund av smartphone skulle du säga och TikTok?
Citera
2023-09-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Vad är Tjillevippen?
Googlar inte.

Kan hjälpa dig på traven:

Nils Karlsson Pyssling (för övrigt just den karaktären som Pysslingen skolor och förskolor AB härstammar från) är Astrid Ls version av Alfons och Morgan. Sagan utspelar sig under svensk urbanisering och industrialisering. En liten arbetarpojke vid namn Bertil spenderade dagarna ensam i sin bostad i väntan på att sina båda fabriksarbetande föräldrar skulle komma hem. Han finner sedan en pyssling vid namn Nils Karlsson, som bodde i ett råtthål. För att komma in till Nils behövde Bartil krympa sig själv genom att sätta sin tumme på en spik och just säga "Tjillevippen".

Sagan har mer fokus på äldre barn och ungdomar som känner sig ensamma. Sagan är väldigt främmande för moderna barn, som de flesta av ALs sagor är. Vädigt få barn kan sätta sig in i ensamheten som barn hade under tidigt 1900-tal och däför faller intresset för sagan. Filmatiseringen kan också många gånger kännas skrämmande för åldersgruppen då råtten är väldigt stor jämfört med Nils och Bertil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in