2023-10-03, 11:12
Medlem
solstrålars avatar
Knäcka gängen heter det. Jo tjena. Dom slår sig på bröstet politikerna. I dagens SVT får vi läsa hur partierna ska knäcka gängens makt. Ingenstans ens nämns legalisering fastän andra länder och USA nu går den vägen.

Men är det inte rätt sjukt hur politikerna i Sverige inte ens kan ta ordet legalisering i mun när det är den vägen andra länder går?
Citera
2023-10-03, 11:28
Medlem
Orsaken till att narkotika är illegalt är för att det skadar samhället.
Det finns två sätt att bli av med skadan:
1) Förklara för brukarna att deras användning av narkotika är själviskt och att dom måste ta sin del av ansvaret för vårt gemensamma.
2) Om dom inte förstår det så behöver man lagföra dem (inte legalisera dem) och jaga knarklangarna.

Det finns en massa dåliga saker som är förbjudna: Tillverka sprängämnen i hemmet, flyga drönare över flygplatser, jaga småbarn i syfte att ha sex med dem, plåga djur.
Bara för att det finns folk som vill göra dessa saker kan man inte legalisera det. Curlade barn som nu börjar bli vuxna har blivit ett samhällsproblem; dom vill fortsätta göra allt dom vill oavsett konsekvenserna för andra.

Du får helt enkelt bli vuxen:Ta ditt ansvar och sluta använda droger. Då har du dragit ditt strå till stacken för att stoppa de gängkriminella. Gör du inte det så bör du inte heller klaga när det sprängs och skjuts.
Citera
2023-10-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
1) Förklara för brukarna att deras användning av narkotika är själviskt och att dom måste ta sin del av ansvaret för vårt gemensamma.

Men jag skadar ju ingen annan om det är lagligt?
Citera
2023-10-03, 11:37
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakje001
Så oerhört begåvat du resonerar. Not... Om du jämför med alkohol som är lagligt så skadar det en hel del, både för den enskilde och för omgivningen. Saker och ting blir inte harmlösa bara för att dom legaliseras.
Citera
2023-10-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Så oerhört begåvat du resonerar. Not... Om du jämför med alkohol som är lagligt så skadar det en hel del, både för den enskilde och för omgivningen. Saker och ting blir inte harmlösa bara för att dom legaliseras.

Vaddå? Så det skadar för att jag inte vill hänga med nyktra människor? Hur roliga tror ni att ni är?!
Citera
2023-10-03, 11:39
Medlem
Citat:
Genom att bruka narkotika?
Jo, och har man inte kommit längre i sitt tänkande angående hur droger påverkar folk i allmänhet så bör man absolut inte nyttja droger.
Det skadar allt ifrån dig , din familj, ditt sociala umgänge, ditt arbete, ja listan kan göras lång
Citera
2023-10-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jo, och har man inte kommit längre i sitt tänkande angående hur droger påverkar folk i allmänhet så bör man absolut inte nyttja droger.
Det skadar allt ifrån dig , din familj, ditt sociala umgänge, ditt arbete, ja listan kan göras lång

Återigen, skadar jag andra för att jag inte vill hänga med dem eller vad?

Nu vill jag hänga med min familj och de gillar att hänga med mig så det är inget problem. Helt sjukt att man kan ha mage att tycka att det är rättvist att jag inte ska få hålla på med min favoritdrog (cannabis). Jag får väl skada mig själv hur mycket jag vill?
Citera
2023-10-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen

Eftersom det är olagligt ser du aldrig den stora massan brukare som utan problem hanterar familj, socialt umgänge och arbete. Tills de blir tagna. Då uppstår problemen på ovannämnda områden. Eftersom ingen vill ha dessa problem kniper man käft om sitt högst funktionella bruk och sådana som du får fortsätta leva i villfarelsen att cannabisbruk med nödvändighet leder till ett ödelagt liv.
Citera
2023-10-03, 11:45
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Knäcka gängen heter det. Jo tjena. Dom slår sig på bröstet politikerna. I dagens SVT får vi läsa hur partierna ska knäcka gängens makt. Ingenstans ens nämns legalisering fastän andra länder och USA nu går den vägen.

Men är det inte rätt sjukt hur politikerna i Sverige inte ens kan ta ordet legalisering i mun när det är den vägen andra länder går?
Tycker man hör lite då och då att det pratas om ev legalisering och det finns politiker som är för detta.
För bara någon dag sen var det debatt om det i SVT Aktuellt (eller om det var rapport).

Sen tror och hoppas jag dom flesta förstår att en legalisering inte skulle påverka kriget om drogmarknaden.
Det kommer nya droger hela tiden och om en blir laglig finns det en illegal marknad för någon annan.
Finns det inte droger att göra pengar på finns det annat.
En legalisering kommer inte hjälpa det minsta. Det kommer bara bli fler brukare.
Det förstår nog dom flesta, som inte röker på
Senast redigerad av aina08 2023-10-03 kl. 11:48.
Citera
2023-10-03, 11:48
Medlem
Isåfall får man legalisera alla droger och inte bara Cannabis. Jag tror att folk överskattar vilken inverkan det kommer ha på gängkriminaliteten. Dom kommer säkert gå över till andra brott som kommer drabba gemene man på ett hårdare sätt.
Citera
2023-10-03, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Det kommer nya droger hela tiden och om en blir laglig finns det en illegal marknad för någon annan.

Vem fan vill köpa RC-droger om man kan få tag på rent istället?
Citera
2023-10-03, 11:51
Medlem
Citat:

Olika droger skadar på olika sätt, men alla illegala droger skadar samhället; det är därför dom är illegala.

Vi andra vill helt enkelt inte ta konsekvenserna av ert bruk. Om vi slipper det så är det nog OK för de flesta att ni röker på, injecerar eller vad ni nu har för laster. Kom med förslag på hur det skulle gå till. Alltså på riktigt, inte något systembolag för cannabis som skulle vara en liten rännil av skatteintäkter. Något som täcker upp för arbetsbortfall, skuldsanering, olycksfall i trafiken och på arbetsplatsen, vanvǻrd av minderåriga anhöriga, kriminalitet*) när brukaren inte längre har kontroll men ändå behöver pengar, sjukvård, rehabilitering etc.
---
*) 1 av 6 "recreational users" av cannabis kommer till exempel så småningom att gå över till att finansiera sitt missbruk via kriminalitet; ofta på grund av att de gått över till tyngre saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in