Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-08, 03:24
  #1
Medlem
Jag läste lite grann om de här strömavbrotten som det brukar varnas för, men som nästan aldrig inträffar. Och man ser ofta hur det rekommenderas att man skall ha en vevradio i hemmet. Varför då?
Jag äger två gamla bordsradior. Båda dessa kan man antingen koppla i vägguttaget eller driva med helt vanliga D-batterier som säljs i livsmedelsbutiker och överallt.
En vevradio å andra sidan, är alltså en radio som man måste veva för att, likt en generator, få ström.
Följande citat finns på nätet:

En bra vevradio klarar av att spela radio i runt 5 minuter efter 1 till 2 minuters vevande. För att en nödradio ska bli fulladdad kan du behöva veva i upp till 7 timmar beroende på modell.

Så om jag får ett strömavbrott så kan jag välja: in med batterier i bordsradion och lyssna på den hur mycket jag vill, eller sitta med en vevradio och veva som en jäkla kaffekvarn var femte minut?!
Vet folk inte om att det finns batteridrivna radioapparater? Eller tror personerna som skriver sånt där, att batterier slutar fungera vid strömavbrott?
Den enda gång jag kan se en fördel med en vevradio är väl om man inte har några batterier alls hemma och inte har möjlighet att åka och köpa.

Sen jag flyttade ut i bygden och har min ström via luftdragna ledningar skaffade jag två bensindrivna elverk, ifall ett träd skulle riva ned en ledning. Dessa är främst tänkta att driva kyl, frys och mikro, samt ett par element om det är kallt. Men man kan för all del koppla in radion en stund antar jag? (Dock har jag för det mesta batterier hemma).

Sen så har jag två bilar med radio också. Längre strömavbrott sker ju oftast på landet där ledningarna går ovan mark, de flesta på landet har bil, och de flesta bilar har radio...
Så jag kan knappt se någon som helst större fördel med en vevradio år 2023, faktiskt. Har jag fel?
Diskutera!
Citera
2023-10-08, 03:43
  #2
Medlem
Kapitalistkalles avatar
En vevradio kan du ju köra via eluttaget, via det inbyggda batteriet, via solcellerna eller via veven. Beroende på modell såklart. Men det är nog det vanliga upplägget.

Veven finns ju för att du i en krissituation ska kunna lyssna på viktiga meddelanden angående krisen. Saknas det ström eller batterier i affären så kan du ändå göra det med hjälp av vev och solceller. De brukar också ha USB så du kan ladda telefonen.

Och eftersom en vevradio kostar typ som en uppsättning batterier så är väl valet lätt?
Citera
2023-10-08, 03:51
  #3
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Radio med vev kommer även att fungera om landet blir strömlöst väldigt länge.

Finns mycket som kan hända i ett land i dessa dagar.
Jag hade velat ha två olika, en med batteri och en med vev för att vara på den säkra sidan.
Citera
2023-10-08, 03:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
En vevradio kan du ju köra via eluttaget, via det inbyggda batteriet, via solcellerna eller via veven. Beroende på modell såklart. Men det är nog det vanliga upplägget.

Veven finns ju för att du i en krissituation ska kunna lyssna på viktiga meddelanden angående krisen. Saknas det ström eller batterier i affären så kan du ändå göra det med hjälp av vev och solceller. De brukar också ha USB så du kan ladda telefonen.

Och eftersom en vevradio kostar typ som en uppsättning batterier så är väl valet lätt?
Eluttaget, ja, men det kan man med mina två bordsradior också, de har både kabel och batterilucka. Men nu var det ju frågan om att kunna lyssna på radio vid ett lite längre strömavbrott.

Vad är det egentligen för krissituation? De flesta strömavbrott beror ju på ledningar som skadats och liknande. Finns inte mycket mer att göra än att dra igång elverken och vänta på att det är åtgärdat.
Sen undrar jag om det verkligen stämmer att man skall sitta och veva i sju timmar för att få en vevradio fulladdad?! Låter ju som ett skämt... Vem offrar sju timmar av sin fritid till det?
Citera
2023-10-08, 03:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Radio med vev kommer även att fungera om landet blir strömlöst väldigt länge.

Finns mycket som kan hända i ett land i dessa dagar.
Jag hade velat ha två olika, en med batteri och en med vev för att vara på den säkra sidan.
Längsta strömavbrott jag var med om var på kanske två timmar, men då bodde jag i stan. Vet att det i extremfall kan bli avsevärt längre avbrott på landet. (Tänk t.ex. kraftig snöstorm och ett träd blåser över en ledning). Vet att det kan ta ett eller två dygn om man har riktig otur.
Just därför jag skaffade elverk. Men som sagt, jag har normalt sett D-batterier hemma och kan inte se något problem med att stoppa in dem i en normal radio, istället för att sitta och veva en "kaffekvarn" till radio.
Citera
2023-10-08, 03:58
  #6
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Eluttaget, ja, men det kan man med mina två bordsradior också, de har både kabel och batterilucka. Men nu var det ju frågan om att kunna lyssna på radio vid ett lite längre strömavbrott.

Vad är det egentligen för krissituation? De flesta strömavbrott beror ju på ledningar som skadats och liknande. Finns inte mycket mer att göra än att dra igång elverken och vänta på att det är åtgärdat.
Sen undrar jag om det verkligen stämmer att man skall sitta och veva i sju timmar för att få en vevradio fulladdad?! Låter ju som ett skämt... Vem offrar sju timmar av sin fritid till det?

Det kan vara flera. Tsunami, krig, jordbävning, tornado, orkan, terrorattack.

Veven är ju i nödfall. I en riktig kris så kommer viktiga meddelanden sändas hela tiden och upprepat och då kommer det räcka att veva några minuter för att få meddelandet. Du börjar så klart med lyssna med batteriet innan du vevar.
Citera
2023-10-08, 04:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det kan vara flera. Tsunami, krig, jordbävning, tornado, orkan, terrorattack.

Veven är ju i nödfall. I en riktig kris så kommer viktiga meddelanden sändas hela tiden och upprepat och då kommer det räcka att veva några minuter för att få meddelandet. Du börjar så klart med lyssna med batteriet innan du vevar.
Tsunami....jordbävning...dessa naturfenomen brukar ytterst sällan uppträda i Sverige, som de flesta vet. Och krig? Jag bor som sagt i Sverige och inte i Gaza eller Västbanken.
Jag menar realistiska scenarier som att det blir snöoväder och en tall river omkull elledningen, det tar tid att hitta och reparera den nedrivna ledningen pga vädret. Strömlös i ett dygn eller kanske till och med två.
Citera
2023-10-08, 04:02
  #8
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Längsta strömavbrott jag var med om var på kanske två timmar, men då bodde jag i stan. Vet att det i extremfall kan bli avsevärt längre avbrott på landet. (Tänk t.ex. kraftig snöstorm och ett träd blåser över en ledning). Vet att det kan ta ett eller två dygn om man har riktig otur.
Just därför jag skaffade elverk. Men som sagt, jag har normalt sett D-batterier hemma och kan inte se något problem med att stoppa in dem i en normal radio, istället för att sitta och veva en "kaffekvarn" till radio.

De som talar om vevradion är de som tänker på krig och attentat mot Sverige, då kan det bli strömlöst väldigt länge och det kommer att vara slut på batterier och bensin / disel mm men det är extremfall.
Men det är den typen av händelser som gör att vevradion ändå har ett visst värde även i dag.
Citera
2023-10-08, 04:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
De som talar om vevradion är de som tänker på krig och attentat mot Sverige, då kan det bli strömlöst väldigt länge och det kommer att vara slut på batterier och bensin / disel mm men det är extremfall.
Men det är den typen av händelser som gör att vevradion ändå har ett visst värde även i dag.
Jaha, sådana relativt otänkbara scenarier. Vilka attentat skulle det vara och hur länge är väldigt länge?
För mig innebär ett "långt strömavbrott" att nån tall river omkull en ledning som tar en eller två dagar att fixa. Och man vill kanske kunna lyssna på radio när man sitter med några stearinljus och väntar på att få tillbaka strömmen.
Citera
2023-10-08, 04:13
  #10
Medlem
Du förstår väl att det handlar om att mycket av politiska lägen i världen var väntade och att man inte kan garantera att inte Sverige attackeras och mot infrastrukturen?

Batterier håller inte länge på somliga radioapparater men solceller och vev kan komplettera det.

Om krisen kommer, handlar om att vi faktiskt kan stå utan elnät, vatten och så vidare.
Citera
2023-10-08, 04:14
  #11
Medlem
Är det inte bättre att skaffa en UPS som man kopplar riktigt viktiga saker till, som kylskåp, dator, modem å eventuellt en radio om man nu vill ha en sådan. Batteritiden på min UPS är 12h utan laddning vid en last på 500w. Men den ska kompletteras med solceller och ett vindkraftverk som laddar den så efter den installationen så kommer den hålla mycket längre, målet är att klara minst en vecka.
Citera
2023-10-08, 04:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Jaha, sådana relativt otänkbara scenarier. Vilka attentat skulle det vara och hur länge är väldigt länge?
För mig innebär ett "långt strömavbrott" att nån tall river omkull en ledning som tar en eller två dagar att fixa. Och man vill kanske kunna lyssna på radio när man sitter med några stearinljus och väntar på att få tillbaka strömmen.
Det som var otänkbart 1980 behöver inte vara det 2030.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback