Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Intressant frågeställning. Jag kan svara ja på alla TS frågor men inser snabbt att vissa av dem kanske inte är relevanta idag för den yngre generationen. Det skulle sannolikt behövas ca två- trehundra frågor där man har 50% "ja svar" för att anses vara hyfsat välbevandrad i den svenska kulturen.
Man ska lägga till populärkultur, litteratur, film, musik, händelser och företeelser, kändisar samt sport i dessa frågor men även historia, samhällsvetenskap, politik, ekonomi odyl.
De ska också finnas en hel del frågor om geografi och natur och om traditioner och kultur.
Slutligen bör det finnas frågor om initieringsriter och gemensamma upplevelser. Men det menar jag som tex konfirmationsläger, första fyllan och annat som har med alkohol att göra, festival besök, åkt epa traktor, midsommarfirande, påskfirande, valborg, kräftskiva, surströmmingsskiva, julbord, smörgåsbord, luciafirande, tälta vid en sjö i skogen som tonårsgäng, varit på Grönan och Liseberg, solsemester, skidsemester, vandrat i fjällen, fiskat vid en skogstjärn, plockat bär och svamp i skog. Grillat korv och vandrat i skogen. Hugga ved. Bastubad. Klippa gräsmattan. Har man sett en bandymatch. Har man varit på Ishockeymatch. Kollat på Rally. Spelat Golf. Bilbingo. Har man dansat till dansband. Åkt långfärdsskidor, Långfärdsskidskor, slalom. Har man varit ute i skärgården på sommaren.
Finns en massa sådana här erfarenheter som var och en är en bagatell men som faktiskt definierar dig sammantaget. Det som inte upplevt flertalet av de saker som jag som hastigast nämner ovan har missat eller står utanför majoritetens erfarenhetsbank men det finns naturligtvis hundratals exempel att välja mellan.
Jag utgick från barn upp till 10 år.
På min tid har alla upplevt en vedeldad bastu eftersom många hade föräldrar som i sin tur hade tillgång till sommarstugor där bastu ingick. Skall dock nämnas att vissa blev tvungna att åka 12 mil medan vissa hade två mil,men om vi säger såhär, man kände alltid någon som hade en vedeldad bastu.
Lingon och bärplockning var jättevanligt man plockade då man lekte i skogen med pinnar. Ibland kunde man spendera nästan en hel timme på att enbart äta blåbär.
Elsa Beskow fanns med hos mig på biblioteken. Det är jättefina bilder att se och fika berättelser.
Saltkråkan såg man oftast på tv under somrarna i samma veva som Bolibompa gick. Annars blev det vhs band.
Tjillevippen visste man direkt vad det var eftersom fanns alltid någon tjej som har läst många sagoböcker.
Julsånger var Alltid ett projekt efter höstlovet, vi skapade egna pjäser också. Så vi gjorde alltså egna teaterpjäser som vi sedan skulle spela upp åt alla föräldrar.